۰ نفر

امارات خواستار اصلاح برجام شد

۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۳۹
کد خبر: 248839
 امارات خواستار اصلاح برجام شد

وزیر امور خارجه امارات طی مقاله‌ای در یک روزنامه آمریکایی خواستار اصلاح توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، "عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر امور خارجه امارات طی مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز مدعی شد که ایران در حال تهدید ثبات در خاورمیانه است.

وی در این مقاله نوشت: اروپا و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) نگرانی‌های مشترک فراوانی دارند. هر دو دوست دارند تا شاهد آن باشند که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از لحاظ سیاسی با ثبات و از لحاظ افتصادی موفقیت آمیز باشد جایی که مذاهب و قومیت‌های مختلف به صورت صلح آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، جایی که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مورد حمایت بوده و حفظ شده است.

یکی از موارد، توافق هسته‌ای است که در جولای 2015 با ایران به امضا رسید. امارات نیز همانند بسیاری دیگر درباره این توافق بد بین بود اما امیدوار بود که این توافق که با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شود ایران را تشویق کند که رفتاری متعادل در منطقه داشته باشد اما این موضوع اتفاق نیافتاد. به جای آن، تهران برنامه فرقه‌گرایی خود را دنبال کرده که در حال تهدید اوضاع شکننده این منطقه است. پیامدهای طولانی مدت نیز فاجعه است.

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند تلاش برای اصلاح توافق هسته‌ای به از بین رفتن آن منجر می‌شود، نوشته است که امارات بر خلاف این افراد معتقد است که عدم تغییر برجام و "ادامه وضعیت فعلی، ارزش‌های این توافق را از بین می‌برد."

عبدالله بن زاید آل نهیان در ادامه سه شرط را مطرح کرده که باید در «توافقی جدید» درج شود. توقف حمایت ایران از متحدان منطقه‌ای‌اش، محدود شدن برنامه موشکی ایران تا «سطحی معقول» و محدود شدن فعالیت‌های منطقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شروطی هستند که این وزیر اماراتی مطرح کرده است.