۰ نفر

نفوذ عادات غذایی آمریکایی در کشورهای مختلف +نمودار

۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۶:۵۳
کد خبر: 226703
نفوذ عادات غذایی آمریکایی در کشورهای مختلف +نمودار

رژیم غذایی در مناطق مختلف یکی از شاخصه‌های مهمی به‌شمار می‌رود که می‌تواند اطلاعات بسیاری در مورد سبک زندگی، فرهنگ، موقعیت جغرافیایی و سطح اقتصادی ارائه دهد؛ هرچند که در سال‌های اخیر با توجه به گسترش میزان مهاجرت‌، تغییرات قابل‌توجهی در رژیم غذایی‌ بومی مناطق مختلف ایجاد شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، طبق گزارش‌های به دست آمده، آداب غذایی مردم امریکا در بسیاری جهات، تفاوت بسیاری با کشورهای دیگر دارد. آنها بیش از هر چیز به غذاهایی‌ توجه می‌کنند که برای آنها لذت‌بخش باشد و مضرات این غذاها را در نظر نمی‌گیرند. بر این اساس، رژیم غذایی مردم این کشور یکی از مضرترین رژیم‌های غذایی در سطح جهان شناخته می‌شود. با این‌حال محبوبیت فست‌فودها در این کشور همچنین ورود مهاجران و مسافران به امریکا باعث شده تا بسیاری از غذاهای مورد علاقه در این کشور به مناطق دیگر راه‌ پیدا کند. در این میان می‌توان به همبرگرهای امریکایی اشاره کرد. در واقع نفوذ برگرهای امریکایی به بازار جهانی را می‌توان به عنوان قدرت اقتصادی این کشور معرفی کرد.

در بسیاری از کشورهای اروپایی تمایل به استفاده از مواد غذایی غیرخانگی بسیار اندک است. با این‌حال برگرهای امریکایی، جایگاه قابل‌توجهی در عادات غذایی کشورهای اروپایی پیدا کرده‌اند.

طبق آمار منتشر شده، غذاهای سنتی سهم بسیاری در عادات غذایی اروپاییان دارد. با این‌حال در رژیم غذایی آنها فهرستی از خوراکی‌های دیگر کشورها نیز دیده می‌شود.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی صورت‌گرفته، حدود 28درصد از مردم بریتانیا گرایش بسیاری به غذاهای چینی دارند. طبق گزارش‌ها در اغلب شهرهای بزرگ بریتانیا، محله‌یی به نام محله‌ چینی‌ها وجود دارد که ساکنان آن‌، مهاجران چینی هستند که در این کشور اقامت دارند. پس از آن، برگرهای امریکایی از پرطرفدارترین غذاهای خارجی در میان مردم بریتانیا هستند. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، حدود 24درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گرایش بسیاری به برگرهای امریکایی دارند. وعده‌های غذایی سنتی و سالم در میان بریتانیایی‌ها در رتبه سوم قرار دارد. طبق گزارش‌های به دست آمده، حدود 23درصد از افرادی که در این نظرسنجی حضور داشتند، وعده‌های سالم و سنتی غذایی را انتخاب کرده‌اند. در این میان حدود 19درصد از مردم بریتانیا، غذاهای هندی و مکزیکی را به عنوان انتخاب خود معرفی کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، از سال 1809 در بسیاری از رستوران‌های انگلیسی، غذاهای هندی برای مشتریان طبخ و عرضه می‌شود. همچنین غیر از همبرگرها و هات‌داگ‌هایی که از رژیم غذایی امریکایی‌ها وارد بریتانیا شده است، رژیم غذایی مردم مکزیک نیز نمایانگر رژیم غذایی مردم امریکاست. در آلمان نیز برگر و هات‌داگ‌های امریکایی طرفداران بسیاری دارد. این در حالی است که این کشور در سراسر جهان به تولید گونه‌های مختلف نان و سوسیس معروف است. آن‌طور که نتایج نظرسنجی‌ صورت‌گرفته نشان می‌دهد، 22درصد از آلمانی‌‌ها، برگرهای امریکایی را به عنوان غذای محبوب خود انتخاب کرده‌اند. حدود 21درصد از آلمانی‌ها نیز غذاهای محلی، غذاهای چینی و غذاهای یونانی را به عنوان نخستین انتخاب خود معرفی کرده‌اند. همچنین 18درصد از آلمانی‌هایی که در این نظرسنجی حضور داشتند، غذاهای مکزیکی را انتخاب کرده‌اند. رژیم غذایی مردم آلمان طی صدها سال تغییرات اجتماعی و سیاسی به شکل کنونی درآمده است. از طرفی همسایه‌های این کشور نیز سهم بسیاری در این تغییرات و وسعت رژیم غذایی این کشور ایفا کرده است.

رژیم غذایی مردم فرانسه نیز بر پایه مواد اولیه سالم و بومی شکل گرفته است. با این‌حال، نفوذ برگرهای امریکایی در فهرست غذاهای فرانسه نیز دیده می‌شود. آن‌طور که نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد، غذاهای سنتی، سوشی ژاپنی و غذاهای چینی، طرفداران بیشتری نسبت به برگرهای امریکایی دارند اما حدود 21درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، برگر و هات‌داگ‌های امریکایی را به عنوان اولویت اول خود انتخاب کرده‌اند. در این کشور غذاهای دریایی نیز طرفداران بسیاری دارد.

رژیم غذایی اسپانیایی‌ها نیز مخصوص اسپانیا بوده و متشکل از تعداد زیادی از مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات مانند میوه‌ها، سبزیجات، سیب‌زمینی سرخ شده، برنج، رول شیرین و شکلات شیرین گرم است. آن‌طور که در این نظرسنجی نیز به چشم می‌خورد، حدود 34درصد از اسپانیایی‌ها به مصرف غذاهای سالم و تازه گرایش دارند. 28درصد نیز غذاهای سنتی کشور خودشان را به سایر غذاها ترجیح می‌دهند. غذاهای مکزیکی نیز در اسپانیا طرفداران بسیاری دارد. همچنین در این میان حدود 20درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، کباب‌های اسپانیایی را به عنوان انتخاب اول خود معرفی کرده‌اند. هرچند که رژیم غذایی اسپانیا، بر پایه مواد و عادات غذایی این سرزمین است، اما باز هم ردپای برگرهای امریکایی در میان انتخاب مردم این کشور دیده می‌شود. طبق آمار منتشر شده، حدود 19درصد از اسپانیایی‌ها، برگرهای امریکایی را به عنوان غذای محبوب خود انتخاب کرده‌اند. با توجه به آمار منتشر شده، به‌نظر می‌رسد رقابت میان امریکا، چین و مکزیک در عادات غذایی مناطق مختلف بسیار قابل ‌توجه است. در واقع می‌توان گفت در سال‌های اخیر امریکا توانسته از طریق صادرات عادات غذایی خود در بسیاری از کشورها نفوذ کند. نفوذی که به گفته بسیاری از کارشناسان، حتی می‌تواند بیشتر از قدرت نیروی نظامی باشد.

عادت غذایی