۰ نفر

اتحاد نیمی از مردم دنیا در برابر ترامپ

۶ مرداد ۱۳۹۷، ۵:۰۰
کد خبر: 288354
اتحاد نیمی از مردم دنیا در برابر ترامپ

رهبران کشور‌های عضو «بریکس» در دهمین نشست خود در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برای مقابله با جنگ تجاری امریکا متحد شدند و درهمین راستا همکاری‌های مشترک خود را تقویت خواهند کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، پس از آغاز جنگ تجاری امریکا که حدود 100 کشور دنیا را در برمی گیرد، اعضای اتحادیه اروپا، روسیه، چین و... واکنش تندی به اقدامات واشنگتن نشان دادند و با وضع تعرفه‌های جدید سیاست جدید ترامپ را تلافی کردند. برهمین اساس طی روزهای اخیر شاهد عقب نشینی واشنگتن از مواضع سخت پیشین خود هستیم. با متحد شدن پنج کشور عضو بریکس در برابر جنگ تجاری درواقع نیمی از جمعیت جهان که بیش از 25 درصد از تجارت جهانی را دراختیار دارند مقابل امریکا قدعلم کرده‌اند.حال به نظر می‌رسد که واکنش کشورها در مقابل جنگ تجاری امریکا به یک اتحاد عمیق درمیان بازیگران اقتصاد و تجارت جهانی منجر شده است. درهمین راستا شی جین پینگ رئیس جمهوری چین، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، میشل تمر رئیس جمهوری برزیل و سیریل رامافوزا رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی (اعضای بریکس) در این نشست و در واکنش به جنگ تجاری به راه افتاده از سوی امریکا «چالش‌های بی‌سابقه»که تعددگرایی در جهان را در معرض تهدید قرار داده، محکوم کردند. سران بریکس با صدور بیانیه مشترک هشدار دادند که «اقدامات تجاری امریکا ممکن است منجر به تغییر و تحولات منفی اقتصادی و مالی در کشور‌های درحال توسعه شود و بر آینده رشد و توسعه آن‌ها تأثیر منفی بگذارد.» آن‌ها با اشاره به اینکه «نظام تجاری تعددگرا با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است بر لزوم اهمیت وجود یک اقتصاد جهانی باز که به همه کشور‌ها و همه ملت‌ها در آن اجازه داده شود تا از منافع جهانی‌سازی بهره‌مند شوند»، تأکید کردند.بر اساس این گزارش، طرف خطاب بیانیه سران کشور‌های عضو گروه بریکس کشور امریکاست که طی ماه‌های اخیر اقدامات تجاری خصمانه‌ای علیه پکن، بریکس و مسکو اتخاذ کرده است.دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا چندی پیش برای تجارت فولاد و آلومینیوم عوارض گمرکی خاصی وضع کرد که به‌طورعمده چین را هدف قرار داده است. در همین راستا رؤسای جمهوری چین و روسیه پنجشنبه بر لزوم بهبود همکاری میان کشور‌های گروه بریکس تأکید کردند. رئیس جمهوری چین از پنج کشور عضو گروه خواست تا امکانات گسترده خود را در جهت همکاری اقتصادی به کار ببرند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز با اتخاذ یک موضع مشابه خاطرنشان کرد که کشور‌های بریکس در اقتصاد جهانی نقش منحصر به فرد ایفا می‌کنند. پوتین گفت: کشور‌های بریکس به میزان ۴۲ درصد در درآمد جهانی مشارکت دارند و درصد یاد شده به‌طور مستمر در حال افزایش است و تجارت میان کشور‌های بریکس در سال گذشته میلادی به میزان ۳۰ درصد رشد و توسعه داشت و ما در نظر داریم این مشارکت را گسترش دهیم.اجلاس سران بریکس چهارشنبه گذشته آغاز به کار کرد و روزگذشته به کار خود پایان داد. کشور‌های عضو بریکس شامل چین، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و برزیل هستند و اکنون این گروه نیمی از رشد جهان را به خود اختصاص داده و در یک دهه گذشته حجم تجارت شان با دنیا از ۱۱ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافته است.

موضع بریکس در برابر تحریم‌های امریکا علیه ایران

پیش ازبرگزاری این اجلاس، رئیس بخش بریکس در وزارت خارجه روسیه گفته بود، کشورهای عضو گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) مخالف تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران هستند و این موضوع در نشست وزیران این گروه در آفریقای جنوبی در روز 4 ژوئن مورد بحث قرار خواهد گرفت.بنابر گزارش اسپوتنیک، میخائیل کالوگین، خاطرنشان کرده بود،همه اعضای بریکس دارای روابط «بسیار گسترده» با ایران بوده و مخالف تحریم‌های یکجانبه‌ای هستند که امریکا پس از خروج از برجام می‌خواهد علیه کشورهای تجارت کننده با جمهوری اسلامی اعمال کند.

برهمین اساس کشورهای شرکت کننده در نشست بریکس در بیانیه‌ پایانی مشترک ضمن تأکید برغیرقانونی بودن استفاده از قدرت نظامی و دخالت خارجی در خاورمیانه اعلام کردند وضعیت قدس باید تنها در جریان مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل مشخص شود. به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، در این بیانیه که در پایان نشست مذکور تحت عنوان اعلامیه ژوهانسبورگ صادر شد، کشورهای شرکت کننده در این نشست همچنین تأکید کردند اقدامات برای حل و فصل بحران سوریه باید با منشور سازمان ملل همخوانی داشته باشد.

هشدار رئیس جمهوری چین به امریکا در اجلاس بریکس

رئیس جمهوری چین در خصوص پیامدهای راهبردهای یکجانبه امریکا و شدت گرفتن جنگ تجاری با این کشور هشدار داد. «شی جین پینگ» پنجشنبه در اجلاس سران گروه بریکس در ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی با انتقاد از سیاست‌ها و راهبردهای یکجانبه و توسعه طلبانه امریکا گفت، برتری طلبی اقتصادی پذیرفتنی نیست و به همکاری و نظام اقتصاد بین‌الملل لطمه می‌زند.وی از سران گروه بریکس شامل چین، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و برزیل خواست ضمن حمایت از چند جانبه‌گرایی با یکجانبه‌گرایی امریکا مخالفت کنند.

دیدار پوتین و اردوغان در حاشیه نشست بریکس

رئیس جمهوری ترکیه در حاشیه اجلاس کشورهای بلوک اقتصادی بریکس که در شهر ژوهانسبورگ برگزار شد، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد.

آناتولی گزارش داد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان این دیدار گفت که هرگونه همبستگی با روسیه باعث حسادت می‌شود. این دو رهبر در جریان دیدار خود در خصوص مسائل مختلف بویژه مسأله سوریه، روابط دو جانبه و برگزاری نشستی طی چند روز آینده در تهران در راستای فرآیند آستانه مذاکره کردند و نشست آنها در ژوهانسبورگ ۷۵ دقیقه به طول انجامید.اردوغان گفت: ترکیه شاهد تقویت روابطش با روسیه در تمام حوزه‌ها شامل روابط سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری بوده است.او با اشاره به هدف دو کشور برای رسیدن به حجم تجارت ۱۰۰ میلیارد دلاری بین این دو کشور گفت: من معتقدم که ما این هدف را محقق خواهیم کرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز اظهار کرد: روابط ما همواره به غلبه بر بحران‌های گوناگون منجر شده است. روابط ما در زمینه اقتصاد نیز تقویت خواهد شد.رهبر کرملین همچنین در حاشیه نشست بریکس با همتایانش از آنگولا، آرژانتین و چین دیدار و درباره تقویت همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کرد.

عقب نشینی امریکا در سکوت

با بالا گرفتن تنش‌های تجاری بین واشنگتن و پکن، سنای امریکا در سکوت، قانونی را به تصویب رساند که موانع تجاری را برای صدها کالای چینی کاهش می‌دهد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، بدون هیچ بحثی، سنا به اتفاق آرا لایحه‌ای را تصویب کرد که تعرفه توسترها، مواد شیمیایی و ۱۶۶۰ کالای دیگر که در خارج از امریکا تولید می‌شوند را حذف کرده یا کاهش می‌دهد. طبق تحلیل‌های رویترز، نزدیک به نیمی از این کالاها در چین تولید می‌شوند.

کاخ سفید بیانیه رسمی‌ای در مورد این لایحه که به آن «تعرفه‌های متفرقه» گفته‌اند، صادر نکرده است. حالا این لایحه در دو مجلس قانون‌گذاری امریکا تصویب شده و باید اختلافات جزئی آن برطرف شده و سپس آن را برای امضا شدن و تبدیل شدن به قانون، برای ترامپ ارسال کنند. همچنین پس از اینکه رهبران ایالات‌ متحده و اتحادیه اروپا گفتند دو طرف توافق کرده‌اند مناقشات تجاری خود را کاهش دهند، دلار در برابر یورو تضعیف شد و طلا اندکی گران شد.

امریکا و اروپا در بیانیه مشترک خود اعلام کردند، درحالی‌که دو کشور مذاکره می‌کنند، از وضع تعرفه‌های جدید علیه هم خودداری خواهند کرد. ترامپ و رئیس کمیسیون اروپا، جانکلود جانکر، اعلام کردند که آنها برای از بین بردن تعرفه‌ها و یارانه های مربوط به بخش غیر خودرویی صنعت، هم کار می‌کنند. ترامپ توافق کرد از وضع تعرفه بر خودرو خودداری کند تا دو طرف مذاکراتی را برای برداشتن سایر موانع تجاری آغاز کنند.

به این ترتیب خطر شکل‌گیری یک جنگ تجاری فروکش کرد. ترامپ و جانکلود جانکر، رئیس کمیسیون اروپا پس از ملاقات در کاخ سفید گفتند در این مذاکرات همچنین به دنبال حل‌وفصل تعرفه‌های امریکا بر فولاد و آلومینیوم و تعرفه‌های تلافی‌جویانه اروپا، هستند. این از نظر تولیدکنندگان فلزات، گامی رو به عقب تلقی می‌شود.

ترامپ گفت که اروپا قبول کرده است خرید گاز مایع امریکا را افزایش دهد و موانع تجاری پیش روی صادرات دانه سویای امریکا را کاهش دهد. به این ترتیب اروپا به بخش کشاورزی و انرژی امریکا کمک می‌کند.