۰ نفر

چطور به کودک روش صحیح حمام کردن را بیاموزیم؟

۲۷ دی ۱۴۰۱، ۲:۲۰
کد خبر: 695309
چطور به کودک روش صحیح حمام کردن را بیاموزیم؟

حمام کردن کودکان بدون کمک والدین نکاتی دارد که باید رعایت شود و با توجه به آنکه فرزند شما دختر است یا پسر مسائلی را باید در نظر داشته باشید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، آموختن روش صحیح حمام کردن به کودکان امر واجبی در تربیت فرزند به شمار می رود چرا که هم به نظافت شخصی و هم مسئولیت پذیری مرتبط است.

حمام کردن فرزند شما بسته به خلق و خوی او می تواند سرگرم کننده یا کاری طاقت فرسا باشد، اما زمانی فرا می رسد که باید خودش این کار را یاد بگیرد.

 آموزش حمام کردن مستقل به کودکان بسیار مهم است تا اعتماد به نفس و احساس مسئولیت بیشتری به دست آورند . حمام کردن همچنین فرصت خوبی برای آموزش ایمنی بدن به کودکان و آنچه که لمس مناسب و نامناسب است، خواهد بود.

چه زمانی باید شروع کرد

بین سنین 3 تا 5 سالگی، کودکان شروع به حمام کردن می‌کنند، خواه صرفاً از تابو برای ریختن آب روی سینه‌شان استفاده کنند یا دست‌های صابونی خود را به هم بمالند. با افزایش سن، مستقل تر می شوند. از آنجایی که بچه‌ها از طریق تقلید به بهترین شکل یاد می‌گیرند، والدین می‌توانند با دوش گرفتن با آنها، عمل حمام کردن را تشویق کنند.

راه دیگر برای معرفی موضوع از طریق بازی است. از کودکان بخواهید عروسک‌های خود را «حمام» کنند، همان‌طور که والدین کودک را حمام می‌کنند. به آنها نشان دهید که چگونه این کار را انجام دهند و آنها را در طی مراحل راهنمایی کنید. نشانه‌های کلامی مانند «حالا دست‌هایمان را می‌شوییم، بعداً پاها ». این امر آشنایی با اقدامات و ترتیب مراحل مربوطه را افزایش می دهد. 

5 نکته ایمنی ضروری که باید هنگام حمام کردن کودک خود به خاطر بسپارید

روش صحیح حمام کردن

1. وسایل لازم را دم دست بگذارید

صابون، شامپو و حوله باید به راحتی در دسترس کودک باشد. والدین ممکن است ترجیح دهند سبد خود را برای این وسایل به کودک بدهند، تا او بتواند آنها را راحت تر در دسترس داشته باشد.

2. لباس ها را درآورید

حتی می توانید این فرآیند را به تفریح تبدیل کنید اما به فرزند خود بیاموزید لباس های کثیف را باید داخل سبد مخصوص بیاندازد. از این رو با او مسابقه بگذارید.

3.استفاده صحیح از آب

به کودک بیاموزید که شیر آب را باز کند تا وان حمام پر شود و فقط در ابتدا از دوش استفاده کند ،اینگونه آب کمتری مصرف خواهد شد. سپس طریقه صحیح تنظیم دمای آب را یاد بدهید. مثلا از او بخواهید ابتدا قسمی از پای خود را زیر آب بگیرد تا از دمای آن مطلع شود.

همچنین به فرزند خود بیاموزید که زمان حمام کردن با بازی متفاوت است و نباید شیر آب باز بماند از سویی مقدار آبی که باید از داخل وان روی خود بریزد را کنترل کنید.

4 کف شامپو را به موها بمالید

با نشان دادن کف دست به کودک بگویید چه مقدار شامپو باید استفاده کند. نشانه‌های مفید این است که بگویید اندازه یک سکه از شامپو استفاده کند . اگر مهارت های حرکتی برای گرفتن و فشار دادن موثر مقدار صحیح را ندارد، شامپو را به یک بطری پمپی منتقل کنید.یک بازه زمانی برای زدن شامپو به موها مشخص کنید مثلا تا 10 بشمارید.

5.طریقه صحیح استفاده از صابون

روشی از بالا به پایین را آموزش دهید تا مطمئن شوید که کودک بخشی از بدن خود را فراموش نمی کند. چند بار اول یک آینه بیاورید تا به او نشان دهید کجا و چقدر باید صابون بزند. به او یادآوری کنید که پشت گوش ها باید شسته شوند. مثلا از او بخواهید عضوی مانند آرنج یا زانو را چند بار (بشمارید) به کمک لیف بشوید.

6. مرحله آبکشی

به فرزندتان یادآوری کنید که «کف ها» باید  همه از بین بروند.

7. خشک کردن بدن

حوله باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که به دور بدن بپیچد، اما نه آنقدر بزرگ که کودک برای جابجایی آن مشکل داشته باشد. مانند صابون زدن به بدن، او می‌تواند از بالا به پایین و با نوازش خود را خشک کند تا آسان‌تر به خاطر بیاورد که چگونه این کار را انجام دهد. 

در ابتدا می توانید با هدایت دست ها در انجام حرکات به کودک کمک دهید. پس از چند بار رها کنید و با کودک در مورد مراحل ("زمان صابون زدن پاها") صحبت کنید و مراقب او باشید. بازخورد فوری و مناسب به کودک بدهید ("این فقط چهار بار بود، باید پنج بار این ناحیه را لیف بمالی") و زمانی که حس می کنید کار خود را به خوبی انجام می دهد به او بگویید.

بعداً، تصمیم بگیرید که بدون کمک و فقط در حمام حضور داشته باشید.سعی کنید نکاتی را یادآوری کنید مثلا : خب موهایت را شامپو زدی حالا نوبت چیه؟، یا فقط در قسمت‌های سخت‌تر کمک کنید. در نهایت فقط وقتی فرزندتان می گوید کارش تمام شده او را ببینید.

برای آنهایی که دختر دارند

والدینی که دختر دارند اندام های خصوصی او را با کمک دست های خودش بشویند. ناحیه را خیس کرده، کف صابون ملایم را در دستان کودک بریزید و سپس شستن را به او آموزش دهید. در حین شستن کودک بر او نظارت کنید و در صورت لزوم نکاتی را ارائه دهید "این کار را از جلو به عقب انجام دادی؟ "آیا به درستی آبکشی کردی؟".

یادآوری‌های ایمنی

 اگر فرزندتان بتواند با خیال راحت حمام کند و به طور موثر می‌توانید او را در حمام تنها بگذارید. فقط مطمئن شوید که شما یا هر فرد بزرگسال مسئول در فاصله شنوایی قرار دارید تا در صورت درخواست کمک به راحتی به سراغ او بروید. 

همچنین، مطمئن شوید که حمام ایمنی دارید، یعنی کاشی‌ و سرامیک ها لغزنده نیستند یا دمپایی مناسبی پای فرزندتان است. بزرگسالان همچنین باید تا زمانی که کودک بزرگتر شود مسئول کنترل دمای آب باشند تا زمانی که بتوان به آنها اعتماد کرد تا دما را به طور ایمن و صحیح اندازه گیری کنند.

حمام کردن باید یک تجربه یادگیری سرگرم کننده باشد. این یک فرآیند تدریجی است، بنابراین از فرزندتان انتظار نداشته باشید که این کار را فوراً انجام دهد. در عوض، بر آموزش آنها تمرکز کنید که چگونه این کار را ایمن و خوب انجام دهند. قبل از اینکه متوجه شوید، او به تنهایی حمام می‌کند.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان