۰ نفر

اتفاق نظر اعضای شورای امنیت با تحریم کره شمالی

۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۲۱:۵۱
کد خبر: 216713
اتفاق نظر اعضای شورای امنیت با تحریم کره شمالی

اعضای شورای امنیت سازمان ملل به پیشنهاد آمریکا و چند کشور دیگر نشستی اضطراری در واکنش به آزمایش هسته ای کره شمالی برگزار کردند که در آن فقط بیانیه هایی در محکومیت این اقدام خوانده شد.

در ابتدای این نشست، جفری فلتمن معاون سیاسی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که دبیرکل روی شورای امنیت برای حفظ اتحاد و اتخاذ اقدامی مناسب در مورد کره شمالی حساب می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی به شورای امنیت هشدار داد همان طور که تنش شدت می یابد، به همان نسبت خطر سوء تفاهم و اشتباه محاسبات نیز بالا می رود.

فلتمن افزود: تازه ترین تحولات جدی نیازمند پاسخی جامع است تا چرخه اقدام های تحریک آمیز کره شمالی شکسته شود. پاسخی از این دست باید دیپلماسی خردمندانه و متهورانه ای را در بر گیرد تا موثر باشد.

**آمریکا: تحریم ابزار مناسبی برای دیپلماسی است

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست گفت : اکنون زمان آن است که شورای امنیت قوی ترین اقدامات ممکن در مورد کره شمالی را به دلیل انجام ششمین آزمایش هسته ای اش اتخاذ کند.

وی با تاکید دوباره مبنی بر این که 'دیگر کافی است'، افزود: رویکرد تحریم های شورای امنیت در مورد کره شمالی از سال 2006، موثر واقع نشده است و رهبر پیونگ یانگ برای جنگ، گدایی می کند.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: با وجود تلاش های ما، برنامه هسته ای کره شمالی، پیشرفته تر و خطرناکتر از همیشه است. جنگ هرگز چیزی نیست که آمریکا خواستار آن باشد اما صبر و تحمل کشور ما نامحدود نیست.

هیلی یادآور شد تنها قوی ترین تحریم هاست که ما را در حل این مشکل از طریق دیپلماسی توانمند می کند.

وی پیشنهاد چین در مورد توقف برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی در ازای تعلیق رزمایش نظامی سالیانه آمریکا - کره جنوبی را توهین آمیز خواند و گفت: وقتی یک رژیم سرکش از سلاح هسته ای و موشک قاره پیما برخوردار است که شما را نشانه می گیرد، گام هایی در جهت پایین آوردن سطح دفاعی خود برنمی دارید؟ هیچ کسی این کار را انجام نخواهد داد و ما نیز قطعا این کار را نخواهیم کرد.

هیلی با اعلام اینکه زمان برای اقدام های نصفه و نیمه سپری شده است، به شورای امنیت پیشنهاد داد که فشار بر کره شمالی را با تحریم های گزنده افزایش دهد.

**ایتالیا:آماده اجرای تحریم علیه کره شمالی هستیم

سباستینو کاردی نماینده دائم ایتالیا در سازمان ملل نیز همبستگی کامل با دولت های منطقه و همچنین مردم آنها را که مستقیما تحت تأثیر پیامدهای اعمال غیرمسئولانه ای قرار گرفته اند، اعلام کرد و گفت: سران گروه هفت به دنبال طرح ابتکاری ریاست جمهوری ایتالیا، در بیانیه ای خواستار اجرای کامل قطعنامه های شورای امنیت علیه کره شمالی شدند.

وی افزود: ما به عنوان رئیس کمیته تحریم ها، برای به کارگیری تلاش های مضاعف در تضمین و اجرای کامل تحریم های شورای امنیت، آمادگی داریم.

نماینده دائم ایتالیا در سازمان ملل ادامه داد: ایتالیا برای پاسخگویی سخت و منسجم به بحران شبه جزیره کره در سطح بین المللی و اروپا ادامه خواهد داد.

**اوکراین: کره شمالی مذاکرات را از سرگیرد

ولادیمیر یلچنکو نماینده دائم در سازمان ملل نیز در این نشست با قرائت بیانیه خود، گفت: اوکراین آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی را به عنوان یک تحریک بی پروا و خطرناک نگاه می کند. ما از پیونگ یانگ می خواهیم که گفت و گو را مجددا از سر گیرد.

وی افزود: سیاست پیونگ یانگ در نادیده گرفتن قوانین بین المللی و درخواست های متعدد برای توقف فعالیت غیرقانونی خود ثابت شده است و این که کره شمالی به قوانین و ممنوعیت های موجود پایبند نیست.

نماینده دائم اوکراین تصریح کرد: لفاظی های تهاجمی پیونگ یانگ با هدف مشروع ساختن چنین اعمالی از طریق سرزنش دیگر کشورها برای بالا بردن تنش در منطقه است. نیازی به گفتن نیست که شورا باید از هر وسیله ای که در اختیار دارد استفاده کند تا از اجرای کامل قطعنامه هایش اطمینان یابد.

یلچنکو تاکید کرد: ما به شدت نیاز به اقدامات قویتری داریم تا به طور جامع و موثر به تهدید هسته ای در حال افزایش در شبه جزیره کره ای پاسخ دهد و اوکراین همچنان برای همکاری سازنده با تمام نمایندگان در این زمینه آمادگی دارد تا از تغییرات مثبت در وضعیت کنونی اطمینان حاصل کند.

**انگلیس:کره شمالی برای ورود به گفت و گو باید شرایط موجود را تغییر دهد

متیوری کرافت نماینده دائم انگلیس در شورای امنیت هم با بیان این که کره شمالی تهدیدی نه تنها برای منطقه خود بلکه برای صلح و امنیت جهانی است، گفت: کره شمالی همچنان برنامه موشکی و هسته ای غیرقانونی خود را پیش از قوانین بین المللی، امنیتی و اراده شوراها قرار داده است.

وی افزود: حزب کمونیست کره شمالی مایل است برنامه های غیرقانونی خود را پیش از رفاه مردم خود، که از سرکوب های وحشتناک رنج می برد، پیش ببرد.

نماینده انگلیس در شورای امنیت تاکید کرد: کره شمالی باید دوره ای را تغییر دهد تا اجازه بازگشت به گفت وگو داده شود. برای این که این کار را انجام دهیم، فرصتی برای پایان دادن به این بحران وجود دارد.

**فرانسه:تحریم های جدید وضع شود

فرانسوا دولاتر نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل نیز خواستار تصویب تحریم های جدید علیه کره شمالی شد.

این نشست بعد از 2 ساعت قرائت بیانیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل با محکوم کردن اقدام کره شمالی و بدون دستیابی به نتیجه مشخص پایان یافت.

بر اساس اظهارات نماینده دائم ژاپن در شورای امنیت، قرار است در طول هفته پیش رو، اعضای این شورا قطعنامه پیشنهادی آمریکا را بررسی کنند.