۰ نفر

مشکلات بدگویی والدین علیه یکدیگر / همسرم از من بدگویی می کند چه کنم؟

۱۸ دی ۱۴۰۱، ۳:۰۵
کد خبر: 693528
 مشکلات بدگویی والدین علیه یکدیگر / همسرم از من بدگویی می کند چه کنم؟

بدگویی والدین علیه یکدیگر یکی از معضلاتی است که باید با آن برخورد شود و معمولا در خانواده هایی رواج دارد که یا طلاق در آن اتفاق افتاده یا باید بیفتد! بهر روی باید نحوه برخورد با این ناهنجاری را از طریق صحبت کردن با فرزندان در مورد آنچه شنیده اند و به طور کلی در مورد گفتن چیزهای مهم نگاه کنید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بدگویی والدین علیه یکدیگر معضلی برای فرزندان به شمار می رود که آنها را دچار احساسات پیچیده و دوگاه درباره پدر و مادر خود می کند.

وقتی یکی از والدین دائما درباره دیگری بدگویی می کند،فرزند مستاصل خواهد شد چرا که بچه ها هرگز نباید مجبور به انتخاب و پذیرش یکی از والدین خود شوند اما بهر روی برخورد با این بی اخلاقی کاملا امکان پذیر است.

دردناک است که بفهمید کسی پشت سرتان حرف های بدی زده است. بد دهنی باعث می شود احساس کنید آبروی شما برده شده  و در جهت کنترل آسیبی که به شما وارد می شود اقداماتی انجام دهید که قطعا سالم نخواهند بود.

طلاق و جدایی اغلب باعث می‌شود زن و مرد درگیر احساس خصومت و رنجش شوند، بنابراین غیرمعمول نیست که یکی یا هر دو نفر پشت سر یکدیگر بدگویی کنند.

متأسفانه گاهی اوقات فرزندان مشترک این دو نفر هستند که شاهد دست اول بدگویی و بد دهنی والدین خود می شوند. وقتی یکی از والدین مقابل فرزندانشان چیزهای بد و آزاردهنده ای در مورد همسر خود می گوید، فرزندان بار احساسی شنیدن آن چیزها را به دوش می کشند. این بار منجر به عواقب منفی مانند اضطراب، استرس و حتی اندوه خواهد شد.

درک اینکه بدگویی و بد دهنی و برخورد مناسب با آن چیست گام مهمی در جهت بهبود نقش والدین و محافظت از فرزندان در برابر اختلافات طلاق است.

بدگویی چیست؟

بد دهنی و بد گویی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد؛ از بد نامیدن دیگری، دروغ گفتن یا داستان های منفی در مورد یک شخص تا  سرزنش و انتقاد بی مورد است.

این می تواند هم به صورت خصوصی و هم  عمومی انجام شود، خواه از طریق چیزی باشد که به یک نفر گفته می شود یا در صفحات مجازی به اشتراک گذاشته شده باشد. وقتی کسی شروع به بدگویی می کند، افرادی که این نظرات را می شنوند نمی دانند درباره چیزهایی که می شنوند چه تصمیمی بگیرند و چگونه قضاوت کنند.

به ویژه کودکان به راحتی تحت تأثیر گفته های والدین خود قرار می گیرند، و زمانی که بچه ها مجبورند با بدگویی یکی از والدین با دیگری برخورد کنند، معمولاً کاملاً مطمئن نیستند که چگونه فوراً واکنش نشان دهند.

بدگویی والدین علیه یکدیگر

مهم نیست را که می شنوند باور کنند یا نه، بد گویی و بد دهنی والدین علیه یکدیگر اغلب باعث ناراحتی عاطفی کودکان می شود زیرا آنها نمی خواهند در هیچ بخشی از منفی بودن والدین خود دخالت کنند.

همراه با شنیدن بدگویی یکی از والدین نسبت به دیگری، شنیدن بدگویی یکی از والدین از سوی دیگر اعضای خانواده یا دوستان نیز می تواند برای فرزندان در هر رده سنی مضر باشد. حتی اگر  از طرف پدر و مادر نباشد، شنیدن آن برای فرزندان ناراحت کننده و نامناسب است.

صحبت کردن با فرزندان

اگر یکی از فرزندانتان بگوید که شنیده یکی از والدین درباره شما(پدر یا مادر) دچیزهای بد یا مخربی می گوید، باید به خاطر داشته باشید که تلافی راه حل نیست. مهم نیست که چقدر وسوسه انگیز است که این کار را انجام دهید، باید به خاطر فرزندان خود آرام باشید و نقش پدری یا مادری را به خوبی ایفا کنید.

با استفاده از این لحظه برای "بازگشت" و تلافی نکردن با همسر سابق یا فعلی خود، فرزندتان را از درگیری با آشفتگی که میانتان وجود دارد اندکی رها خواهید کرد.

در عوض، این لحظه را به عنوان فرصتی برای گفتگو با فرزندان در مورد آنچه شنیده اند و به طور کلی در مورد گفتن چیزهای مهم نگاه کنید.

حتی اگر آنچه فرزندتان تعریف کرده احساسات شما را جریحه دار کند، لازم نیست مقابل آنها حالت تدافعی بگیرید.  توضیح دهید که چرا آنچه آنها شنیده اند درست نیست، اما نباید نگران باشید که فقط به دلیل شنیده هایشان چیزی را به آنها ثابت کنید. گفتن حقیقت کافی خواهد بود.

اجازه دهید فرزندانتان در مورد این موضوع یا هر چیز دیگری که مرتبط است سؤال بپرسند و تمام تلاش خود را بکنید تا صادقانه پاسخ دهید. وقت گذاشتن برای یک لحظه گفت و گوی صادقانه با فرزندان به آنها کمک می کند تا در آینده حقیقت را در مقایسه با داستان های تخیلی بهتر تشخیص دهند.

وقتی یکی از والدین در مورد دیگری بد صحبت می کند چه باید کرد؟

هنگامی که فرصتی برای صحبت با فرزندان خود داشتید، با همسر سابق یا فعلی خود که بدگویی کرده، صحبت کنید. سعی کنید یک مکالمه آرام داشته باشید و از او بخواهید که از گفتن چیزهای بدخواهانه در مورد شما به فرزندانتان دست بردارند.

اگر فردی که بدگویی می کند یکی از بستگان یکی از والدین شما است، شاید  بخواهید ابتدا با یکی از والدین خود در مورد این موضوع صحبت کنید تا متوجه شوند که این موضوع نیز در جریان است.

اگر صحبت رو در رو با این شخص برایتان سخت است، این درخواست را به صورت کتبی ارسال کنید و تا پاسخ او را کتبی داشته باشید.

فرزندانتان را از مشارکت در این مکالمه محافظت کنید و در جایی گفت و گو را انجام دهید که آنها نمی توانند صدایتان را بشنوند یا نوشته هایتان را ببینند. درست است که فرزندتان این موضوع را با شما در میان گذاشته اما نباید درگیر ادامه ماجرا شود.

برخورد با بدگویی از سوی والدینتان کاری نیست که بخواهید انجام دهید، اما اگر پای فرزندان در میان باشد . تشخیص اینکه والدین شما به چه نحو بدگویی می کنند، کمک می کند تا بدانید دقیقاً چگونه باید درباره این مبحث با فرزندان خود برخورد کنید.

رسیدگی به این مسائل به روشی مناسب و پایان دادن به آن مهم است، زیرا شما و فرزندانتان نباید بیش از این عواقب بدگویی یا بد دهنی شخصی را تحمل کنید.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان