۰ نفر

نگرانی شدید کاخ سفید از همکاری گسترده دفاعی ایران و روسیه

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۰۳
کد خبر: 716854
نگرانی شدید کاخ سفید از همکاری گسترده دفاعی ایران و روسیه

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در کنفرانس خبری مدعی شد که همکاری دفاعی همه‌جانبه ایران و روسیه برای جهان زیان آور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه از توسعه همکاری نظامی ایران و آمریکا ابراز نگرانی کرد.

وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می کرد، گفت: «روسیه و ایران در حال توسعه همکاری دفاعی خود هستند. در حال حاضر تعاملات میان ایران و روسیه در زمینه فروش تسلیحات پیشرفته به ویژه پهپادهای پیشرفته‌تر ادامه دارد».

ایران و روسیه به عنوان دو همسایه همواره تعاملات گسترده‌ای در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و دفاعی داشته‌اند. در همین راستا نیز «الکساندر نواک»، معاون نخست وزیر روسیه روز سه‌شنبه (فردا) در راس هیئتی عالیرتبه به ایران سفر خواهد کرد و مباحث مربوط به انرژی محور دیدار و رایزنی‌های نواک در سفر دو روزه خود در دیدار با مقامات ایرانی خواهد بود.

ایران به فروش پهپاد به روسیه ادامه داده است

کربی در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «ایران به فروش پهپادهای پیشرفته به روسیه ادامه داده و از آنها برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکا در خاورمیانه نیز استفاده کرده است».

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید گفت: «دلایل متعددی وجود دارد که باور کنیم روسیه از این پهپادها برای ادامه حملات خود علیه اهداف داخل اوکراین استفاده خواهد کرد».

مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مقامات و رسانه‌های غربی درباره ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده‌اند.ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا در واکنش به گزارش اخیر روزنامه «وال استریت ژورنال» مبنی بر ارسال مهمات از ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین گفته بود: در حالی‌که جنگ‌افروزان با ارسال مستمر تسلیحات پیشرفته به اوکراین، گزینه جنگ و منافع مالی و سیاسی ناشی از آن را انتخاب اصلی خود قرار داده و مسیر مذاکره و صلح را بسته نگه داشته‌اند، برخی رسانه‌های وابسته به آنها با انتشار و ترویج این گونه اخبار کذب، برنامه‌های ایران هراسانه و اهداف سیاسی خاص خود را دنبال می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه موضع صریح و شفاف جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنگ اوکراین بارها و بارها به صورت رسمی اعلام شده است، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران‌ مخالف جنگ و حامی برقراری آتش بس و صلح در اوکراین است.

ایران دنبال خرید تجهیزات نظامی پیشرفته از روسیه است

جان کربی در ادامه سخنانش گفت: «در حال حاضر پشتیبانی میان روسیه و ایران به صورت دوطرفه در جریان است. ماه گذشته ایران اعلام کرد که در حال نهایی کردن قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ از روسیه است. ایران به دنبال خرید تجهیزات نظامی بیشتر از روسیه است که شامل بالگردهای تهاجمی، رادارها و هواپیمای آموزشی رزمی Yak۱۳۰ است. در مجموع ایران به دنبال خرید تجهیزات نظامی به ارزش میلیاردها دلار از روسیه است».

همکاری دفاعی ایران و روسیه برای جهان زیان آور است

کربی اضافه کرد: «این یک همکاری دفاعی همه جانبه بوده که برای اوکراین، منطقه و جامعه بین‌الملل زیان آور است».

آمریکا بزرگترین تولید کننده و صادر کننده تسلیحات در جهان به شمار می‌آید. این کشور سالانه ده‌ها میلیارد دلار انواع مهمات و تسلیحات مرگبار به کشورهای مختلف در سرتاسر جهان می‌فروشد. از سوی دیگر، آمریکا دارای پایگاه‌های متعدد نظامی در سرتاسر جهان است و نظامیان آمریکایی در کشورهای متعدد حضور دارند. جنگ‌های ویرانگر آمریکا در افغانستان و عراق صدها هزار انسان بی گناه در این دو کشور را به کام مرگ کشاند و پیامدهای حملات به این کشور در منطقه همچنان گریبانگیر کشورهای متعددی است.

به افشا و مختل کردن همکاری ایران و روسیه خواهیم پرداخت

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «ما از ابزارهایی که در اختیار داریم برای افشا و مختل کردن این فعالیت‌ها استفاده می‌کنیم و آماده انجام کارهای بیشتری هستیم».

ایران قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است

این مقام ارشد آمریکایی در ادامه کنفرانس خبری خود به اتهام زنی‌های خود علیه ایران ادامه داد و گفت: «روسیه و ایران در حال نقض تعهدات خود تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هستند و این نقض از طریق انتقال پهپادهایی از ایران به روسیه بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل صورت می‌گیرد».

چند ماه پیش نیز آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در گزارشی به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل مدعی شده بودند که ایران در اقدامی «مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت»  پهپادهایی را به روسیه ارسال کرده است.

گوترش نیز در پاسخ به این گزارش ادعاهای مذکور را رد و تأکید کرده‌ بود حتی در صورت عرضه این پهپادها، اقدام ایران نقض قطعنامه شورای امنیت نبوده است.

در قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ برای تأیید توافق هسته‌ای برجام به تصویب شورای امنیت رسید تصریح شده که کشورها تا اکتبر ۲۰۲۳ مجاز به دریافت موشک‌های بالیستیک با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر و کلاهک سنگین‌تر از ۵۰۰ کیلومتر نیستند.

آمریکا و قدرت‌های اروپایی مدعی هستند که این ممنوعیت پهپادهای ایران را هم شامل می‌شود اما ایران و روسیه این ادعا را کرده‌اند.

سرانجام دبیر کل سازمان ملل بر خلاف درخواست کشورهای غربی مجوزی برای انجام تحقیقات در خصوص این موضوع صادر نکرد

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ادامه سخنانش در این کنفرانس خبری اضافه کرد: «ما به همکاری به شرکا، متحدان و سازمان ملل درباره راه‌هایی برای پاسخگو کردن آنها ادامه خواهیم داد».

ایران بیش از ۴۰۰ پهپاد به روسیه ارسال کرده است

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید اضافه کرد: «از ماه آگوست، ایران به روسیه بیش از ۴۰۰ پهپاد ارسال کرده که در درجه نخست از نوع پهپادهای شاهد بوده است. روسیه از اکثر این پهپادها برای هدف قراردادن زیرساخت‌های حساس داخل اوکراین استفاده کرده است».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت ماه نیز در دیدار مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در تهران تاکید کرده بود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ طرفی در جنگ اوکراین کمک نظامی نمی‌کند و جنگ را راه‌حل نمی‌داند و از حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها از جمله اوکراین حمایت می‌کند.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران سوم فروردین ماه سال‌جاری نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوئیسی با بیان اینکه مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم، گفت: برای کمک به تسریع در حل بحران، آماده هرگونه کمک هستیم.