۰ نفر

چگونه یک دوست خوب باشیم؟

۵ اسفند ۱۳۹۷، ۶:۰۴
کد خبر: 337802
چگونه یک دوست خوب باشیم؟

برای داشتن یک دوست خوب، خودتان هم باید دوست خوبی باشید؛ پس برای عمیق‌تر کردن روابط دوستی‌ و پیدا کردن دوستان همیشگی، راهکارهای زیر را دنبال کنید و ببینید که چگونه یک دوست خوب باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، اگر می‌خواهید دوست خوبی باشید و مردم به شما اعتماد کنند، باید در مورد احساسات، رفتار دوستانتان و اینکه در مورد دوستی‌تان چه حسی دارید، صادق باشید. وقتی در مورد احساسات خود صداقت داشته باشید، ارتباط شما با دوستانتان بیشتر می‌شود و آنها با شما درد‌‌دل خواهند کرد. اگر دوستتان آزرده‌خاطر‌ شده است، نترسید که در این مورد با وی صحبت کنید؛ و همان‌طور اگر چیزی شما را ناراحت می‌کند، از صحبت در مورد آن خجالت نکشید. صداقت با رُک‌گویی(که می‌تواند باعث آزرده شدن دوستتان شود) متفاوت است. مثلا اگر فکر می‌کنید که دوستتان مشکل خاصی مثل اعتیاد دارد، وظیفه شما به عنوان یک دوست این است که در مورد آن با وی صحبت کنید.

اگرچه امکان ندارد که همیشه فداکاری کنید، ازخودگذشتگی از مهم‌ترین صفات یک دوست خوب است. هر زمان که می‌توانید آرزوهای دوستتان را برآورده کنید. محبت‌های وی را متقابلا جبران کنید تا دوستی‌تان تقویت شود. اگر فقط در هنگام نیاز به کمک به یاد دوستانتان بیافتید، دیگران خیلی زود می‌فهمند که شما به فکرشان نیستید و به فردی خودخواه مشهور می‌شوید. به دوستانتان از صمیم قلب لطف کنید، نه به خاطر اینکه در عوض چیزی از آنها می‌خواهید. زمانی که دوستی کاری برایتان انجام می‌دهد، سریعا جبران کنید. پولی که قرض گرفته‌اید را بدون معطلی پس دهید.

مکالمات را به صحبتی یک طرفه از سوی خود تبدیل نکنید. برای درک و حمایت کامل دوستتان باید با دقت به صحبت‌هایش گوش کنید. شاید ساده به نظر برسد، اما به اندازه‌ای که در مورد خودتان حرف می‌زنید، باید گوش بدهید. اگر هر مکالمه‌ای را به صحبتی یک طرفه در مورد احساسات خودتان تبدیل کنید، دوستتان از این رابطه چیزی به دست نمی‌آورد. با گوش دادن، دوستتان اطمینان خاطر پیدا می‌کند که شما به وی اهمیت می‌دهید. اگر فقط منتظر تمام شدن صحبت‌های دوستتان باشید تا آنچه را که خودتان می‌خواهید بگویید، بی‌شک دوست شما متوجه خواهد شد. سعی کنید تعادل را رعایت کنید تا دوستتان نیمی از مکالمه را صحبت کند.

برای اینکه دوست خوبی باشید باید بتوانید موقعیت دوستتان را از نگاه خودش ببینید و نظر خود را بدون تحمیل آن، با وی در میان بگذارید. هیچ‌گاه دوست خود را قضاوت نکنید، فقط وقتی با شما درد دل می‌کند، به او مشورت دهید. از ایده‌های بی‌پایه و امتحان نشده برای مشورت دادن استفاده نکنید. به دوستتان فضا دهید و در صورت نیاز، راهکاری ارائه کنید که قبلا امتحان شده و صحیح است. همیشه قبل از اینکه مشورت دهید، در این باره از دوست خود بپرسید. در بعضی موارد، یک دوست می‌تواند با رفتاری محکم و جدی، دیگری را از موقعیتی خطرناک نجات دهد. اما محتاط باشید؛ شما نباید سخنرانی کنید یا بیش از حد دوستتان را نصیحت کنید. با استفاده از اطلاعات واقعی، دیدگاه خود را در مورد موقعیتش به او بگویید و پیشنهاد دهید که اگر شما در موقعیت او بودید، چه می‌کردید.