۰ نفر

آموزش صداقت به فرزندان

۸ اسفند ۱۳۹۷، ۷:۱۱
کد خبر: 338481
آموزش صداقت به فرزندان

صداقت یعنی، حقیقت‌گویی؛ یعنی گفتن آن‌چه که رخ داده است؛ یعنی درستی با خود؛ یعنی مقابله با اشتباه‌های خود؛ یعنی صحبت کردن درباره آنچه که فکر می‌کنیم و عمل‌کردن به آن‌چه که می‌گوییم؛ تا حدی که هیچ تناقض و دوگانگی‌ای بین افکار، رفتار و کلمات ما وجود نداشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، صداقت داشتن در زندگی موجب استحکام و دوام روابط بین افراد می‌شود؛ زیرا فرد هم چون آینه‌ای شفاف آن‌چه را که در درون خود دارد، منعکس می‌سازد.آموزش صداقت به کودکان مستلزم صرف وقت و شکیبایی است. فراگیری هر مهارتی اگر از سال‌های دوران خردسالی و کودکی آغاز شود تاثیری دو چندان بر زندگی او می‌گذارد.والدین می‌توانند با تشویق کودکان به راست گویی و گفتن آنچه که واقعا دیده‌اند، صداقت را در آنها پرورش دهند.مطمئنیم دوست دارید فرزندتان صادق باشد تا اینکه تقلب کند، دروغ بگوید یا پنهان کاری کند. اما بهترین راهکار برای آموزش صداقت به فرزندان تان چیست؟ممکن است بعضی از والدین تصور کنند که دروغ گفتن در ذات بچه است و این وظیفه والدین است که برای اینکه جلو عادت شدن آن را بگیرند، آنها را برای دروغگویی شان تنبیه کنند. واقعیت این است که خیلی وقت‌ها خود والدین زمینه را برای دروغگویی فرزندشان ایجاد می‌کنند.این همان اشتباهی است که والدین مرتکب می‌شوند آنها با عصبانیت و تهدید با فرزندان شان روبه رو شده و آنها را متهم می‌کنند. اگر خشن برخورد کرده و بخواهید تنبیه‌شان کنید، از اینکه واقعیت را به شما بگویند می‌ترسند. اگر احساس امنیت کنند، صادق خواهند بود. پس با آنها با ملایمت رفتار کرده و بر صداقت شان تاکید کنید.برای هر کسی در هر سنی صادق بودن، شجاعت می‌خواهد. بنابراین وظیفه والدین است که به فرزندان شان آموزش دهند که برای گفتن حقیقت شجاع باشند.در زیر به سه نکته اشاره می‌کنیم که کمکتان می‌کند صداقت را به فرزندان تان آموزش دهید:

از خیلی کوچکی، با فرزندان تان درمورد ارزش صداقت در خانواده تان صحبت کنید. به آنها بگویید که این برای همه شما خیلی مهم است که بتوانید همیشه به همدیگر برای شنیدن حقیقت، حتی اگر سخت باشد، اعتماد کنید. اگر بین والدین و بچه‌ها صداقت نباشد، اعتماد و نزدیکی در خانواده وجود نخواهد داشت. صداقت پایه و اساس روابط خانوادگی و اعتماد و احترام متقابل است. به فرزندان‌تان بگویید که برای حمایت و دفاع از آنها هر کاری از دست تان برآید انجام می‌دهید، اما اگر بفهمید که به شما دروغ گفته اند، رابطه تان به کلی تغییر خواهد کرد. وقتی اعتماد از بین برود، زمان زیادی می‌خواهد تا دوباره ایجاد شود.

نه تنها در کلمات تان بلکه در سبک زندگی تان هم برای فرزندان تان الگوی صداقت باشید. اگر خودتان با فرزندان تان صادق نباشید، نمی توانید از آنها انتظار داشته باشید که حقیقت را به شما بگویند. در واکنش به سوالاتی که می‌پرسند، سعی کنید به جای دروغ گفتن، توضیح مختصری بدهید و در حد سن‌شان پاسخ دهید. اما اگر به آنها دروغ بگویید، وقتی گفتن حقیقت برایتان خجالت آور است، نمی توانید از آنها توقع داشته باشید که وقتی برایشان سخت است، راستش را بگویند. هدف تان باید ایجاد محیطی آزاد باشد که هیچ پنهان کاری وجود نداشته و همه برای گفتن حقیقت احساس راحتی کنند.

به آنها نشان دهید که تاکیدتان بیشتر بر صداقت آنهاست تا بر تنبیه آنها به خاطر بی صداقتی‌شان. بله می‌توانید برای دروغ فرزندتان عواقبی در نظر بگیرید اما لازم است که برایشان توضیح دهید که راستگویی شان هم فوایدی برایشان خواهد داشت. اگر بخواهید به زور تهدید و تنبیه حرف راست را از دهان آنها بیرون بکشید، مطمئن باشید که دفعه بعدی حقیقت را نخواهند گفت. اگر هنوز لازم می‌دانید که باوجود گفتن حقیقت، تنبیهی برای شان در نظر بگیرید، اینکار را با دقت و ملایمت انجام دهید و با وجود آن تنبیه، از صداقت شان تشکر کنید.همه آدمها توانایی صادق بودن را دارند اما اگر این کار را تمرین نکنید، هم شما و هم فرزندتان عادت خواهید کرد که قسمتی از حقیقت را بپوشانید و چون راحت‌تر است خیلی وقت‌ها دروغ‌های مصلحتی بگویید. شما به عنوان پدر یا مادر فرصت دارید که به فرزندان تان کمک کنید صداقت را یاد بگیرند. هیچ‌وقت استانداردهای تان را پایین نیاورید اما باید درک کنید که آنها نمی توانند همیشه عالی باشند.