۰ نفر

تست شخصیت؛ از دست دادن افراد شخصیتشان را آنالیز کن!

۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۲:۴۳
کد خبر: 672901
تست شخصیت؛ از دست دادن افراد شخصیتشان را آنالیز کن!

از نحوه دست دادن افراد می توان بسیاری از خصوصیات کلی یا لحظه ای آن ها را با دقت زیادی تشخیص داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ مروزه، زیان بدن برای شناسایی آدمها، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. در مصاحبه های شغلی و تحصیلی به این موضوع اهمیت فراوانی می دهند. زبان بدن به مجموعه رفتارهای غیرکلامی و فیزیکی اطلاق می شود که در آن فرد، بدون صحبت کردن قادر به انتقال پیام و برقراری ارتباط با دیگران است. نوع نشستن، راه رفتن، دست دادن و … همه می تواند بخشی از زوایای شخصیتی شما را روشن کند. در این مطلب محمد شایسته به بررسی رابطه نوع دست دادن و شخصیت آدمها پرداخته است.


در این زمینه بخوانید؛

روانشناسی رنگ ها؛ شخصیت افرادی که رنگ مشکی را دوست دارند چگونه است؟

خواندن ذهن دیگران با ۱۰ سوال جادویی

تست شخصیت؛ بگو از کدوم گل خوشت میاد تا شخصیتت رو بگم


 

دست دادن

این عبارت را شنیده اند که “یک تصویر ۱۰۰۰ کلمه را بیان می کند.” با این حال، چیزی که ممکن است مردم از آن غافل باشند، این است که نوع دست دادن نیز می تواند همین کار را انجام دهد. دست دادن کلمه ناگفته ای است که تقریباً در هر گردهمایی اجتماعی یا حرفه ای شروع کننده مکالمه است. این شکل از معرفی می تواند لحن محیط شما را بسازد یا از بین ببرد. بر اساس مطالعه ای که در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شده است، هر فردی باید به شدت به دست دادن خود توجه کند. مردم قضاوت می کنند و نظرات اولیه خود را در مورد شما بر اساس این ژست کوچک اما مهیب استوار می کنند.

هدف در اینجا این است که این حرکت سریع و آسان را به بهترین دوست و سلاح مخفی خود تبدیل کنید. با این حال، ابتدا باید کشف کنید که دست دادنی که در حال حاضر دارید، چه چیزی را در مورد شما، شخصیت شما و اولین برداشتی که دیگران از شما می کنند، بیان می کند.

دست دادن

یادگیری تکنیک‌های زبان بدن باعث می شود که ما در ارتباطات غیر کلامی خود که بخش عمده‌ای از ارتباطات ما را تشکیل می‌دهند توانمندتر شویم و با استفاده بهینه از این تکنیک های زبان بدن می توانیم در ارتباطات و مذاکرات خود بهتر بدرخشیم. دست دادن قطعا چیزی فراتر از گرفتن و فشردن دست یکدیگر است. این می تواند در مورد اعتماد به نفس، قصد، کنترل، ترس، ارعاب و حتی عدم احترام فرد صحبت کند. شما فقط باید بدانید که چگونه این علامت ساده اما بسیار آموزنده زبان بدن را بخوانیم.

به هر صورت باید پذیرفت که وضع عاطفی ما از طریق زبان بدن منعکس می شود. اما زبان بدن پیچیده تر از این است که با دانستن چند نکته بتوان رفتار طرف مقابل را بررسی کرد. برای پی بردن به زبان بدن معمولاً باید چند حرکت و رفتار را همزمان با هم بررسی نمود تا به درستی بتوان زبان بدن را تشخیص داد. خواندن علائم خاموش مانند این بسیار جالب و کاملا مفید است. امروز علائمی شخصیتی که در نوع دست دادن افراد موجود است را مورد بررسی قرار می دهیم. کافی است تصاویر را ببینید. آن را به خاطر بسپارید. ببینید خودتان چگونه با دیگران موقع روبرو شدن دست می دهید و اینکه دیگران با شما چگونه برخورد می کنند. شما می توانید به این ترتیب هم خود و هم دیگران را بهتر بشناسید.

ژست دست دادن

دست دادن شاید یکی از قدیمی ترین شکل های ارتباطی باشد که قدمت آن به هزاران سال پیش می رسد. اگرچه منشأ آن مبهم است، یک نظریه رایج این است که به عنوان راهی برای انتقال نیات صلح آمیز آغاز شد. شخصی دست راست خالی خود را دراز می کرد تا به غریبه ای نشان دهد که اسلحه در دست ندارد و نسبت به او بدخواهی نمی کند.

امروزه، دست دادن به عنوان یک مقدمه برای شروع مکالمه، چه در یک محیط اجتماعی و چه در محیط کاری، عمل می کند. اما وزن معنای آن بسیار بیشتر از این است که فقط به عنوان یک سلام باشد. دست دادن چیزهای زیادی را در مورد نوع فردی که هستید و احساس شما در موقعیتی که در آن قرار دارید نشان می دهد. دریابید که آیا دست دادن شما به نفع شما است یا علیه شما، و چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که هر بار آن را به درستی انجام می دهید.

دست دادن

اگر شخص برای سلام دادن از دست دوم نیز استفاده کرده و آن را در پشت دست طرف مقابل خود قرار داهد، نشانه آن است که این فرد کاملا مجذوب طرف مقابل خود شده است. می خواهد سلطه او را  بپذیرد، اما در عین حال می خواهد با هم بحث کنند. در واقع برخی این مسئله را به تواضع تعبیر می کنند. اما باید بدانید که تواضع بیش از اندازه هم، گاهی معنای شکست و ضعف در مقابل دیگری است. تواضع در همه جا و همه مکان ها درست نیست. در مقابل افراد مستکبر و زورگو هیچگاه نباید تواضع داشت.

در عین حال این فرد با چنین کاری می گوبد: “بیایید در مورد آن صحبت کنیم” و نشان می دهد که شخص صادق است و برای برقراری ارتباط باز است. با این حال، اگر دست دوم طرف مقابل هم بالای دست حریف قرار گیرد، می تواند به معنای عدم اعتماد به فرد بوده و به نوعی دفاع شخصی تلقی شود.

البته هنگامی که آغازگر سلام، هر دو دست خود را روی دست دیگری می گذارد، این نشانه صداقت و اعتماد نیز می باشد. البته باید ادامه دست دادن را هم دید. دکتر گلس می گوید: «این یک سفر قدرت نیست، یک سفر دوست داشتنی است. “و هنگامی که آغازگر از دست آزاد خود برای گرفتن آرنج گیرنده استفاده می کند، می گوید: “من واقعاً شما را دوست دارم.”

دست دادن غالب

قدردانی تشکر دست دادن

این شخص مانند یک کشتی گیر دست را فشرده و دست خود را روی دست شما می چرخاند. کف دست رو به پایین نشان دهنده تسلط است و حتی ممکن است تهاجمی در نظر گرفته شود. آن شخص اساساً می گوید: “من رئیس هستم، برایم مهم نیست که شما چه فکر می کنید، و من حرف آخر را خواهم زد.” چرخاندن دست کمی به سمت پایین بسیار کنترل کننده است و نشانه کنترل فرد بر دیگری است. برخی فکر می‌کنند که دست دادن غالب خیلی سخت است. شما هرگز نمی خواهید طرف مقابل احساس کند که می خواهید با فشار دادن کف دست او دست بالا را بگیرید.

کف دست رو به بالا، یک دست دادن مطیعانه است. این نوع دست دادن توسط افراد ترسو صورت می گیرد. افرادی که  به راحتی مرعوب می شوند و به این معنی است که فرد اعتماد به نفس ندارد و به راحتی می توان بر او مسلط شد. اگر متوجه شدید که ناخودآگاه اجازه می‌دهید انگشت شست شخص دیگری در بالا باشد، ممکن است ایده خوبی باشد که روی این کار کار کنید، زیرا شما اجازه می دهید شخص دیگری کنترل شما را در دست بگیرد.

دکتر گلس می‌گوید: «یک دست دادن خوب مستلزم این است که کف دست آغاز‌کننده، کف دست گیرنده را لمس کند، در حالی که انگشت شست او دور شست طرف مقابل پیچیده است.» همیشه تماس چشمی خود را حفظ کنید، اما مطمئن شوید که نگاهی نرم و گرم دارید.

اگر دست دادن شما و دیگری مانند ماهی مرده سست و شلخته باشد، عدم تعهد، بی تفاوتی و حتی ضعف را نشان می دهد. این پیام را می دهد که فرد به راحتی می تواند مطیع شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که در برخی از فرهنگ‌ها مانند کشورهای آفریقایی، دست دادن نرم روشی مودبانه برای احوالپرسی با افراد است، در حالی که محکم می‌تواند توهین‌آمیز تلقی شود.

به هر صورت، وقتی برای دست دادن با کسی می روید و احساس می کنید که دست او وجود ندارد، چه حسی به شما دست می دهد؟ به گفته دکتر گلس، دست دادن ضعیف نمونه ای از عدم علاقه است. «اگر دست دادن شما استحکام ندارد، به طرف مقابل می‌گوئید که شما مهم نیستید، به او علاقه ندارید.” چه یک غریبه باشد یا یک همکار، مردم نسبت به حرکات شما حساس هستند و احتمالاً قضاوت فوری، سبب از دست دادن موقعیت و شخصیت شما می شود.

وقتی این شخص با شما دست می دهد، دست شما را بین انگشتانش می فشارد که نشان دهنده انفعال است. شخص عملاً می‌گوید: «نمی‌توانستم اهمیتی بدهم» و حتی به خود زحمت نشان دادن نیات و شخصیت خود را نمی‌دهد. به گفته دکتر گلس، عجله برای دست دادن به همان سرعتی که بیرون می آیید، عصبی بودن را نشان می دهد. افرادی که نمی توانند لحظه ای برای ایجاد مقدمه صبر کنند، ناراحتی نشان می دهند. این همچنین نشان می‌دهد که آنها واقعاً اصلاً برای قرار گرفتن در این موقعیت اهمیتی نمی دهند. این مسئله طرف مقابل و گیرنده را آزار می‌دهد.» عجله کردن در هر کاری معمولاً هیچ گاه نتیجه مثبتی به همراه ندارد، بنابراین آن را کاهش دهید تا آرامش ایجاد شود. در این نوع دست دادن فقدان تماس چشمی نیز امری رایج است. این نوع دست دادن بیش از اینکه ناخوشایند باشد، بی‌ادبی است.

دست دادن

شخصیت چیست؟

شخصیت یک مفهوم بسیار مهم در حوزه روانشناسی است. اغلب اولین درس روانشناسی این سوال است که «شخصیت چیست؟ چگونه شخصیت خود را توصیف می کنید؟»  پاسخ به این سوال بسیار متفاوت است. افراد خود را به طرق مختلف توصیف می کنند: مانند خونگرم، صریح، هیجان زده، خجالتی، اجتماعی، فهمیده، تحمل ناپذیر، قابل اعتماد. مفاهیم مختلفی که افراد برای توصیف خود استفاده می کنند نشان می دهد که شخصیت مفهومی بسیار گسترده است. تعریف شخصیت دشوار است زیرا ترکیبی از باورها، نگرش ها، ارزش ها، انگیزه ها، ویژگی های خلقی و الگوهای رفتاری افراد را شامل می شود. از آنجایی که شخصیت یک مفهوم جامع است، هیچ تعریف واحدی وجود ندارد که مورد توافق همه روانشناسان باشد.

شخصیت را چگونه تعریف می کنید؟

اگرچه روانشناسان شخصیت را به شیوه های مختلفی تعریف می کنند، اما وقتی تعاریف شخصیت بررسی می شود، مشاهده می شود که موضوعاتی وجود دارد که روانشناسان در مورد آنها اتفاق نظر دارند. در این تعاریف آمده است که الگوهایی از عاطفه، فکر و رفتار وجود دارد که معمولاً افراد را از سایر افراد متمایز می کند. به عبارت دیگر، شخصیت یک ویژگی «متمایز» دارد.

بنابراین، فرد می تواند در نوع خود منحصر به فرد باشد. به عنوان مثال، وقتی می گوییم «نیلوفر» دانش آموز موفقی است که از بودن با دوستانش لذت می برد، درس ها را مدام دنبال می کند، یادداشت برداری می کند، در فعالیت های اجتماعی شرکت می کند و مسئولیت می پذیرد، ویژگی های او را نشان می دهیم که او را از سایر دانش آموزان متمایز می کند. به عبارت دیگر، ما در مورد ویژگی هایی صحبت می کنیم که نیلوفر را متمایز می کند و آن را منحصر به فرد می کند.

یکی دیگر از موضوعات رایج در تعاریف شخصیت این است که افراد دارای ویژگی های طولانی مدت ثابت هستند، یعنی کاملاً پایدار. به عبارت دیگر شخصیت دارای ویژگی «ثبات» است. به عنوان مثال، نیلوفر یک دختر بسیار هدفمند است. او چیزی را که نیاز ندارد نمی خرد و پولش را عاقلانه خرج می کند.در تعاریف شخصیت نیز معمولاً تأکید می شود که احساسات، افکار و رفتار افراد بر سازگاری افراد با رویدادها و موقعیت هایی که در زندگی با آن ها مواجه می شوند تأثیر می گذارد.

زبان بدن چیست؟

اجازه دهید به طور خلاصه توضیح دهیم که زبان بدن چیست. زبان بدن شکلی از ارتباط است که از حالت بدن، حالات صورت یا حرکات چشم تشکیل شده و از تمام این فرم ها با فعالیت های ذهنی و فیزیکی پشتیبانی می کند. این شکل غیر کلامی ارتباط ممکن است در واقع ویژگی بارز شخص در حین بیان خود باشد. به یک معنا، ما نه تنها با کلمات، بلکه با زبان بدن خود در حین ارتباط صحبت می کنیم. آیا تا به حال توجه کرده اید که افرادی که از زبان بدن به طور موثر استفاده می کنند در مهارت های ارتباطی نیز مهارت دارند؟ نوع دست دادن نیز ارتباط مستقیم باز بان بدن شما دارد. لذا تلاش کنید درست و صحیح دست بدهید.