۰ نفر

برای همسر خود سنگ تمام بگذارید

۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۳۳
کد خبر: 250106
برای همسر خود سنگ تمام بگذارید

بیشتر اختلافاتی که بین همسران بوجود می آید ناشی از ندانستن حیطه وظایف همسرداری شان است. آنها نمی دانند چگونه باید دل همسر خود را بدست بیاورند تا همسرشان برای آنها سنگ تمام بگذارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، همسران نسبت به همدیگر دارای وظایفی هستند که اگر هر کدام به دلایلی از این مسئولیت هایی که بر گردن آنهاست سرپیچی کنند یک نوع خیانتی را در حق همسر خود انجام داده اند. زمانی که از وظایف همسرداری صحبت به میان می آید آنچه در نگاه اول به ذهن می رسد اینکه مرد درخارج از خانه کار و اقتصاد خانواده را تامین کند و  زن نیز در خانه وظیفه پختن و شستن را بر عهده دارد. اما تقسیم کار زنانه و مردانه به این حوزه فقط ختم نمی شود و اگر همسران در ارتباط با نقش ها و وظایفی که بر عهده آنهاست آگاهی کاملی داشته باشند و برای انجام آن نه بر اساس منت بلکه با عشق به همسر و خانواده تلاش کنند دیگر دلیلی مبنی بر اختلافات بین زوجین وجود نخواهد داشت. زوجین پیش از هر چیزی باید نوع برخورد کردن با همدیگر را که اولین وظیفه زناشویی است یاد بگیرند.

زنان وظیفه شناس

اطاعت از شوهر و خودداری از نافرمانی، مهم‌ترین وظیفه زن می‌باشد، زیرا باعث می‌شود زندگی در چهارچوب قانونمندی باشد. البته اطاعت محض و استبدادی یا مرد سالاری در این‌جا مورد نظر نیست.

زن در این مورد باید سیاست شوهرداری را خوب بداند و خانه را به‌صورت «بهشت برین» در آورد؛ همان‌طور که حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است.

و هم‌چنین ناپلئون می گوید:

اگر می خواهید میزان تمدّن و پیشرفت ملّتی را بدانید، به زنان آن ملّت بنگرید.

زن باشعور و نیک‌اندیش می‌داند که هر انسانی نیازمند محبّت و جذّابیت زن است، پس باید هنر این کار را آموخت و با استعداد و درک صحیح از زندگی، تشویق، زیبانگری و عاقبت‌اندیشی، زمینه‌ی آن را به وجود آورد. زن اگر می خواهد اسیر بی‌محبّتی، انتقام و زورگویی مرد نشود، باید خود در مرحله اول، راه نفوذ در همسرش را یاد بگیرد و با زبان بسیار خوش و لطیف، او را مورد محبّت قرار دهد. مردان تشنه محبت زن خود هستند و تا مادامی که همسرشان با آنها به درستی گفتگو کنند و کاری را انجام ندهند که مردانگی آنها زیر سوال رود، هرگز بین آنها شکر آب نخواهد شد.

اگر مردی احساس کند که محبوب زنش نمی‌باشد، احساس تنهایی، غریبی و وابستگی به دیگران پیدا می‌کند و از هر کسی محبّت ببیند شاید به طرف او کشیده شود. در این میان اگر مشکلی پیش آید با گناهی شکل بگیرد، این زن است که خودش زمینه این مسائل و مشکلات را به وجود آورده است.

این مهر و محبّت باعث می‌شود شوهر خوب و نیک‌اندیش، سعادت، رفاه، شادی و امنیت را برای خانواده‌اش فراهم سازد. پس زنان بدانند زندگی خوب، حاصل مدیریت و رفتار خوب آنهاست و آنانی که هنوز نتوانسته‌اند رفتار همسر خویش را بیابند، اندر خم یک کوچه هستند.

مردان وظیفه شناس

خوش اخلاقی، اظهار محبّت و دوستی، پرهیز از تحقیر و توهین، تلاش در راه تأمین مخارج زندگی، نظافت و آراستگی، حفظ عفّت و پاکدامنی، وقت‌گذاری برای همه و... از وظایف مرد نسبت به زن می‌باشد.

شوهر خوب و لایق کسی‌ست که با زبان محبّت با همسرش سخن گوید، همواره بهترین کلام خود را نثار او گرداند و هرگز نسبت به او از زبان تهدید و تنبیه استفاده نکند.

مرد عاقل و منطقی با تلاش و بردباری، در امور زندگی تلاش می‌کند و هیچ‌وقت زحمت خود را با اعمال خشونت پایمال نمی‌کند.

علاوه بر خوش‌اخلاقی و ابراز محبّت، مرد باید احترام زن را نیز حفظ کند. بخصوص در برابر فامیل و همین‌طور فرزندان که جنبه‌ی تعلیم نیز برای آنها داشته باشد. برای زنان بسیار مهم است که در خانه و فضای بیرون در برابر اقوام و دوستان، شوهرشان با آنها به بهترین صورت رفتار کنند. مردانی که در اثر خشونت یا عصبانیت و یا جوگیر شدن در محیط های بیرونی و نشان دادن قدرت خود بر سر همسرشان فریاد می کشند و یا به آنها در برابر دیگران بی احترامی می کنند، نباید انتظار داشته باشند که همسرشان با آنها خوش برخورد باشد.

حضرت علی (علیه السلام) زن را به گلِ بهاری تشبیه نموده‌اند و واقعا تشبیه بجایی‌ست. از این گل زیبا و لطیف نباید کارهای مشکل و طاقت فرسا را انتظار داشت، بلکه باید مانند باغبانی آگاه، دلسوز و مهربان با او رفتار کرد و از خشم و توهین و تنیه دوری نمود.

همسران باید برای همدیگر زمان بگذارند . سلایق و علایق همدیگر را بشناسند و تمام تلاش خود را برای احترام گذاشتن به آنها کنند. اگر می خواهید به شایستگی همسرتان با شما برخورد کند خودتان باید در ابتدا پیش قدم شوید و رفتار نیکو و درستی با او داشته باشید.