۰ نفر

۱۵ عادت بد کودکان که باید درمان شود + راه حل

۹ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۲۹
کد خبر: 703219
۱۵ عادت بد کودکان که باید درمان شود + راه حل

عادت بد در کودکان به صورت یک رفتار منفی شناخته می شود که کودک شما بارها آن را تکرار می کند اما از نظر اجتماعی غیرقابل قبول و نامناسب است.

دلیل عادات بد کودکان + راه حل های عاقلانه والدین

به گزارش اقتصاد آنلاین، برخی از عادات بد در کودکان ممکن است آزاردهنده باشند، در حالی که برخی دیگر می توانند ناامید کننده و خسته کننده باشند. در هر صورت، شما به عنوان والدین باید این عادت بد در کودکان خود را بشناسید و در صورت نیاز برای ترک این عادات در کودکان خود اقدام کنید.

در اکثر موارد، کودکان در سنین بالاتر، عادات بد خود را ترک می کنند. با این حال، چند عادت بد ممکن است نیاز به نظارت داشته باشند زیرا احتمال دارد نشان دهنده اضطراب، ناامنی، استرس یا ناامیدی باشند. از این رو به جای ترک عادت باید علل زمینه ای را شناسایی و درمان کنید. اگر کودک شما یکی از ۱۵ عادت بد در کودکان را دارد، بهتر است به خواندن این مقاله از پزشکت ادامه دهید. ما در این مقاله برخی از عادات بد رایجی که ممکن است کودک داشته باشد و چند نکته موثر برای کمک به کودک شما برای غلبه بر این عادات را به شما معرفی می کنیم.

۱۵ عادت بد شایع در کودکان

مکیدن شست

عادت به مکیدن انگشت شست، بلافاصله پس از تولد نوزاد شروع می شود و تا سن دو تا چهار سالگی ادامه می یابد. در حالی که بسیاری از نوزادان در سن دو تا سه سالگی مکیدن انگشتان خود را به طور طبیعی متوقف می کنند، برخی دیگر ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

دلیل اصلی مکیدن شست، رفلکس طبیعی مکیدن در نوزادان است که باعث می شود شست یا انگشتان خود را در دهان نگه دارند. مکیدن انگشت شست در ابتدا به آنها احساس امنیت می دهد اما بعدها ممکن است در برخی از کودکان به عادت تبدیل شود. آنها سعی می کنند این کار را هر زمان که نیاز به تسکین یا هنگام خواب دارند انجام دهند.

اگرچه مکیدن شست ممکن است تا زمانی که دندان‌های دائمی کودک شکل می‌گیرد نگران کننده نباشد، اما ادامه این عادت در کودکان شماممکن است روی ردیف دندان‌ها تأثیر بگذارد و منجر به بروز مشکلات دندانی دیگری شود.

چگونه مکیدن شست را برطرف کنیم؟

عادات بد و رایج در کودکان

اگر کودک شما در سنی است که حرف های شما را درک می کند، بهتر است دلیل بد بودن این عادت را برای آنها توضیح دهید و هر زمان که این عادت را ترک کرد به او جایزه بدهید.

در شرایطی که این عادت واکنشی به نوعی استرس است، سعی کنید علت اصلی استرس را شناسایی کنید و به طرق دیگر به کودک آرامش بدهید.

اگر کودک شما ناخودآگاه این کار را انجام می دهد، به محض انجام آن، به او یادآوری کنید و از او بخواهید این عادت را ترک کند.

عادات ناخن جویدن در کودکان

نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان وقتی استرس دارند ناخن های خود را بجوند. اگر این عادت در کودکان در زمان مناسب اصلاح نشود، تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند و ممکن است به یک عادت دائمی تبدیل شود. بر اساس گزارش بنیاد Nemours مستقر در ایالات متحده، تخمین زده می شود 30 تا 60٪ از کودکان و نوجوانان یک یا چند ناخن خود را می جوند. اگرچه دلیل یا علت واقعی ناخن جویدن ناشناخته است، بسیاری بر این باورند که این امر ناشی از استرس و اضطراب است.

چگونه از ناخن جویدن جلوگیری کنیم؟

اگر قبول دارید که کودکتان به دلیل استرس یا تنش ناخن می جود، سعی کنید علت آن شناسایی و برطرف کنید.

در شرایطی که ناخن جویدن کودک شما به دلیل استرس نیست، سعی کنید کودک را به کارهایی که با دست انجام می شود سرگرم نگه دارید. مقداری لاک بزنید یا آنها را در برخی صنایع دستی مانند خمیر بازی و صنایع دستی استفاده کنید.

برای بچه‌های بزرگ‌تر، سعی کنید توضیح دهید که چرا نباید ناخن‌هایشان را بجوند و از آنها بخواهید که سعی کنند آن را متوقف کنند. هنگامی که آنها سعی می کنند این عادت را ترک کنند، آنها را تحسین کنید و سعی کنید به آنها پاداش دهید.

لب گزیدن یا مکیدن و لیسیدن

اگر اغلب متوجه می‌شوید که لب پایین فرزندتان ترک خوردگی دارد یا خشک است، می‌تواند به دلیل عادت ‌مکیدن لب در آنها باشد. دلایل اصلی این عادت خشکی لب ها، اضطراب یا نامرتبی دندان ها است. هنگامی که لب ها خشک می شوند، کودکان تمایل دارند لب ها را بلیسند یا بمکند تا آنها را مرطوب کنند. همچنین، وقتی تازه وارد هر محیطی می شوند یا احساس استرس می کنند، تمایل دارند به طور ناخودآگاه لب های خود را بمکند یا لیس بزنند.

در برخی موارد، اگر دندان‌های بالایی روی دندان‌های پایین بیرون بزنند، ممکن است منجر به گاز گرفتن یا مکیدن لب شود. این یک مشکل دندانی است و از این رو آن را با دندانپزشک مطرح کنید.

مکیدن یا گاز گرفتن مداوم لب ممکن است باعث قرمزی، تورم و تحریک لب ها و پوست اطراف دهان شود. همچنین احتمال دارد باعث درد و ناراحتی شود و در برخی موارد منجر به آسیب بافت لب شود.

چگونه از مکیدن لب جلوگیری کنیم؟

برای کودکان بزرگتر، برای درمان لب های خشک و ترک خورده از بالم لب یا وازلین استفاده کنید.

اگر کودک شما تحت استرس این کار را انجام می دهد و لب های خودش را گاز می گیرد، سعی کنید به آنها آرامش دهید و حواس آنها را پرت کنید. آنها را تشویق کنید تا آب بیشتری بنوشند تا از خشکی لب ها جلوگیری شود.

به آنها آب نبات های بدون قند بدهید تا حواس آنها را از عادت لب مکیدن منحرف کنید.

عادات برداشتن بینی در کودکان

یکی از عادات رایج در کودکان در هر گروه سنی، برداشتن بینی و یا دست کردن در بینی در بین جمع است. کودکان ممکن است به دلیل تجمع خلط یا به دلیل بی حوصلگی این عادت را ایجاد کنند. این عادت علاوه بر انگ اجتماعی مرتبط با برداشتن بینی، ممکن است منجر به خونریزی بینی یا ورود باکتری و ویروس به بینی شود.

چگونه از برداشتن بینی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از خونریزی و عفونت داخل بینی ناخن هایشان را کوتاه کنید.

در کودکان کوچکتر، دست های آنها را با دستکش بپوشید تا از برداشتن بینی آنها جلوگیری شود.

اگر متوجه شدید که بینی آنها خشک است، قطره های نمکی، مرطوب کننده یا ژل بینی را در بینی بمالید تا مرطوب بماند.

برای کودکان بزرگتر، به آرامی به آنها بگویید که بینی برداشتن در جمع خوب نیست. آنها را به استفاده از دستمال کاغذی تشویق کنید.

هر بار که دیدید آنها بینی خود را می چینند، از آنها بخواهید که بروند دست های خود را بشویند. این ناراحتی شستن دست ها یک عامل بازدارنده خواهد بود.

عادات بد چرخش مو در کودکان

اگرچه خیلی رایج نیست، چرخش یا کشیدن مو یکی دیگر از عادت هایی است که کودکان در نتیجه استرس یا بی حوصلگی آن را انجام می دهند. این عادت یکی از فعالیت های خود تسکین دهنده است که معمولاً در کودکان نوپا در حدود سه سالگی دیده می شود. به طور کلی، به طور طبیعی تا سن چهار سالگی کاهش می یابد. با این حال، اگر کودک نوپای شما علائم دیگری را همراه با کشیدن یا چرخاندن مو از خود نشان دهد، مانند صحبت نکردن و گم شدن در افکار خود در حین کشیدن موهای خود، بهتر است به دنبال درمان وضعیت کودک خودتان باشید.

چگونه از چرخش مو جلوگیری کنیم؟

با آنها صحبت کنید و متقاعدشان کنید که این کار را انجام ندهند.

آنها را در فعالیت های دیگری که ممکن است به آنها علاقه مند باشند، مانند رقص و دوچرخه سواری مشغول کنید.

اگر کودک شما در نتیجه استرس این کار را انجام می دهد، سعی کنید ابتدا به جای عادت، علت استرس را بررسی و درمان کنید.

اگر فرزند شما موهای بلندی دارد، می تواند این عادت را بدتر کند. بنابراین، بهتر است که یک مدل موی کوتاه را برای کودک خود انتخاب کنید.

عادات بد دندان قروچه در کودکان

به گفته بنیاد نمورز، از هر ده کودک، دو تا سه کودک عادت به دندان قروچه یا فک کردن دارند. دندان قروچه که از نظر پزشکی بروکسیسم نامیده می شود، معمولاً زمانی که کودکان در خواب عمیق یا تحت استرس هستند، انجام می گیرد.

از دیگر دلایل این عادت می توان به دندان درآوردن، ناهماهنگی دندان های بالا و پایین و درد اشاره کرد. در حالی که بیشتر کودکان پس از از دست دادن دندان های شیری خود، این عادت را ترک می کنند، برخی دیگر این عادت را تا سنین نوجوانی ادامه می دهند.

چگونه از دندان قروچه جلوگیری کنیم؟

در برخی موارد، مراجعه به دندانپزشک ممکن است کمک کننده باشد.

قبل از تلاش برای ترک عادت، علت اصلی آن را شناسایی کنید. هر چیزی که مربوط به دندان درآوردن و درد عضله باشد موقتی است.

دندان قروچه ناشی از استرس را نیز می توان با رفع علت آن درمان کرد. با فرزندتان در مورد چیزهایی که او را ناراحت می کند یا استرس ایجاد می کند صحبت کنید.

اگر دندان قروچه قبل از خواب یا هنگام خواب رخ می دهد، قبل از خواب با دادن حمام آب گرم یا خواندن کتاب آنها را آرام کنید.

تماشای بیش از حد صفحه نمایش

بچه‌ها در اکثر مواقع از بزرگسالان تقلید کنند، و وقتی ما بیش از حد از تلفن‌های هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و سایر وسایل خود استفاده می‌کنیم، طبیعتاً این عادت را در خود ایجاد می‌کنند. از طرفی هم متاسفانه ارائه یک گوشی هوشمند یا تبلت راهی برای آرام کردن کودک بداخلاق، غذا دادن به آنها یا مشغول نگه داشتن آنها شده است.

وقتی فرزندان شما زمان بیشتری را قبل از نمایشگرها، تماشای فیلم یا بازی های ویدیویی می گذرانند، ممکن است بر سلامت آنها تأثیر بگذارد و عوارضی را داشته باشد.

از آنجایی که ۹۰ درصد رشد مغز قبل از پنج سالگی اتفاق می‌افتد، اجازه دادن به بچه‌ها برای کشف محیط اطرافشان بسیار مهم است. اگر زمان زیادی را پای صفحه نمایش بنشینند، علاقه کمتری به محیط اطراف خود پیدا می کنند، که در توانایی یادگیری آنها اختلال ایجاد می کند.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که کودکان زیر 18 تا 24 ماه فقط زمانی که والدین یا مراقبشان حضور دارند، اجازه تماشای صفحه نمایش را داشته باشند. برای کودکان پیش دبستانی دو تا پنج ساله، تنها یک ساعت در روز از صفحه نمایش استفاده می کند.

برای جلوگیری از عادت به تماشای بیش از حد صفحه نمایش در کودکان خود بهتر است:

مطمئن شوید که فرزندانتان از دستگاه های هوشمند فقط برای اهداف آموزشی استفاده می کنند.

آنها را با سایر فعالیت های سرگرم کننده مشغول کنید تا درخواست گوشی هوشمند نکنند.

با آنها صحبت کنید و محدودیت هایی را برای زمان استفاده از صفحه نمایش تعیین کنید.

عادات بد مربوط به رژیم غذایی در کودکان

عادات بد رژیم غذایی در کودکان می تواند شامل نخوردن وعده های غذایی مناسب، خوردن بیش از حد غذاهای شیرین مانند شکلات و بستنی، مصرف غذاهای غیرمفید و حذف صبحانه باشد. نخوردن غذای مغذی ممکن است منجر به بروز بیماری در کودکان شود و اصلاح نکردن عادات غذایی بد آنها منجر به انتخاب بد غذایی در بزرگسالی می شود.

چگونه از عادات بد غذایی جلوگیری کنیم؟

آنها را از نظر بدنی فعال نگه دارید تا کالری بیشتری بسوزانند و احساس گرسنگی کنند.

وعده های غذایی را طوری برنامه ریزی کنید که آنها به زمان بندی غذای خود عادت کنند.

اگر از خوردن امتناع کردند، به زور غذا ندهید. بگذارید تا زمان گرسنگی آنها به سمت غذا بروند.

اگر کودک شما یک وعده غذایی را حذف می کند، سعی کنید در این مدت میان وعده یا غذای مفید مورد علاقه او را اضافه کنید.

سعی کنید غذاهای متنوعی ارائه دهید تا کودک شما حق انتخاب داشته باشند. سعی کنید رژیم غذایی کودک شما میوه، مواد غذایی مبتنی بر کربوهیدرات و پروتئین را شامل شود.

لمس کردن اندام های خصوصی

تلاش برای کاوش اعضای بدن، از جمله قسمت های خصوصی، با لمس، مالش، کشیدن یا دست زدن، در کودکان خردسال رایج است. این رفتار در کودکان دو تا شش ساله دیده می شود.

همانطور که آنها کمی بزرگتر می شوند، ممکن است رفتارهای جنسی خاصی را در آنها مشاهده کنید، مانند نگاه کردن یا تلاش برای لمس اندام خصوصی دیگران، نشان دادن اندام خصوصی خود به دیگران، نشستن نزدیک کسی و کنجکاوی در مورد بدن برهنه دیگران.

همه این اعمال از روی کنجکاوی انجام می شود و در بیشتر موارد بی ضرر است. با کمی مداخله می توان این موارد را اصلاح کرد.

چگونه از دست زدن کودکان به اندام های خصوصی جلوگیری کنیم؟

اعضای بدن را به کودک خود آموزش دهید. نام تمام قسمت ها از جمله اندام تناسلی را به آنها بگویید. هیچ نام دیگری را ذکر نکنید زیرا ممکن است باعث شود آنها فکر کنند مشکلی در این قسمت ها وجود دارد.

همچنین به آن‌ها بگویید که کدام قسمت‌ها خصوصی هستند، مثلاً قسمت‌هایی که با لباس زیر پوشانده می‌شود.

به آنها توضیح دهید که نگاه کردن یا لمس اعضای بدن دیگران درست نیست و اجازه ندهید دیگران نیز همین کار را با شما انجام دهند.

برای بچه‌های کوچک‌تر، مطمئن شوید که لباس مناسب به آنها را بپوشید تا از تماس با اندام‌های خصوصی آن‌ها جلوگیری شود.

به کودک خود در مورد لمس خوب و لمس بد آموزش دهید.

دروغگویی مکرر

کودکان ممکن است در برخی مواقع دروغ بگویند. طبق گفته موسسه Child Mind، کودکان به دلایل مختلف دروغ می گویند – نه فقط برای به دست آوردن چیزی که آرزو دارند یا از انجام کاری اجتناب می کنند. آنها ممکن است دروغ بگویند تا یک رفتار جدید را امتحان کنند. اگر تغییر ناگهانی باشد، ممکن است در مورد این رفتار احساس نگرانی کنید. با این حال، اگر بتوانید علت این رفتار را درک کنید، می توانید قبل از بدتر شدن آن، آن را اصلاح کنید.

اگر کودک شما فقط برای جلب توجه چیزهای فانتزی می گوید، بهتر است به جای زیر سوال بردن این گونه صحبت ها، آنها را نادیده بگیرید. وقتی چنین نمایش‌هایی را نادیده بگیرید، متوجه می‌شوند که شما در آن لحظه به آنچه آنها می‌گویند اعتقاد ندارید.

اگر آنها برای اجتناب از انجام کاری دروغ می گویند، همیشه می توانید به این نکته اشاره کنید که چنین اعمالی عواقبی در پی خواهد داشت. با این حال، مطمئن شوید که مجازات ها ملایم هستند، مانند انجام برخی از کارهای خانه و کاهش زمان نمایش.

اگر به دلیل ترس از چیزی دروغ می گویند، ابتدا سعی کنید ترس را از بین ببرید، سپس این عادت به طور خودکار فروکش می کند.

استفاده از کلمات بد

استفاده از کلمات بد عادتی است که بچه ها معمولاً بعد از رفتن به مدرسه آن را بروز می دهند. ممکن است تعجب کنید که آنها این همه کلمات را از کجا یاد می گیرند. وقتی آنها شروع به برقراری ارتباط با بچه ها و افراد مختلف می کنند، طبیعی است که چنین عاداتی را بروز دهند.

اولین باری که می شنوید فرزندتان از کلمه اهانت آمیز استفاده می کند، وحشت نکنید. سعی کنید در همان مرحله اول آن را نادیده بگیرید. اگر دوباره تکرار شد، آرام بمانید و سعی کنید با آنها صحبت کنید. به آنها بفهمانید که استفاده از چنین کلماتی مجاز نیست.

اخلاق بد سر سفره

آروغ زدن، استفراغ ساختگی، صحبت کردن با غذا در دهان، چاقو زدن غذا و جویدن غذا با دهان باز برخی از رفتارهای بدی است که کودکان در زمانی که در حال رشد هستند از خود بروز می دهند. اگر مشاهده کرده اید که کودکتان فقط به این دلیل که احساس می کند این کار خنده دار است دست به چنین اعمالی می زند، سعی کنید قبل از بدتر شدن عادت، آنها را کنترل کنید.

سعی کنید به فرزندان خود توضیح دهید که این رفتارها از نظر اجتماعی قابل قبول نیستند و سر سفره باید مانند بزرگسالان رفتار کنند.

عصبانیت کنترل نشده

کج خلقی در کودکان دو تا سه ساله شایع است. آنها این رفتار را زمانی از خود نشان می دهند که به خواسته خود نمی رسند. در حالی که بیشتر کودکان تا زمانی که به مدرسه می روند این رفتار را ترک می کنند، برای برخی ادامه می یابد و منجر به مشکلات خشم می شود. محرک های رایج خشم و تحریک پذیری در کودکان شامل نرسیدن به آنچه می خواهند و انجام کاری است که دوست ندارند.

هر زمان که به دلیل نرسیدن به خواسته‌هایشان عصبانی هستند، آن را برای آرام کردنشان ندهید. سعی کنید کج خلقی را نادیده بگیرید و تا زمانی که متوجه اشتباه خود شوند سکوت کنید. پاسخ تند ندهید و سعی نکنید آنها را تنبیه کنید.

بگذارید بدانند که چنین رفتاری عواقبی دارد. در تلاش خود ثابت قدم باشید. وقتی آنها فهمیدند که چنین رفتاری مناسب نیست، سعی می کنند خودشان را تغییر دهند.

عادات اهمال کاری در کودکان

به تعویق انداختن کارها یک عادت رایج در بین کودکان است. این ممکن است اتفاق بیفتد زیرا آنها به کارها علاقه ندارند یا در بازی ها و چیزهای دیگر خیلی مشغول هستند. برخی از بچه ها حتی برای انجام به موقع کار تنبل هستند.

به آنها بگویید چرا به تعویق انداختن عادت خوبی نیست و نمونه هایی از افراد خانواده را به آنها نشان دهید که کارهای خود را به موقع انجام می دهند. فعالیت های آنها را طوری برنامه ریزی کنید که تمام وقت خود را صرف بازی نکنند. وقتی کارهایشان را به موقع تمام کردند از آنها تعریف کنید.

شکایت کردن

کودکان گاهی اوقات برای دوری از مکان ها یا افراد خاص تقریباً از همه چیز شکایت دارند. به عنوان مثال، زمانی که آنها دوست ندارند به مدرسه بروند یا از یک بچه دیگر یا یک غذای خاص خوششان نمی آید. تا زمانی که فرزندتان به مکان جدید یا افراد جدید عادت کند صبور باشید. به آنها توضیح دهید که این رفتار صحیح نیست و باید در مواقعی سازش کنند و فداکاری کنند.

سوالات متداول

علل عادت های بد در کودکان چیست؟ 

عادت های بد ممکن است به عنوان راهبردهای مقابله ای برای لحظاتی که کودک احساس بی حوصلگی، ناامیدی یا ناامنی می کند آغاز شود.

عادات بد چگونه بر زندگی فرزندم تأثیر می گذارد؟ 

عادات بد ممکن است بر زندگی اجتماعی و شخصی کودک تأثیر بگذارد. مسائلی مانند عصبانیت، دروغ گفتن و استفاده از کلمات نامناسب ممکن است بر روابط و زندگی اجتماعی کودک با همسالان تأثیر بگذارد. عادات دیگر، مانند تغذیه نادرسن، ممکن است بر وضعیت تغذیه آنها تأثیر بگذارد. عاداتی مانند به تعویق انداختن و تماشای بیش از حد صفحه نمایش ممکن است بر مهارت تمرکز آنها تأثیر بگذارد و بهره وری آنها را کاهش دهد.

عادات بد کودکان مانند مکیدن شست و برداشتن بینی را می توان با ترفندهای آسان اصلاح کرد. آنها ممکن است گاهی اوقات به دلیل استرس دندان قروچه کنند. سعی کنید علت اصلی عادت بد در کودکان خود را درک کنید و آنها را آرام کنید. اگر تمایل به بیان کلمات بد دارند، سعی کنید فوراً واکنش نشان ندهید و توضیح دهید که چرا نباید از آنها استفاده کنند.