۰ نفر

ترامپ-پوتین؛ پایان ماه عسل

۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۵:۵۸
کد خبر: 199586
ترامپ-پوتین؛ پایان ماه عسل

چه روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا دخالت کرده باشد چه نکرده باشد، هیچ‌کس نمی‌تواند منکر نگاه مثبت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به ولادیمیر پوتین، همتای روسش شود؛ مردی که مانند ترامپ تشنه قدرت و مخالف جهانی‌گرایی و نمودهای آن، از جمله اتحادیه اروپاست.

 ترامپ در همان دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش با ستایش شخصیت و منش پوتین، پالس‌های مثبتی را درباره کاهش تحریم‌های روسیه به کرملین مخابره می‌کرد. هرچند این پالس‌ها در نتیجه داغ‌شدن بحث امکان مداخله تأثیرگذار روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع ترامپ، رفته‌رفته کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شدند. در واقع مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ به خاطر گفت‌وگو با سفیر روسیه در آمریکا درباره کاهش سطح تحریم‌های آمریکا علیه این کشور از کار بی‌کار شد؛ مسئله‌ای که باعث کلیدخوردن تحقیقات دامنه‌دارتری در این رابطه در آمریکا شد که تاکنون پای بسیاری از نزدیکان و معتمدان ترامپ نیز به آن باز شده است. از دیگر سو، در شرایطی که برخی اقدامات ترامپ، از جمله خروج از توافق آب‌و‌هوایی پاریس و مواضعش علیه ناتو، زمینه سردشدن روابط این کشور با برخی کشورهای اتحادیه اروپا، از جمله آلمان را فراهم آورده است، او به هیچ عنوان دوست ندارد رابطه‌اش با کرملین شکرآب شود؛ بنابراین افزایش سطح تحریم‌های روسیه آخرین چیزی است که ترامپ آرزو می‌کند. امری که به نظر می‌رسد سنا مصمم به انجام آن است.

تحریم‌ها اهرم فشار آمریکا در سوریه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، طبق گفته برخی مقامات آگاه، سناتورهای آمریکایی این هفته برای افزایش تحریم‌های جامع روسیه به توافق رسیده‌اند. این لایحه که هم‌زمان با طرح تشدید تحریم‌های ایران تنظیم شده است، اقداماتی تنبیهی را علیه مسکو به سبب موضع این کشور در قبال اوکراین، مسئله سوریه و حوزه حمله سایبری دربردارد. سناتورهای مختلف تاکنون سه نسخه متفاوت را برای تحمیل تحریم‌های جدید علیه روسیه تنظیم کرده‌اند؛ یکی به خاطر نقض حقوق بشر، دیگری همکاری تسلیحاتی با دولت سوریه و همچنین اتهاماتی که به این کشور درباره مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده وارد می‌شود. در برخی نسخه‌ها همچنین اختیاراتی برای کنگره در نظر گرفته شده است تا مانع از آن شود که رئیس‌جمهور شخصا نسبت به کاهش سطح تحریم‌های اقدام کند. 

لایحه‌ای که دوشنبه در سنا بر سر آن توافق شد، دستگاه‌های دفاعی و اطلاعاتی روسیه و همچنین بخش‌هایی از صعنت انرژی، معدن و اقتصاد دریایی این کشور را هدف می‌گیرد. این تحریم‌ها می‌تواند اقتصاد متزلزل و نه چندان مساعد این روزهای روسیه را بیش‌از‌پیش دچار مشکل کند. از دیگر سو هرچند تشدید تحریم‌های روسیه از مدت‌ها پیش در دستور کار سنا قرار داشت، اما هیچ‌گاه از حد حرف و حدیث فراتر نرفت. در واقع، تعلل سنا در به‌رأی‌گذاشتن این لایحه به نظر با این هدف بوده است که دولت زمان بیشتری برای رایزنی و همکاری با روسیه بر سر بحران سوریه داشته باشد. مسئله‌ای که با توجه به تحولات اخیر سوریه و همچنین اظهارات جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

روز گذشته ژنرال جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در جریان حضور در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به اینکه روسیه تصمیم گرفته به یک رقیب استراتژیک برای آمریکا بدل شود، عنوان کرد هیچ نشانه‌ای از این مسئله وجود ندارد که روسیه بخواهد روابط مثبتی با آمریکا داشته باشد؛ بنابراین با توجه به اظهارات ماتیس و هدف قرار‌گرفتن مواضع نیروهای طرفدار اسد از سوی آمریکایی‌ها در نزدیکی گذرگاه تنف در مرز سوریه، به نظر نمی‌رسد این دو کشور بتوانند حداقل در آینده نزدیک درباره سوریه به توافقی دست یابند. شاید تلاش سنا برای افزایش تحریم‌های روسیه در این مقطع زمانی، با هدف وارد‌آوردن فشار بیشتر به این کشور برای تن‌دادن به سیاست‌های آمریکا در سوریه انجام شده باشد.

توپ تروریسم در زمین آمریکا

درست در همان شبی که سنا تصمیم به تشدید تحریم‌های روسیه گرفت، مستندی از مجموعه گفت‌وگوهای الیور استون، کارگردان سرشناس آمریکایی، با ولادمیر پوتین به روی آنتن رفت. در این مجموعه گفت‌وگوها که بین سال‌های ٢٠١٥ تا ٢٠١٧ انجام شده است، پوتین با گرفتن انگشت اتهام به سمت ایالات متحده، گفته است آمریکا با ادعای حمایت از روسیه و آمادگی برای همکاری با مسکو در زمینه‌هایی مانند مبارزه با تروریسم، در واقع از گروه‌های تروریستی گوناگون برای برهم‌زدن ثبات سیاسی داخلی در روسیه استفاده می‌کند. او هم چنین خاطر نشان کرد که مسکو نمی‌تواند از اظهارات پنتاگون درباره اینکه روسیه اصلی‌ترین تهدید علیه ایالات متحده آمریکاست استقبال کند. در شرایطی که این روزها مقامات آمریکایی به خاطر مداخله احتمالی کرملین در انتخابات آمریکا، از طریق راهبری حملات سایبری، مواضع تندی علیه روسیه اتخاذ کرده‌اند، اقدام سنا برای تشدید تحریم‌های روسیه عملا تلاش دولت آمریکا برای نزدیکی بیشتر با این کشور را ناکام خواهد گذاشت. حال باید منتظر ماند و دید که ترامپ بین پوتین و سنا، طرف کدام یک را خواهد گرفت. به‌هر‌حال، در صورت رأی مثبت سنا به تشدید تحریم‌های روسیه، بعید است که مواضع پوتین و ترامپ در مقابل هم دستخوش تغییر نشود.