۰ نفر

سوزاندن اعضای "فرقه داودیه" توسط FBI +عکس

۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۴۷
کد خبر: 274095
سوزاندن اعضای "فرقه داودیه" توسط FBI +عکس

فوریه ۱۹۹۳ نیروهای امنیتی دولت آمریکا (FBI) به یک کلیسای خانگی در حومه شهر وِیکو حمله کرده بعد از ۵۰ روز محاصره، ۸۲ عضو یک فرقه مذهبی را زنده در آتش سوزاندند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در فوریه 1993، نیروهای امنیتی دولت آمریکا (FBI) به یک کلیسای خانگی در حومه شهر وِیکو در ایالت تگزاس حمله و آن را محاصره کرده و بعد از 50 روز مقاومت ساکنان کلیسا، ساختمان آن به‌آتش کشیده شد و بیش از هشتاد نفر از اعضای آن زنده زنده در آتش سوختند.

این کلیسای خانگی متعلق به "فرقه داوودیه" یکی از فرقه‌های مسیحیت بود که در 1830 در آمریکا توسط فردی بنام ویلیام میلر که کشاورزی انگلیسی بود پایه‌گذاری شد. "ورنن وین هوول" که بعدها نام خود را به دیوید کورش (David Koresh) تغییر داد از مهمترین رهبران این فرقه‌ بود که در جریان آتش‌سوزی جان باخت.

هرچند منشأ فرقه به سال 1830 و فردی به‌نام ویلیام میلر برمی‌گردد اما آنچه در آمریکا به‌نام فرقه داوودیه شناخته می‌شود پیروان "دیوید کورش" بودند. دیوید کورش در سال 1983 و در 33سالگی رهبری این فرقه را به‌دست گرفت و از آن پس اعضای این فرقه به داوودیان موسوم شدند.

فرقه داوودیه

"دیوید کورش" رهبر فرقه داوودیان که در 1993 در آتش سوزانده شد

هرچند در ایالات متحده فرقه‌های مختلف مذهبی و غیرمذهبی مانند شیطان‌پرستان آزادانه فعالیت می‌کنند اما علت دشمنی دولت آمریکا با دیوید کورش طی سال‌های رهبری فرقه داوودیه اظهاراتی بود که مقامات امنیتی را نسبت به او حساس و نگران می‌کرد.  وی در برنامه‌های تبلیغاتی خود علیه کاخ سفید صحبت می‌کرد و با مقایسه عدالت پس از ظهور حضرت مسیح با وضع موجود در آمریکا، سیاست‌های حاکمان آمریکا را به‌چالش می‌کشید و آنها را در تضاد با خواسته‌های مسیح اعلام می‌کرد.

مشی اعتراضی او که آمیخته با اعتقادات مذهب مسیحی بود، برای اهالی ایالت تگزاس که مسیحیان متعصبی هستند بسیار جذاب بود. گرایش مردم منطقه به فرقه داوودیه رفته رفته برای دولت بیل کلینتون رئیس‌جمهور آمریکا ایجاد مزاحمت کرد.

فرقه داوودیه

ورود مأموران FBI به ساختمان محل سکونت دیوید کورش و پیروانش

پرونده‌های قضایی فراوانی علیه مبلغان اصلی فرقه و نیز شخص کورش ساخته و پرداخته شد و دولت آمریکا با فعالیت رسانه‌‌ای درصدد بود دیوید کورش را به دادگاه فراخوانده و دستور ترک "ویکو" (منطقه‌ای که در آن ساکن بودند) به او ابلاغ شود اما او ویکو را ترک نکرد.

فوریه 1993 مأموران اف‌بی‌آی برای دستگیری او وارد عمل شدند که با مقاومت طرفداران و پیروان کورش روبه‌رو شدند. اعضای فرقه در محل زندگی خود در مونت کارمل تحصن و با ایجاد موانعی دور آن از ورود پلیس و نیروهای امنیتی جلوگیری کردند و در مقابل FBI نیز منطقه را محاصره و جریان آب و برق و ارسال مواد غذایی را قطع کرد بااین‌حال داوودی‌ها با حفر تونل‌ بخشی از مواد مورد نیاز خود را تأمین کردند و حاضر نشدند رهبر خود را به دولت تسلیم کنند.

با گذشت 50 روز مقاومت توسط اعضای فرقه، آنها در تگزاس در حال تبدیل شدن به یک نماد مقاومت بودند و احتمال می‌رفت که مردم تگزاس به یاری دیوید کوروش و پیروانش بروند که با دستور مستقیم بیل کلینتون عملیات 19 آوریل شروع شد.

روز 19 آوریل 1993 نیروهای امنیتی به‌فرماندهی افسری به‌نام «گری هریس» پناهگاه اعضای این فرقه را با تانک‌ و شلیک‌های پیاپی مورد هجوم قرار دادند. یک تانک دیوارهای پناهگاه را درهم شکست. گازهای دودزا و مواد آتش‌زا روی ساختمان و محوطه آن پاشیده شد. گازی که به ساختمان تزریق شده بود، منتظر جرقه‌ای کوچک بود تا جهنمی از آتش خلق کند. شلیک‌ها ادامه داشت اما داوودیان دست از مقاومت برنداشتند تا اینکه با آتش زدن مواد آتش‌زا، ساختمان در شعله‌های مهیبی فرو رفت و 82 نفر از جمله زنان، کودکان و نوزادان، طی 40 دقیقه در آتش سوختند، میان کشته‌شدگان 21 کودک و دو زن باردار نیز بودند.

فرقه داوودیه

پس از چند هفته سکوت خبری، رسانه‌های آمریکا اقدام به خبررسانی در مورد گروهی «لذت‌گرا» کردند که مناسک بسیار وحشیانه‌ای انجام می‌داده‌ و با خرید اسلحه‌هایی به‌ارزش میلیون‌ها دلار قصد اقدام علیه امنیت ملی آمریکا را داشتند. آنها حتی مدعی شدند FBI برای محافظت از کودکان و زنان اقدام به گشودن راه فراری در دیوار کرده بود اما رهبران گروه از فرار آنها جلوگیری کرده و می‌خواستند با یک خودسوزی دسته‌جمعی به مسیح ملحق شوند!

دولت آمریکا تاکنون اجازه هیچ‌گونه تحقیق مستقل را در مورد این فاجعه نداده است. فیلمی توسط یک وکیل به‌نام لیندا تامسون در اثبات تعمد دولت آمریکا در کشتار فرقه داوودیه ساخته شد که نشان می‌دهد پشت ساختمان، از لوله یک تانک، آتش در حال خارج شدن به‌سمت ساختمان است. بخش دیگری از فیلم نشان می‌دهد که کارمندان یونیفورم‌دار ارتش آمریکا که در محل حاضر بودند و تانک‌هایی که به تیغه‌های پهن همانند تیغه‌های ماشین‌های برف‌روب مجهز بودند، آثار و بقایای باقی‌مانده از آتش‌سوزی را به‌سمت خرابه‌های ساختمان منتقل می‌کنند.

این جنایت که می‌توان آن را یکی از دردناک‌ترین انسان‌سوزی‌های تاریخ نام نهاد، از جمله موارد نقض حقوق بشر دولت آمریکا است که سالهای سال در قبال آن سکوت کرده و مقامات ایالات متحده راضی نشدند در این باره حرفی بزنند.