۰ نفر

تحلیل تکنیکال بازار سرمایه؛

کف قیمتی سهم ها نزدیک است ولی اصلاح زمانی هنوز پایان نیافته است / به روز رسانی شاخص هم وزن بازار سرمایه

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۴۹
کد خبر: 717616
کف قیمتی سهم ها نزدیک است ولی اصلاح زمانی هنوز پایان نیافته است / به روز رسانی شاخص هم وزن بازار سرمایه

شاخص هم وزن هفته گذشته افت خاصی نداشته و از ابتدای هفته روند مثبت داشته است و به رقم ۷۶۳۸۴۰ واحد رسیده است.

اقتصادآنلاین - مینا یوسفی؛ کسری بودجه و کاهش دلار و برخی تصمیمات دولتی ریسک سیستماتیک بازار را افزایش داده است. به صور مثال کاهش ساعت کار ادارات برای کنترل مصرف انرژی در دستور کار است و با نزدیک شدن به فصل تابستان شرکت توزیع نیروی برق، تامین برق صنایع سیمان و فولاد را بر اساس سه برنامه پیشنهادی طی ماه‌های خرداد تا مرداد امسال، سهمیه‌بندی کرده است.این سه پیشنهاد شرکت توزیع برق، عبارت است کاهش ۳۰ درصدی در ۳ ماه، کاهش ۶۰ درصدی در دو ماه یا کاهش ۹۰ درصدی در یک ماه که این تصمیات بر روی قیمت و میزان تولید محصولات صنایع قطعا تاثیر خواهد داشت و بازار سرمایه را با ریسک های جدیدی مواجه خواهد کرد. از طرفی گزارش عملکرد صنایع در ۱۴۰۱ بد نبوده و سرمایه گذاران بازار با نگاهی به عقبه سهم ها در قیمت های مناسب در طرف  تقاضا ظاهر میشوند. این روزهای نوسانی فعلا ادامه دار است.

در به روز رسانی تحلیل مشاهده میشود یک اصلاح داشتیم و بعد متوقف شد و شاهد برگشت روند شدیم اما طبق انتظار الگو یک اصلاح موقت دیگر تا پایان روند نزولی کلی و تکمیل شاخه x  مانده است.

شاخص هم وزن که الگوی دیامتریک را از مرداد ۹۹ شروع کرده و به صورت فرسایشی تا آبان ۱۴۰۱ طول کشیده است. حال تمام شده و در الگوی صعودی بعدی هستیم . به عبارتی شاخص هم وزن وارد یک موج صعودی شارپ شده و توانسته از کف ۳۵۶ هزار واحد به محدوده  ۸۷۰ هزار واحد برسد که بازدهی قابل توجه بازار را در ۵ ماه اخیر نشان میدهد.

این رشد به صورت ترکیبی دبل زیگزاگ یا سه موجی تصحیحی بزرگی مد نظر است که حال وارد اصلاح ایکس موج شده ایم. ایکس موج میتواند سه موجی یا تک باشد. محدوده حمایتی مهم برگشت شاخص هم وزن ۷۵۰ هزار الی ۷۱۳ هزار واحد است سپس انتظار داریم برگشت خوبی برای بازار رقم بخورد مقاومت های مهم سقف قبلی  در ۸۷۰-۹۲۴ هزار واحد است.  سپس شاخص به محدوده ۱ میلیون الی ۱.۹ میلیون واحد نزدیک خواهد شد.

4