۰ نفر

سیلی کاتالان به مادرید

۲ دی ۱۳۹۶، ۸:۰۹
کد خبر: 239462
سیلی کاتالان به مادرید

با پیروزی مجدد احزاب جدایی‌طلب در انتخابات زودهنگام کاتالونیا، بار دیگر اکثریت پارلمان این منطقه به دست جدایی‌طلبان افتاد تا این منطقه باز در کانون مسائل اسپانیا و البته اتحادیه اروپا قرار بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، کارلوس پوجدمون، رئیس مخلوع منطقه کاتالونیا که درحال‌حاضر در بلژیک به‌سر می‌برد، نتیجه انتخابات را «سیلی به صورت» ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، توصیف کرده است. راخوی پیش از برگزاری انتخابات هشدار داده بود دولت آتی کاتالونیا باید مطابق با قانون اساسی این کشور رفتار کند. هرچند اختلاف‌نظرهایی میان رهبران احزاب جدایی‌طلب دیده می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد مانعی جدی بر سر راه ایجاد یک ائتلاف و تشکیل دولت وجود داشته باشد. با این اوصاف، به نظر نمی‌رسد برگزاری انتخابات زودهنگام بتواند به حل بحران سیاسی در کاتالونیا کمکی کند؛ بحرانی که با تصمیم یک‌طرفه پوجدمون برای برگزاری همه‌پرسی و اعلام استقلال کلید خورد و در ادامه با انحلال دولت محلی به فرمان ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا و اعمال حاکمیت مستقیم ادامه یافت. به نظر دولت اسپانیا انتظار داشت با فروکش‌کردن التهاب و تب جدایی‌طلبی در کاتالونیا و اعمال حاکمیت مستقیم، بتواند نتیجه مدنظر خود را از صندوق‌های رأی بیرون بکشد؛ اما با وجود عملکرد خوب حزب «شهروندان» به‌عنوان یک حزب نزدیک به اسپانیا، در عمل اوضاع طور دیگری رقم خورد.

حزب «مردم»، بازنده بزرگ

در جریان انتخابات روز پنجشنبه، از مجموع ١٣٥ کرسی پارلمان محلی، سه حزب جدایی‌طلب موفق به کسب ٧٠ کرسی شدند. درواقع حزب «باهم برای کاتالونیا» به رهبری کارلوس پوجدمون ٣٤ کرسی، حزب «چپ جمهوری‌خواه کاتالان» به رهبری اوریل جونکراس، معاون سابق پوجدمون، ٣٢ کرسی و حزب ضدسرمایه‌داری «اتحاد مردمی» موفق به کسب چهار کرسی شدند که در مجموع با ٧٠ کرسی می‌توانند اکثریت پارلمان را به دست بگیرند. طبق قوانین، یک حزب یا ائتلاف، برای به‌دست‌آوردن اکثریت در پارلمان کاتالونیا نیازمند کسب ٦٨ کرسی است. حزب «شهروندان» نیز به‌عنوان اصلی‌ترین حزب مخالف جدایی، موفق به کسب ٣٧ کرسی شد. حزب «مردم کاتالان»، وابسته حزب حاکم در اسپانیا، نیز با هشت کرسی کاهش نسبت به انتخابات ٢٠١٥ میلادی، تنها موفق به کسب سه کرسی شد. درواقع «حزب مردم» را باید بزرگ‌ترین بازنده انتخابات محلی دانست. این مسئله نشان از قوت‌گرفتن نگرش منفی در میان مردم کاتالونیا در قبال حزب حاکم در اسپانیا به رهبری راخوی دارد. خاویر آلبیول، رهبر حزب مردم کاتالان، کسب سه کرسی را نتیجه‌ای بد برای حزب خود و همچنین آینده کاتالونیا دانست. با این اوصاف، می‌توان گفت احزاب طرفدار اتحاد با اسپانیا، موفق به کسب ٤٠ کرسی شده‌اند. این در حالی است که آخرین نظرسنجی‌ها از رقابت ‌شانه‌به‌شانه احزاب موافق و مخالف جدایی حکایت می‌کرد.

با وجودی که احزاب جدایی‌طلب موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان محلی شده‌اند، اما تعداد کرسی‌های احزاب جدایی‌طلب نسبت به انتخابات قبلی به میزان دو کرسی کاهش یافته است. این در حالی است که حزب «سوسیالیست کاتالان» با کسب ١٧ کرسی و حزب ضدریاضت «کاتالونیا ان کوموپودم» نیز با کسب هشت کرسی، به پارلمان این کشور راه یافتند. میگوئل ایستا، رهبر حزب سوسیالیست کالاتان، از رئیس آتی منطقه کاتالان خواست از اتخاذ هرگونه اقدام یک‌جانبه برای آینده کاتالان خودداری کند. حزب «سوسیالیست کاتالان» هیچ‌گاه به‌صراحت از جدایی و استقلال کاتالونیا حمایت نکرده و بیشتر کوشیده نقش میانجی را میان دولت مرکزی و دولت محلی ایفا کند.

چشم امید مادرید به حزب «شهروندان»

انتخابات روز پنجشنبه که جدی‌ترین رویارویی طرفداران و مخالفان جدایی از اسپانیا بود، با حضور ٨٠ درصد رأی‌دهندگان، بالاترین نرخ مشارکت در این منطقه را رقم زد. با این احتساب می‌توان گفت روز پنجشنبه حدود پنج ‌میلیون نفر از مردم کاتالونیا رأی خود را به صندوق ریختند. پوجدمون که در تبعیدی خودخواسته در بلژیک به‌سر می‌برد، عنوان کرده طرفداران جدایی این انتخابات را در شرایطی ویژه و درحالی‌که رهبرانشان در زندان و در تبعید به‌سر می‌برند، برنده شده‌اند. هرچند او امکان بازگشت زودهنگام به اسپانیا را رد کرده، اما از مذاکره با راخوی استقبال کرده است. او در گفت‌وگویی تلویزیونی در بروکسل، اعلام کرد حاضر است در شهر بروکسل یا کشور دیگری در اتحادیه اروپا با نخست‌وزیر اسپانیا دیدار کند. مارتار روویرا، از چهره‌های برجسته حزب «چپ جمهوری‌خواه کاتالان»، نتیجه انتخابات را رأی مردم به جمهوری تعبیر کرده است. بااین‌حال، اینس آریمادیس، رهبر حزب شهروندان، این مسئله که حزب متبوع‌ او بیشترین کرسی در میان احزاب حاضر را به دست آورده، نشانه مهر تأیید اکثریت مردم کاتالونیا بر اتحاد با اسپانیا دانست. هرچند بعید می‌نماید که حزب «شهروندان» در ائتلاف با حزبی دیگر بتواند دولت را تشکیل دهد، اما حداقل توانسته تاحدی شکست سنگین حزب «مردم کاتالان» را جبران کند و کورسویی از امید را برای مادرید زنده نگه دارد.

حالا به نظر همه‌چیز در کاتالونیا به نتایج مذاکرات احزاب جدایی‌طلب راه‌یافته به پارلمان بر سر ایجاد ائتلاف بستگی دارد. این در حالی است که درحال‌حاضر شکاف‌ها و انشقاق‌هایی میان برخی از مهم‌ترین چهره‌های جدایی‌طلب ازجمله پوجدمون و معاون سابقش، اوریل جونکراس، ایجاد شده است. جونکراس که درحال‌حاضر در بازداشت به‌سر می‌برد، برخلاف پوجدمون نگرش میانه‌روتری به مقوله جدایی دارد. او همچنین پوجدمون را به این متهم کرده بود که با خروج از کشور، به نوعی از پذیرش مسئولیت خود در قبال اعلام استقلال شانه خالی کرده است. در انتخابات اخیر، جونکراس حزب «چپ جمهوری‌خواه کاتالان» را از زندان رهبری کرد. بعد از حوادث ماه اکتبر، ١٣ سیاست‌مدار جدایی‌طلب کاتالونیا از سوی دادستانی اسپانیا به جرائمی مانند ایجاد اغتشاش و شورش متهم شده‌اند که از این میان، پنج نفر به بلژیک فرار کردند. پوجدمون پیش‌تر گفته بود در صورت پیروزی احزاب جدایی‌طلب، دولت مرکزی باید از آنها رفع اتهام کند.