۰ نفر

قواعد شیردادن به نوزاد دوقلو / مادرها برای سهولت خود بخوانند

۵ اسفند ۱۴۰۱، ۰:۴۴
کد خبر: 702881
قواعد شیردادن به نوزاد دوقلو / مادرها برای سهولت خود بخوانند

اگر فرزندانتان دوقلو هستند، شیردهی در ابتدا کمی چالش برانگیز است. دو نفر باید شیر بخورند، روزانه باید برای هر دو نفر برقرار باشد و سه نفر در آن نقش دارند. البته مزایای فراوان شیر مادر به تحمل این دشواری ها می ارزد.

شیردهی به نوزاد دوقلو و آنچه مادر باید بدانید

به گزارش اقتصاد آنلاین، وقتی دوران شیردهی را آغاز می کنید، در می یابید تغذیه کودک با شیر مادر نه تنها دشوار نیست بلکه رضایت بخش بوده دو برابر پاداش دارد. در این مقاله پیرامون نکاتی صحبت می کنیم که لازم است در شیردهی به دوقلوها بدانید. 

تنظیم برنامه شیردهی به دوقلوها

طی چند هفته اول، شیرخواران باید هشت تا 12 بار در روز یعنی تقریباً هر دو تا سه ساعت یکبار در شبانه روز شیر بخورند. هر وعده شیردهی باید حدود 20 تا 30 دقیقه طول بکشد، البته نباید پستان را از دهان کودک خارج کرد بلکه باید صبر کنیم تا خودش این کار را انجام دهد. وقتی شیرخوار سیر شد، الگوی مکیدن فروبردن شیر در او کند می شود و مثلا به ازای هر 4 بار مکیدن یک بار شیر را فرو می برد.

درهنگام شیردهی به دوقلوها، در ابتدا سعی کنید دوقلوها را همزمان شیر بدهید. اما به خاطر داشته باشید که حتی دوقلوهای همسان دارای شخصیت های مختلف، اشتها و الگوهای شیردهی متفاوت هستند. ممکن است یکی از آنها بیش از دیگری شیر بخواهد بنابراین باید نیازهای هر یک را در نظر گرفت. برخی مادران دوست دارند کودک گرسنه تر نیز از همان برنامه غذایی مشترک پیروی کند. برخی دیگر در طول روز بر اساس نیاز فرزندان به آنها شیر می دهند و برنامه را به شب واگذار می کنند. هر برنامه ای که دارید، گزارش فوق دقیق از آن تهیه کرده و اطمینان حاصل نمائید که هر دو کودک در هر مرحله از شیردهی به اندازه کافی تغذیه شده اند.

نحوه شیردهی به دوقلوها

شیردادن به نوزاد دو قلو

می توان با هر دو پستان، دو نوزاد شیرخوار را همزمان با هم شیر داد. ممکن است شما بخواهید به طور همزمان به هر دو فرزندتان شیر بدهید تا با قلق گرفتن پستان به خوبی آشنا شوند، یکی از مزایای آشکار شیردهی همزمان، اگر فرد احساس راحتی کند، این است که لازم نیست تمام طول شب را صرف شیردهی کند. در شیردهی همزمان ابتدا نوزاد 1 بعد نوزاد 2 شیر می خورد، سپس دوباره به نوزاد 1 برمی گردیم و همینطور ادامه می دهیم. درهنگام شیردهی به دوقلوها به نکات زیر توجه کنید:

• از بالش شیردهی به دوقلوها استفاده کنید: می توانید از بالشهای شیردهی مخصوص که برای دو قلوها طراحی شده است، استفاده کنید یا می توانید از بالشهای معمولی یا حوله های تا شده کمک بگیرید. با یک قلق گیری درست عکس شیردهی به دوقلوها بر روی این بالش ها را ببینید تا بدانید که چقدر می تواند کمک کننده باشد.

• آماده بنشینید: برای شروع کار، بالش را قرار دهید و هر یک از نوزادان را به دست فرد دیگری بسپارید تا به طور همزمان پستان را بگیرند. اگر تنها هستید، روی زمین مقابل مبل که بالشهای زیادی روی آن قرار دارد، بنشینید. نوزادان را روی صندلی کودک خود در طرفین خود بگذارید. بالش را دور کمر خود ببندید و کودکان را یکی پس از دیگری روی بالش قرار دهید تا پستان را بگیرند.

• بهترین وضعیت شیردهی را پیدا کنید: پوزیشن های مختلف را بیازمائید. هر دو نوزاد را در وضعیت فوتبال یا گهواره قرار دهید، برای حفاظت از سر نوزاد از بالش استفاده کنید. در موقعیت فوتبال، مادر نوزاد را مانند یک توپ فوتبال یا کیف‌دستی زیر بازوی هم‌جهت با سینه‌ای که شیردهی می‌کند، قرار می دهد. سپس تلفیقی از هر دو موقعیت فوتبال و گهواره را امتحان کنید تا ببنید در چه وضعیتی راحت هستید.

• جای پستان را عوض کنید: به یاد داشته باشید که در هر وعده تغذیه، سینه را برای هر کدام از دوقلوها تغییر دهید یا حداقل روزی یکبار این کار را بکنید تا هر دو سینه به یک اندازه تحریک شود.

• شیردهی به سه قلوها یا بیشتر: اگر سه یا چند قلو دارید، دو نفر را با هم شیر بدهید و سپس سومی را تغذیه کنید، نوزادی که به عنوان نفر سوم به تنهایی شیر می خورد، نباید همیشه ثابت باشد.

• روشی را در پیش بگیرید که برایتان موثر است: اگر از شیردهی همزمان راضی نیستید، نگران نشوید. می توانید شیر خود را بدوشید، در شیشه شیر بریزید و در حالیکه به یکی از فرزندانتان از پستان شیر می دهید، دیگری را با بطری تغذیه کنید و بعد جا را تعویض نمائید. روش دیگر این است که نوزادان را یکی پس از دیگری شیر بدهید. مهم این است که ببینید چگونه راحت هستید.

• روی گرفتن پستان متمرکز شوید: تغذیه بیشتر با شیر مادر نباید باعث درد یا ترک خوردگی پستان ها شود. درد معمولاً در اثر برفک دهان نوزاد یا اشتباه در گرفتن پستان ایجاد می شود. بنابراین اگر در نوک پستان احساس درد و ناراحتی دارید، از کرم لانولین برای تسکین درد استفاده کنید و وقت بیشتری صرف نمائید تا مطمئن شوید هر دو نوزاد به درستی پستان را می گیرند.

در فرآیند شیردهی به دوقلوها، چند کالری صرف می شود؟

تغذیه یک شیرخوار با شیر مادر به 500 کالری اضافی در روز نیاز دارد. این بدان معناست که برای شیردهی دوقلوها روزانه تقریباً 1000 کالری می سوزانید.

برای شیردهی به دوقلوها به چه مقدار کالری نیاز دارید؟

شیردهی بیشتر و سوزاندن کالری اضافی به این معنی است که شما به کالری بیشتری نیاز دارید و باید غذای بیشتری میل کنید. برای شیردهی به دوقلوها مادر نسبت به روزهای قبل از بارداری، برای هر فرزند به 450 تا 500 کالری بیشتر نیاز دارد، به عبارت دیگر تقریباً روزانه باید 1000 کالری بیشتر دریافت کند. ممکن است با بزرگ تر شدن دوقلوها نیاز به مصرف کالری نیز در شما افزایش یابد. همچنین امکان دارد با شروع غذای کمکی در قالب شیر خشک یا غذای جامد مصرف کالری را کاهش دهید. اگر چربی اندوخته زیادی دارید و می خواهید آن را بسوزانید، بهتر است کالری کمتری مصرف کنید.

برای تداوم کالری سوزی، باید بین رژیم غذایی ویژه شیردهی و نوشیدن مقدار فراوان آب تعادل برقرار سازید. مراقب دریافت کلسیم نیز باشید. تمامی مادران شیرده باید حداقل 1000 میلی گرم کلسیم در روز دریافت نمایند. این مقدار در مادرانی که دو یا چند قلو دارند، باید بیشتر باشد.

تولید شیر کافی برای هر دو شیرخوار: چگونه مقدار شیر را افزایش دهیم؟

اگر به دوقلو شیر می دهید، شیردهی مکرر ذخیره شیر مادر را افزایش می دهد. اما اگر به میزان کافی غذا می خورید اما در تامین شیر مشکل دارید، تحریک منظم پستان از طریق دوشیدن شیر به شما کمک می کند. از آنجا که بخش اعظم شیر مادر در 5 دقیقه اول می آید، بهتر است به جای تعداد دفعات کم و بلند مدت، چندین مرتبه به مدت کوتاه شیر را بدوشیم. 4 مرتبه دوشیدن شیر در روز علاوه بر شیردهی مستقیم، مطلوب است. شیردوش های برقی نیز این روزها یاور مادران شیرده محسوب می شوند، می توانید به کمک آنها مقدار کافی شیر بدوشید و از فرد دیگری بخواهید که آن را به کودکان بدهد به این ترتیب خودتان می توانید کمی بیشتر استراحت کنید.

در شیردهی به دوقلوها شیر مادر بدهیم یا شیر خشک یا هر دو؟

منابع معتبر (آکادمی پزشکان متخصص کودکان و نوزادان در آمریکا (AAP) ) پیشنهاد می کنند تغذیه کودک تا شش ماهگی به طور انحصاری با شیر مادر باشد و شیردهی حداقل تا یکسال ادامه یابد. اما در مورد دو قلوها، پیروی از این توصیه کار ساده ای نیست. چنانچه نمی توانید به مدت شش ماه یا حداقل چهار یا سه ماه، دوقلوها را فقط با شیر مادر تغذیه کنید، نگران نباشید. شیرخشک به عنوان یک مکمل به شما کمک می کند تا مدت زمان بیشتری بتوانید به فرزندانتان شیر بدهید. فراموش نکنید با مصرف شیر خشک، تقاضا برای شیر مادر کم می شود بنابراین حتما دوشیدن شیر را به طور منظم در برنامه خود قرار دهید.

برای شیردهی به دوقلوها کمک بگیرید

بسیاری از مادران در ابتدای کار برای شیردهی به دو قلوها کشمکش زیادی دارند، برای حل مشکلتان از دیگران کمک بگیرید. متخصص کودکان و نوزادان، مشاور شیردهی و یا ماما یار که تجربه کار با چندقلوها را داشته باشد، می تواند به شما کمک کند.