۰ نفر

عملیات برای رهایی از شر ترامپ

۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۰:۳۴
کد خبر: 210449
عملیات برای رهایی از شر ترامپ

فعالیت‌های سیاسی مایک پنس در هفته‌های اخیر آنچنان افزایش یافته است که جمهوری‌خواهان به طنز درباره وی این‌چنین می‌گویند: هنوز 6 ماه از مدت معاونت ریاست‌جمهوری وی در دولت ترامپ نگذشته است که وی مانند معاونت ریاست جمهوری در دور دوم عمل می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان با توجه به تحرکات برخی جمهوری‌خواهان و مایک پنس، محافظه‌کاران از حالا خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری دور بعد آماده می‌کنند. این درحالی است که هنوز دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به‌‌اندازه کافی جا نیفتاده است اما جمهوری‌خواهان از هم‌اینک «کمپین سایه خود» را برای انتخابات سال 2020 به راه‌‌ انداخته‌اند. در این‌باره گفته می‌شود نامزدهای احتمالی رایزنی‌های خود را با اهداکنندگان کمک‌های مالی آغاز کرده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، از سویی خود ترامپ هم تمایلی نشان نداده که قصد دارد برای دور بعد هم نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا شود. افزون بر این ترس و وحشتی هم در اطراف دونالد ترامپ شکل گرفته است زیرا احتمال داده می‌شود گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه «روس‌گیت» چندان به سود دونالد ترامپ و تیم او تمام نشود و همین امر عدم قطعیت حضور وی را برای دور بعد بالاتر برده است. از این‌رو این احتمال داده می‌شود که شاید جمهوری‌خواهان به زودی نیاز به یک مدیریت جدید پیدا کنند.

در این مورد هفته گذشته از لیندسی واترز، سخنگوی کاخ سفید سوال شد که تحرکات جمهوری‌خواهانی که چشم به انتخابات 2020 دارند بسیار بالا رفته اما واترز گفت: رئیس‌جمهوری با حضور در آیووا نشان داد که هنوز به همان اندازه قدرتمند است و این را بسیاری از جمهوری‌خواهان می‌دانند. اما مصاحبه‌های صورت گرفته از 75جمهوری‌خواه در سطوح مختلف حزب، از مقامات رسمی انتخاب شده گرفته تا اهداکنندگان کمک‌های مالی و استراتژیست‌ها، همگی حکایت از این دارد که شرایط ریاست‌جمهوری ترامپ به مویی بند است. سناتور جان مک‌کین یکی از رهبران ارشد جمهوری‌خواهان می‌گویند: آنها (جمهوری‌خواهان) این رئیس‌جمهور را فردی ضعیف دیده‌اند. او ادامه می‌دهد: ببین! کسب‌وکار ما چندان زیبا نیست.

دونالد ترامپ سال گذشته با مذاکره و گفت‌وگو با چند تن از رهبران حزب جمهوری‌خواه توانست برخی قوانین داخلی حزب را تغییر دهد تا به این طریق نامزدی این حزب را برای انتخابات ریاست‌جمهوری به دست آورد. اکنون شماری از امیدواران به حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری رویه‌ای خلاف سنت‌های حزبی در پیش گرفته‌اند. مثلا زمانی که رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواهان را در ایالت‌های مختلف به شام دعوت می‌کند، آنها سعی می‌کنند محترمانه از حضور در این میهمانی‌ها سرباز بزنند. در بیشتر موارد نامزدهای در سایه به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که زمانی خواهان حضور در انتخابات 2020 هستند که محرز شود دونالد ترامپ مایل به حضور در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری نباشد. در این‌باره شایع شده است که پنس با چند تن از اهداکنندگان کمک‌های مالی دیدار داشته و گفته است که تنها زمانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال بعد اقدام خواهد کرد که بداند ترامپ مایل به حضور در آن نیست. فرماندار جان کسیچ نیز که به‌شدت منتقد تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای لغو اوباماکر بود نیز قصد دارد قدم بلندتری برای انتخابات ریاست‌جمهوری بر دارد و به همین منظور با برخی انجمن‌های سیاسی در اوهایو و سراسر کشور دیدار داشته است. جان ویور، مشاور سیاسی جان کسیچ می‌گوید: او به سخنرانی‌های خود درباره قانون خدمات درمانی، مباحث امنیتی، توسعه اقتصادی و فقر ادامه خواهد داد. در گستره‌ای وسیع‌تر نیز فعالیت‌های دیگری علیه ترامپ دیده می‌شود. به‌عنوان مثال ویلیام کریستول، سردبیر محافظه‌کار مجله «ویکلی استاندارد» می‌گوید که به رایزنی‌های خود در جهت «دوباره کاندیدا نشدن ترامپ» ادامه خواهد داد. کریستول می‌گوید: باید فرصتی ایجاد کرد که از شر ترامپ و ترامپیسم رها شویم.

این شرایط ممکن است در انتخابات میان دوره‌ای کنگره بدتر هم شود. بسیاری تمایل دارند تا سریع‌تر اوضاع جمهوری‌خواهان سر و سامان پیدا کند. جی برگمن، مدیر اجرایی شرکت نفت ایلینویز و یکی از بزرگ‌ترین اهداکنندگان کمک‌مالی به جمهوری‌خواهان نیز به این نکته اشاره داشته و می‌گوید اوضاع بدتر از این هم خواهد شد. برگمن تصریح می‌کند: «اگر جمهوری‌خواهان کرسی‌های خود را در انتخابات میان‌دوره‌ای از دست بدهند و این را متوجه دونالد ترامپ بدانند در این صورت یکسری از فرصت طلبان سیاسی وارد کنگره خواهند شد. مایک پنس همچون یک برنامه‌ریز و تسهیل‌کننده مسیرهای پرچالش عمل می‌کند. اگرچه برای معاونت ریاست جمهوری معمول است که یک تقویم سیاسی کامل داشته باشد اما او قدم‌هایی فراتر از این موضوع برداشته و برای خود یک پایگاه مستقل قدرت ساخته است و در بین کانال اصلی ریاست‌جمهوری و اهداکنندگان کمک مالی در رفت و آمد است. در این راستا گفته می‌شود مایک پنس کمیته «افزایش دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی» را برای خود ایجاد کرده است. این امر منجر به تقویت قدرت مایک پنس در بین اهداکنندگان کمک مالی می‌شود.

هنوز ترامپ به مانور نامزدهای در سایه واکنشی نشان نداده است. ترامپ تاکنون نشان داده کسانی که با وی هماهنگ نیستند به راحتی کنار گذاشته می‌شوند. اما آیا چنین سناریویی را می‌توان برای مایک پنس هم متصور شد.

به عکس مشاوران و وزرا که ترامپ به راحتی می‌تواند آنها را جابه‌جا کند برای برکناری مایک پنس کار سختی دارد. چون معاونت رئیس‌جمهور هم به نوعی منتخب ملت است کنار گذاشتن او تنها از طریق کنگره میسر است. به این صورت که ترامپ باید او را به کنگره معرفی کند و این کنگره است که باید رای به برکناری وی بدهد. برای این منظور رای مجلس نمایندگان و دو سوم از رای مجلس سنا نیاز است. با وجود این مایک پنس هر روز به فعالیت‌های خود افزوده و سودای ریاست‌جمهوری در سر دارد. در این راستا مایک پنس در ماه گذشته نیک آیریس، را به‌عنوان رئیس کارکنان خود منصوب کرد. او یک فرد تیزهوش در عالم سیاست است و در کمپین‌های زیادی حضور داشته اما فعالیت وی در حد فدرالی نبوده است. بسیاری از جمهوری‌خواهان مایک پنس را در قد و قواره یک جمهوری‌خواه تمام عیار می‌بینند و آرزو دارند وی رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2020 باشد.

دنت، یکی از کارشناسان سیاسی می‌گوید: برخی بنا به‌دلیل ایدئولوژیک و برخی بنا به دلایل سبک و روشی که پنس دارد خواهان حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 هستند. هر دو دسته از بی‌ثباتی، ناکارآمدی و هرج و مرج مدیریت ترامپ به ستوه آمده‌اند. مایک پنس البته چندان برای این پست رو بازی نمی‌کند. او در مجامع عمومی از رئیس‌جمهوری آمریکا ستایش می‌کند و حتی در مجالس خصوصی نیز مراقب رئیس‌جمهوری است. با این حال دو تن از خبرگان جمهوری‌خواهان در تلاش هستند تا راه را برای ریاست‌جمهوری پنس در انتخابات سال 2020 هموار کنند. یکی از آنها ال هوبارد است که در دوران جورج بوش دوم یکی از مقامات ارشد اقتصادی بودو دیگری مارتی آبست است که به نوعی دست راست معاونت رئیس‌جمهور آمریکا به‌حساب می‌آید. آبست گفته است که پنس برای انتخابات ریاست‌جمهوری به کمک هوبارد بسیار نیازمند است.

آیریس هم گفته است که اهداکنندگان کمک‌های مالی نیز به وی گفته‌اند مایک پنس خود را برای ریاست‌جمهوری سال 2020 آماده می‌کند.