۰ نفر

اقتصاد جهانی ترامپ را مهار می‌کند

۲۵ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۰۹
کد خبر: 199851
اقتصاد جهانی ترامپ را مهار می‌کند

اینکه در جلسه اخیر فدرال رزرو نرخ بهره بانکی در امریکا افزایش یابد اتفاق عجیبی نیست؛ اما تداوم این روند سرانجام آسیب‌هایی به اقتصاد امریکا خواهد زد.به گزارش ا

 اقتصاد جهانی شده کنونی الزاماتی دارد که اگر به آن تن داده نشود، مصایب بیشتری گریبان کشور متخلف را خواهد گرفت. حال اگر این کشور یکی از بنیانگذاران این رویه اقتصادی باشد و بیش از هر اقتصاد دیگری در بازارهای جهانی ادغام شده باشد، مشکلات به مراتب بزرگ‌تر خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، عصر روز گذشته، به وقت امریکا روسای فدرال رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده، گرد هم جمع می‌شوند تا در مورد آینده سیاست پولی این کشور تصمیم بگیرند. محتمل‌ترین تصمیم که گرفته خواهد شد و پیش از این وعده آن را جنت لوییز یلن، رییس فدرال رزرو داده بود، افزایش دوباره نرخ بهره بانکی است. این اقدام با سیاست‌ها و وعده‌هایی که دونالد ترامپ در کارزار تبلیغاتی خود داده بود، منطبق است. ترامپ با افزایش نرخ بهره بانکی قصد دارد سرمایه‌های امریکایی که به سوی کشورهای دیگر رفته‌اند را به این کشور جذب کند و از این راه افزایش اشتغال محقق شود.

 تناقض ماجرا در این است که ایالات متحده مهم‌ترین حامی برنامه‌های جهانی‌سازی بود و بی‌شک بهره‌های بسیاری از این رویکرد را به دست آورد اما زمانی‌که مشکلات این امر سر به فلک کشید، رییس دولت این کشور قصد جدا کردن سفره خود را دارد. افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا البته به شکل کوتاه‌مدت می‌تواند بخشی از سرمایه‌ها را به این کشور بازگرداند اما مشکلات گوناگونی که سر راه تولید در این کشور وجود دارد، حل نخواهد شد. از جمله آنکه نرخ دستمزد کارگر در امریکا به مراتب بیش از کشورهای آسیایی و امریکای جنوبی است، درنتیجه با هر تعبیری بازگشت سرمایه به ایالات متحده مقطعی خواهد بود. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که چین هم دیگر دولت ضعیف گذشته نیست که در روند تحولات بین‌المللی عنصر حاشیه‌ای محسوب شود، پرجمعیت‌ترین کشور جهان امروز تبدیل به یک ابر قدرت شده و حتما واکنش‌هایی به اقدامات امریکا نشان خواهد داد. مضاف بر این افزایش پی در پی نرخ بهره امریکا فاصله میان این کشور و اتحادیه اروپا را هم افزایش می‌دهد و کشورهای قاره سبز اصلا از این روند دل خوش ندارند.

الزامات اقتصاد جهانی ترامپ را عقب‌می‌زند

در همین رابطه محمد هادی مهدویان، کارشناس اقتصاد بین‌الملل، به «اعتماد» گفت: ‌« ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی خود شعارهایی داده که با واقعیت اقتصاد جهان امروز همخوان نیست. واقعیت امروز جهانی بنا بر مقرراتی که در سطح بین‌المللی وجود دارد، سرمایه‌گذاران را به دنبال منابع و کار ارزان‌تر، بهره‌وری بالاتر و تجارت بهتر را سوق می‌دهد. با توجه به نرخ بالای دستمزد در امریکا و دیگر کشورهای غربی و هزینه‌ای که در دو دهه اخیر سبب شده که بسیاری از صنایع شروع به رفتن به کشورهایی کردند که هزینه نیروی کار پایین‌تر است، امریکا و دیگر کشورهای غربی را دچار مشکل کرده است. ترامپ از این وعده استفاده کرد برای جلب نظر قشر متوسط به پایین.»

او در رابطه با توقعی که رای‌دهندگان از ترامپ دارند، پاسخ داد: «اکنون ایشان رای‌دهندگانی دارد که برخی مطالباتی را روی میز او می‌گذارند و حالا او با برنامه‌های خطرناکی مثل قراردادهای سنگین نظامی با عربستان قصد دارد بخشی از این خواسته‌ها را محقق کند. او همزمان قصد دارد با دستکاری نرخ بهره دیگر بخش‌ها را هم متاثر کند اما این مساله در بلندمدت قابل دوام نخواهد بود و الزامات این اقتصاد ترامپ را عقب خواهد زد. در همان زمان تبلیغات انتخاباتی، کارشناسان ایرانی شعارهای او را انتخاباتی دانستند و اکنون هم به تدریج دست از شعارها برمی‌دارد. به نظر می‌آید که ظاهرا نرخ بهره بانکی در ماه‌های آینده اندکی تغییر کند و بالا برود چون لازمه عمل به آن شعارها رسیدگی به این مسائل و دستکاری نرخ بهره هست اما در دراز مدت نمی‌توان چنین رویه‌ای را ادامه داد و تبعات آن به فرآیند اقتصاد امریکا و جریان سرمایه‌داری امریکا آسیب بزند.»

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل خاطرنشان کرد: «با افزایش نرخ بهره با توجه به اینکه در غرب این نرخ دو تا چهار درصد است، افزایش ٢٥/٠ برای امریکا قابل توجه است و کمک‌کننده ورود سرمایه به امریکا خواهد بود و اروپا را دچار مشکل نسبی خواهد کرد ولی همانطور که گفتم با توجه به اتفاقات دیگر این تاثیر جدی دراز مدت نخواهد داشت. نباید فراموش کرد چین دیگر کشوری منزوی در گوشه آسیا نیست.»