۰ نفر

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

از افغانستان فقط می‌ خواهیم آب چند میلیون افغانستانی ساکن ایران را بدهد

۱۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۱۲
کد خبر: 720110
از افغانستان فقط می‌ خواهیم آب چند میلیون افغانستانی ساکن ایران را بدهد

یک نماینده مجلس گفت: طبیعتاً موضع‌گیری‌ها در تهران و کابل باید به شکلی باشد که کمتر به درگیری‌ها دامن زده شود.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ فتح الله توسلی، نماینده مجلس در خصوص اختلافات پیش آمده با طالبان گفت: افغانستان جز حوزه تمدنی ماست، یعنی به لحاظ تمدن و زبان افغانستان فوق‌العاده برای ایران مهم است. در طول تاریخ برخی دشمنان تلاش کردند که به دلیل همسایگی افغانستان با ایران، این کشور را تحریک کنند تا علیه ایران اقدامی کند.

وی در ادامه توضیح داد: بعد از انقلاب، ایران آغوشش را بر مردم این کشور باز کرد. الان چندین میلیون افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند و از جمهوری اسلامی ایران خدمات می‌گیرند. از آن طرف مردم افغانستان هم علاقه زیادی به ایران دارند. ولی شیاطینی وجود دارند که نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد. حضور جریان‌هایی به شکل تفکر وهابی و سلفی و حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و تجهیزات نظامی که جا گذاشتند، نشان می‌دهد آنها به دنبال یک برنامه دیگر هستند. آنها به دنبال آشوب و ناامن کردن حوزه پیرامونی ما هستند.

توسلی بیان کرد: طبیعتاً هم ما و هم افغانستانی‌ها باید به گوش باشیم. برای افغانستان هیچ کجا امن‌تر از ایران پیدا نمی‌شود و هیچ کشوری دوست‌تر از جمهوری اسلامی ایران برای افغانستان نبوده و نخواهد بود. برای ایران هم افغانستان مهم است و همیشه تلاش کرده تا کمک بکند.

این نماینده در ادامه تصریح کرد: طبیعتاً موضع‌گیری‌ها در تهران و کابل هم باید به شکلی باشد که کمتر به درگیری‌ها دامن زده شود. از طرف دیگر جریانی که در افغانستان حاکم است، متاسفانه به یکسری جریانات افراطی وصل است یا حداقل تفکرشون مثل آنها است که با تفکر اسلام ناب و تفکری که در ایران حاکم است، نمی‌خواند. حتی خود افغانستانی‌ها هم از این شرایط استقبال نمی‌کنند.

در خصوص بحث آب هیرمند توسلی گفت: یک بحث فنی و حقوقی وجود دارد که بحث آب هیرمند است. طبیعتاً در دنیا مقررات مربوط به آب‌های مشترک بین کشورها وجود دارد و در کنوانسیون‌های مختلف به آن پرداخته شده است. مسئولین فعلی افغانستان هم اگر می‌خواهند در این دنیا زندگی کنند و کار کنند و ارتباط داشته باشند با کشورهای مختلف باید پایبند به این قوانین باشند. علاوه بر آن بحث جوانمردی و حسن همجواری همسایگی نیز وجود دارد. ما از افغانستان چیزی نمی‌خواهیم، جز اینکه آب مورد نیاز چند میلیون افغانستانی که در کشور ما هستند و هم شهری ها و هم وطنان آنها هستند را بدهند. انتظار ما این است که مسئولان طالبان هم ما را درک بکنندو  به شکلی روابطشان را با ما مدیریت کنند که نه خودشان آسیب ببینند و نه ما. نباید به سمتی بروند که جمهوری اسلامی ایران مجبور بشود دست به اقدامات دیگری بزند. طبیعتاً ایران قدرت این را دارد که از منافع خودش دفاع بکند. ولی دنبال چالش با هیچ کشور همسایه‌ای نیست.