۰ نفر

در گفت و گو با کارشناس مسائل افغانستان مطرح شد؛

چرا ایران فکر می‌کرد طالبان بهتر از دولت اشرف غنی است؟ / اگر طالبان برود ممکن است شرایط بدتر هم بشود!

۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۴
کد خبر: 718946
چرا ایران فکر می‌کرد طالبان بهتر از دولت اشرف غنی است؟ / اگر طالبان برود ممکن است شرایط بدتر هم بشود!

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: باید اقتدار خود را در مرزها داشته باشیم و مهمترین موضوع بی نیازی ما از اب افغانستان است.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ محسن روحی صفت، کارشناس مسائل افغانستان یک روز بعد از درگیری در مرز ایران و افغانستان بیان کرد: طالبان از یک منشا اندیشه، ایدئولوژی و تعقلی برخوردار نیست. آنها یک رفتار قومی و قبیله‌ای دارند، لذا نوع برخورد با آنها ساده و عادی نیست و باید پیچیده باشد.

وی در ادامه مطرح کرد: گروه که بر افغانستان حاکم شده برخواسته از یک قومیت‌گرایی افراطی هستند که همان موضوعات حاکمیت یک طایفه را در واقع پیگیری می‌کنند. در حقیقت برخورد ما با یک کشور نیست. مثلاً ما اگر با یک کشور مشکلاتی داریم به رییس دولت هشدار می دهیم یا گفتگو می‌کنیم، اما در مواجهه با طالبان قضیه متفاوت است.

روحی صفت اشاره کرد که انتظارات مردم در مواجهه با طالبان باید مطابق با واقعیت‌های این پدیده باشد و در ادامه اظهار داشت: وقتی مسئولین وقت می‌خواهند راجع به یک موضوع تصمیم بگیرند باید خوب موضوع را بشناسند، بعد راجع به آن اقدام کنند. در هر اقدامی باید جوانب آن بررسی شود. نوع رابطه ما با طالبان فاقد اعتدال و آینده نگری بود. کسانی که با طالبان تعامل داشتند، صرفاً افغانستان را در طالبان می‌دیدند در حالی که اینگونه نبود. افرادی که تعاملات را اجرایی می‌کردند، افغانستان را به خوبی نمی‌شناختند.

در ادامه توضیح داد: طالبان بخشی از افغانستان است. از سوی دیگر مسئولین ما اقتدار لازم را هم نداشتند. به خاطر این که صدا و سیما بارها اعلام کرد که طالبان آمریکا را شکست داد و روحیه بزرگ‌بینی آنها را تقویت کردند و الان عوارض همان موضوع است. فکر نکردند که وقتی از آمریکا و افغانستان اینگونه صحبت کنند، تبعات منفی در آینده خواهد داشت.

روحی صفت پیشنهاد داد: به نظر من اگر درایت داشته باشیم، می‌توانیم این شرایط را مدیریت کنیم. البته این موضوع پیچیده است. باید اقتدار خود را در مرزها داشته باشیم و مهمترین موضوع بی نیازی ما از آب افغانستان است. همه اینها را می‌توان یک سیاست تحت عنوان سیاست بازدارندگی دانست.

این یک دوران گذار و دوران آشوب و بی مسئولیتی است. در این دوران باید یک سیاست بازدارندگی تدوین کنیم که هم شامل اقتدار باشد هم شامل تدبیر و تعقل آینده نگری.

وی اعتقاد دارد که ایران باید برای نگه داشتن دولت اشرف غنی هزینه می‌کرد و گفت: اگر ما برای نگه داشتن دولت گذشته افغانستان هزینه می‎کردیم، آن دولت سقوط نمی‌کرد و امروز  با پدیده‌ای مثل طالبان روبرو نبودیم. ایران می‎گوید از سال‌ها قبل با طالبان ارتباط داشته است و حاضر نبود هیچگونه هزینه‌ای کند که دولت اشرف غنی حذف نشود، بلکه هزینه به شکل دیگری بود.

این کارشناس افغانستان در پاسخ به سوالی که چرا ایران فکر می‌کرد طالبان بهتر از دولت اشرف غنی برای ایران است؟گفت: چون تحلیل غلطی داشتند. نخبگان جامعه و افکار عمومی نسبت به رویکرد ایران در خصوص طالبان اعتراض داشتند. ولی سیاستگذاران نوع دیگری می‌اندیشیدند.

او در مورد ادامه درگیری بین ایران و طالبان اظهار داشت: فکر نمی‌کنم درگیری ادامه دار باشد، زیرا این به ضرر منطقه است.

روحی صفت بیان کرد: احمد مسعود و یاران او بخش مهمی از جامعه افغانستان هستند که باید ایران به آنها توجه لازم را داشته باشد.

در پایان این کارشناس افغانستان در خصوص نیروهای افراطی در این کشور گفت: امروز داعش و نیروهای افراطی در افغانستان حضور دارند و با طالبان همکاری دارند. باید آینده‌نگری داشت و نباید شرایط برای آنها محیا شود. افغانستان کشور پیچیده‌ای است و اینگونه نیست که اگر طالبان هم برود باز شرایط خوب می‎شود و ممکن است بدتر از این هم بشود. به دلیل این پیچیدگی‌ها باید با تدبیر عمل کرد. باید افغانستان به سمت تشکیل یک دولت فراگیر برود و نیروهای افراطی در آنجا موقعیتی نداشته‌باشند.