۰ نفر

راه هایی برای شکوفایی خلاقیت در کودکان

۱۳ دی ۱۴۰۱، ۰:۰۸
کد خبر: 692458
راه هایی برای شکوفایی خلاقیت در کودکان

خلاقیت در همه افراد وجود دارد فقط نیاز است از دوران کودکی به شکوفایی برسد و این مهن با استفاده از راه هایی مانند دادن آزادی و استقلال به کودکان،تشویق آنها،استقبال از ایده ها،برچسب نزدن،.

به گزارش اقتصاد آنلاین، راه هایی برای شکوفایی خلاقیتِ کودکان وجود دارد که نیاز است والدین آن را به کار بگیرند تا فرزندان در بزرگسالی ذهنی فعال  داشته باشند.

این را ها شامل استفاده از تخیل و ایده ها برای رسیدن به چیزی ارزشمند است. یک اختراع فیزیکی، اثر هنری یا راه حلی برای حل یک مشکل. در طول تحصیل، زندگی و شغل ما، خلاقیت نقش مهمی در پیشرفت و موفقیت دارد. خلاقیت را می توان پرورش داد و اغلب یک روش تفکر است تا یک استعداد ذاتی. بیشتر افرادی که ممکن است آنها را خلاق توصیف کنیم، احتمالاً افرادی هستند که در حرفه خود بسیار سخت کار کرده و مهارت های خاصی را به دست آورده اند .

 

12 راه برای شکوفایی خلاقیت در کودکان

نقل قول معروفی از  پیکاسو وجود دارد که می گوید : «هر کودک یک هنرمند است. مشکل این است که چگونه وقتی بزرگ شدند هنرمند باقی بمانند.»

 برخی معتقدند که مدارس تا حدودی خلاقیت را در تعقیب موفقیت تحصیلی کاهش می دهند. سخنرانی معروف کن رابینسون "آیا مدارس خلاقیت را از بین می‌برند" ، یکی از پربیننده‌ترین سخنرانی‌های TED در تمام دوران‌ها، از این ایده پشتیبانی می‌کند.

طبق این مقاله PBS:

«خلاقیت آزادترین شکل ابراز وجود است. هیچ چیز برای کودکان رضایت‌بخش‌تر  از این نیست که بتوانند خود را آشکارا و بدون قضاوت بیان کنند.»

گاهی اوقات خلاقیت به عنوان یک توانایی ذاتی در نظر گرفته می شود ، ما یا خلاق به دنیا آمده ایم یا نیستیم. اما این موضوع صحت ندارد. مطمئناً، برخی از افراد ممکن است با ویژگی‌هایی متولد شوند که به خوبی به رشد مهارت‌های خاصی کمک می‌کنند و افراد ظرفیت‌های متفاوتی برای پردازش اطلاعات و یادگیری دارند، اما این نباید مانع از رشد و خلاقیت شود.

بیایید به روش های برتر برای ایجاد ذهنیت خلاق در کودکان نگاه کنیم:

گوش دادن به موسیقی چه تاثیری روی کودکان می گذارد؟

1. هیچ ایده ای ایده بدی نیست

بچه ها پر از ایده هستن و ایده ها جلوه ای از خلاقیت. نادیده گرفتن یا حتی تمسخر یک ایده به معنای بی اعتبار کردن خلاقیت در ارائه آن است. کودکان بدون شک ایده‌های بدی به ذهنشان خطور می‌کند، اما اغلب بخش‌هایی از فرآیند فکری یا منطق آنها شایستگی دارد.

 سعی کنید نکات خوب را به زبان بیاورید و به آنها کمک کنید تا درک کنند که در مورد اجرای چنین ایده ای چه چیزهای بیشتری باید در نظر بگیرند.

کودکانی که از اشتباه کردن می ترسند، معمولا کمتر خلاقانه فکر می کنند. این به این معنی است که باید محیطی ایجاد کنید که در آن بچه‌ها خلاق باشند، احساس امنیت کنند و بدانتد اشتباه کردن اشکالی ندارد.

2. از برچسب زدن به کودکان به عنوان خلاق یا غیر خلاق خودداری کنید

کودکان می توانند برچسب ها و نام ها را چه آگاهانه و چه ناآگاهانه بسیار جدی بگیرند. برای مثال، برچسب زدن به هر کس به عنوان "غیرخلاق" یا  ممکن است آنها را از تلاش در موضوعات خلاقانه در مدرسه یا سرگرمی های هنری تر منصرف کند. در عوض، موضوعات و فعالیت های مختلف زیادی را با تشویق یکسان و بدون قضاوت کاوش کنید.

3. خلاقیت را تمرین کنید

افرادی که بیشتر آنها را با خلاق ترین افراد ارتباط می دهیم، معمولاً هنرمند هستند. آنها نقاش، مجسمه ساز، نوازنده و گاهی اوقات ورزشکار هستند. اما این افراد در هنر خود کار کرده اند تا به استادانی تبدیل شوند که امروز می شناسیم. 

آنها با این مهارت ها متولد نشده بودند بلکه  تمرین به این نقطه از موفقیت رسیده اند. بسیاری از آنها ساعت ها  در روز، هر روز، برای چندین دهه تنریت کرده اند.

در تعقیب توسعه مهارت هیچ تمرین فراری وجود ندارد و این مهارتها شامل آنهایی است که ما با خلاقیت مرتبط می دانیم.

4. به کودکان آزادی و استقلال بدهید

وقتی بچه ها به حال خودشان رها می شوند، تنها چیزی که دارند تخیل و منابعشان است. اجازه دادن به کودکان برای کشف علایق و ایده های خود یک راه عالی برای ارتقای خلاقیت آنها است زیرا هیچ محدودیتی برای آنچه که ممکن است انجام دهند وجود ندارد.

به گفته Bringing Up Great Kids، «کودکان از دو سالگی برای استقلال بیشتر تلاش می کنند. از این سن،  باید فرزندتان را تشویق کنید تا تصمیمات ساده ای در مورد زندگی خود داشته باشد.»

 البته، سطح استقلالی که می توانید از کودکان انتظار داشته باشید باید با سن، توانایی و فعالیت آنها متناسب باشد (احتمالاً نباید انتظار داشته باشید که کودک 3 ساله شما شروع به گرفتن تاکسی کند!).

از مدیریت بیش از حد کودکان خودداری کنید و به آنها بگویید که اشکالی ندارد که خارج از خطوط نقاشی بکشید!

 تشویق آنها به ارائه بازی و برنامه های روزانه  تنها یکی از راه هایی است که می توانید جنبه خلاقانه آنها را پرورش دهید.

5. به آنها کمک کنید تا علایق خود را دنبال کنند

به عنوان والدین، متقاعد کردن کودکان به دنبال ورزش یا سرگرمی‌هایی که ما از آن لذت می‌بریم یا می‌خواهیم کودکان در آن مهارت داشته باشند، متداول است. 

در حالی که این ایده خوبی است که کودکان را در معرض طیف وسیعی از فعالیت ها قرار دهید، اجازه دادن به آنها در انتخاب حوزه تمرکز خود می تواند ذهن خلاق آنها را تقویت کند. ما به عنوان انسان، زمانی که به طور کامل درگیر چیزی هستیم، در توسعه مهارت ها و تخصص خود بسیار بهتر عمل می کنیم.

به مسائلی که به نظر می رسد فرزندتان به آنها علاقه دارد توجه کنید، سپس این فعالیت ها را در نوک انگشتان او قرار دهید. 

از آنجایی که کودکان ممکن است در مورد سرگرمی های خود بی ثبات باشند، اگر نظر خود را تغییر دادند، ناامید نشوید. به سادگی آنها را تشویق کنید که به دنبال علاقه بعدی خود بروند و ممکن است به چیزی که قبلاً امتحان کرده اند برگردند.

6. فرزندان را با خود همراه کنید

در حالی که برخی از سرگرمی‌ها ممکن است نیازمند این باشد که بچه‌هایتان کمی بزرگ‌تر شوند تا بتوانند در آن شرکت کنند، مشارکت دادن بچه‌ها در کاری که انجام می‌دهیدکه  به نظر آنها جالب است، نقطه خوبی برای شروع است.

ما به تجربه می دانیم که کودکان به دنبال الگوبرداری  هستند و والدین معمولا اولین و بهترین الگوهای کودکان خواهند بود. بچه‌ها معمولاً در هر کاری که انجام می‌دهید کنجکاوی طبیعی نشان می‌دهند و فراموش نکنید که به شما نگاه می‌کنند و احتمالاً می‌خواهند مثل شما بزرگ شوند! 

اکنون نوبت والدین است که الگو بگیرند و به مخاطبان مجذوب خود نشان دهید که انجام چه کاری و داشتن چه طرز فکری بهتر است.

علاوه بر افزایش زمان ارتباط با فرزندانتان، درگیر کردن آن‌ها در سرگرمی‌هایی که به آن علاقه‌مندید نیز علاقه و لذت آن‌ها را افزایش می‌دهد. از رنگ آمیزی اتاق خواب یا خرید تا رفتن به ماهیگیری یا کمپینگ. همیشه چیزی وجود دارد که بتوانیم در مورد آن خلاق باشیم.

7. مصرف گرایی را کاهش دهید

نه، ما در مورد تنقلات و نوشابه های گازدار صحبت نمی کنیم! 

در مورد مصرف انواع رسانه ها از جمله تلویزیون صحبت می کنیم. هنگام تماشای یک برنامه تلویزیونی، عموماً اطلاعاتی را بدون نیاز به پردازش واقعی یا فکر کردن پیشگیرانه جذب می کنیم. صرف ساعت‌ها در روز برای انجام این کار مطمئناً مانع از تفکر خلاق یا در واقع انجام کاری خلاقانه می‌شود.

در عوض، کودکان را تشویق کنید که برای لذت بردن، بخوانند یا درگیر کارهای هنری مانند طراحی، نقاشی یا داستان کردن شوند. ممکن است انتخاب کنید که زمان تماشای تلویزیون و دیگر نمایشگرها را محدود کنید تا تعادل خوبی بین مصرف و خلق وجود داشته باشد.

8. رقصیدن (یا حتی شعبده بازی!)

برخی فعالیت ها وجود دارند که نشان داده ظرفیت خلاقیت کودکان را افزایش می دهند. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ساری انجام شد اثبات کرد کودکانی که به جای پیروی از یک روال، حرکات رقص خود را بهبود بخشیده‌اند، در تست‌های خلاقیت نامرتبط ایده‌های بدیع‌تری دارند.

یک آزمایش جداگانه توسط دانشگاه لنکستر نشان داد که کودکان 4 تا 6 ساله در روزهای پس از تماشای یک کلیپ 15 دقیقه ای از هری پاتر خلاق تر بودند . چندین مطالعه این ایده را تأیید می کنند که اعتقاد به جادو و فانتزی منجر به خلاقیت بیشتر می شود.

9. کارها را پیچیده نکنید

گاهی اوقات، بازگشت به اصول اولیه بهترین اقدام است. خلاقیت به هیچ چیز فانتزی یا منابع خاصی نیاز ندارد. برعکس، هر چه مسائل را ساده نگه دارید، باید خلاق تر باشید. کاغذ، لوله، نوار چسب، آب، آهن ربا و دیگر لوازم التحریر دنیایی این فرصت را ایجاد می کند.

نیازی نیست همیشه به دستورالعمل ها پایبند باشید.

10. تکنولوژی را نادیده بگیرید

علیرغم نکته فوق، فناوری می تواند در حمایت از خلاقیت فرزند شما نقش داشته باشد. این مطالعه در واقع نشان داد که بازی آفلاین و آنلاین خلاقیت را در کودکان تقویت می کند. 

در حین مشاهده کودکانی که از تبلت استفاده می‌کردند، متوجه شدیم برنامه‌هایی که به کودکان اجازه می‌دهد نقاشی کنند، بنویسند و موسیقی بسازند، برای این منظور مؤثر هستند.

11. به کودکان پاداش ندهید!

خوب، پس شما می خواهید به بچه ها انگیزه خلاقیت بدهید، بنابراین منطقی است که وقتی این کار را انجام دادند به آنها پاداش دهید، درست است؟

 خوب، کلید موفقیت خلاقیت بلندمدت داشتن انگیزه درونی است. در واقع، انگیزه دادن به خلاقیت ممکن است بر آزادی افکار آنها تأثیر بگذارد و به این معنی است که آنها آن را بیشتر از یک فرآیند طبیعی که باید باشد، یک تمرین می دانند.

در عوض، از فرزندانتان در مورد کارشان بپرسید. چگونه به ایده خود رسیدند، آیا از ساخت آن لذت بردند و در آینده چه کاری انجام خواهند داد. تأکید بیشتر بر فرآیند خلاقیت و تفکر به جای نتایج واقعی، به جای اینکه صرفاً به آنها برای ساختن چیزی پاداش دهد، اشتیاق و درک آنها را عمیق تر می کند.

12. نقطه آغاز را پیدا کنید

سخت است  بدانیم جرقه اولیه علاقه از کجا خواهد آمد. ممکن است به نظر برسد  برخی  کودکان به غیر از اسباب‌بازی‌ها یا فناوری‌شان علایق خاصی ندارند، اما هرچه این مدت طولانی‌تر شود، احتمال اینکه بتوانید اسباب بازی ها را از آنها دور کنید، کمتر می‌شود!

گاهی اوقات دیدن افراد با استعداد و خلاق در عمل می تواند باعث علاقه و پیگیری آنها در یک فعالیت خاص شود. تئاتر مکان مناسبی برای شروع با مجموعه ای از استعدادها در نمایش است. ورزش زنده یکی دیگر از موارد است.

خلاقیت در کودکان

خلاقیت در کودکان بسیار مهم است زیرا در بسیاری از تلاش های زندگی نقش دارد. خلاق بودن به این معنی است که آنها می توانند مشکلات را حل کنند و اعتماد به نفس داشته باشند تا بتوانند در محل کارها را انجام دهند. خلاقیت افراد را تشویق می کند تا چیزهای جدید را امتحان کنند، به دستاوردهای خود افتخار کرده و خارج از چارچوب فکر کنند. رشد ذهن کودکان فوق العاده مهم است و خلاقیت بخش اساسی این امر است.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان