۰ نفر

کودکان را بودجه‌ریز کنیم!

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۶:۰۶
کد خبر: 353846
کودکان را بودجه‌ریز کنیم!

پول همه ما را در شرایطی قرار می‌دهد که نیاز به تصمیم گیری و انتخاب پیدا می‌کنیم و برای این‌که بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم، به یک برنامه ریزی مالی نیاز داریم تا با استفاده از آن بتوانیم دخل و خرج مان را محاسبه کنیم و بهترین تصمیم ممکن را بگیریم. در واقع این برنامه ریزی مالی همان بودجه بندی است و بدون آن به قول معروف کُمِیت مان لنگ است!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، با توجه به اهمیت بودجه بندی، لازم است که آن را به کودکان نیز آموزش دهیم تا بهتر بتوانند پول هایشان را مدیریت کنند، توانایی برقراری تعادل بین پول و خواسته هایشان را به دست آورند و در آینده به موفقیت مالی برسند.

در ادامه به برخی از روش‌های آشنایی کودکان با بودجه بندی و مدیریت پول اشاره کرده ام:

بودجه بندی راهی برای انتخاب بین خواسته‌های نامحدود

کودکان خواسته‌های زیادی دارند، ولی باید متوجه شوند که پول محدود است و با این پول محدود نمی‌توان همه خواسته‌های آن‌ها را برآورده کرد. بنابراین بهتر است که فرزندتان را در شرایطی قرار دهید که بتواند اولویت‌ها را بررسی کند و به بهترین شکل از پول هایش بهره ببرد.

برای قرار گرفتن فرزندتان در این شرایط می‌توانید مقدار مشخصی پول توجیبی را برایش در نظر بگیرید و در دوره‌های زمانی معین به او پول بدهید. این پول توجیبی باید به میزانی باشد که کودک محدود بودن پول را درک کند؛ البته آن‌قدر کم نباشد که نتواند هیچ یک از خواسته هایش را برآورده کند و ناامید شود.

 آموزش بودجه بندی با خرید کردن

یکی دیگر از راه‌های آموزش مدیریت پول به کودک این است که با او به خرید بروید و نحوه صحیح خرید کردن را یاد دهید.

برای این کار می‌توانید قبل از رفتن به خرید فهرستی از کالاهای مدنظرتان تهیه کنید و همچنین بودجه‌ای برای خرید در نظر بگیرید. سپس هنگام خرید از کودک تان بخواهید در پیدا کردن اقلام مورد نیاز با قیمت مد نظر به شما کمک کند. همچنین می‌توانید هنگام خرید مقدار پول لازم برای خریدن کالاهای مورد نیاز را به فرزندتان بدهید و اجازه دهید که او پول را به مغازه دار بدهد و بعداز آن در مورد خریدتان با وی صحبت کنید.

آموزش بودجه بندی با روش سرگرم کننده

همه ما می‌دانیم که کودکان عاشق بازی کردن هستند و به وسیله آن می‌توانند چیزهای زیادی یاد بگیرند. پس بازی یک فرصت مناسب است تا بتوانید با استفاده از آن مدیریت پول را نیز به فرزندتان یاد دهید.

یکی از بازی‌های ساده برای آموزش بودجه بندی این است که هردفعه که به فرزندتان پول توجیبی می‌دهید، مقدار آن را در بالای یک برگه یادداشت کنید و از او بخواهید مبالغی را که خرج یا پس‌انداز می‌کند روی آن برگه بنویسد و هربار که نسبت به دفعه قبلی توانست بهتر خرج کند و هزینه‌های غیرضروری را حذف کند، به او جایزه بدهید. البته به او فرصت اشتباه کردن هم بدهید تا بتواند از اشتباهاتش نیز درس بگیرد.

مشورت با کودکان برای مدیریت پول خانواده

هنگامی که درباره مسائل مالی خانواده تان برنامه ریزی می‌کنید، به فرزندتان نیز اجازه دهید اظهار نظر کند. در این صورت علاوه براین که اعتماد به نفس او افزایش می‌یابد، مشورت کردن را یاد می‌گیرد و با روش‌های صحیح برنامه ریزی برای پول آشنا می‌شود.