۰ نفر

وزیر امور خارجه؛

سفارتخانه های ایران و عربستان در روزهای آینده بازگشایی می شود

۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۲۸
کد خبر: 713907
 سفارتخانه های ایران و عربستان در روزهای آینده بازگشایی می شود

وزیر امور خارجه در بیروت گفت: من به مقامات لبنان گفتم که در یک توافق می‌توانیم مشکل برق در لبنان را حل کنیم، اما این نیازمند توافق لبنانی، قرارداد و همکاری مشترک است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (جمعه) هشتم اردیبهشت ماه در نشست خبری در بیروت در محل سفارت ایران در لبنان به تشریح رایزنی‌هایش با مقامات لبنانی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* آثار مثبت توافق ایران و عربستان بر منطقه

وزیر خارجه در این نشست خبری با بیان اینکه توافق ایران و عربستان طبعا آثار مثبتی بر منطقه داشته است، اظهار داشت: صرفنظر از آثار مثبت آن بر منطقه و لبنان به شکل خاص، باور داریم مقامات، رهبران سیاسی و احزاب لبنانی از توان و شایستگی لازم برای تکمیل روند سیاسی و تعیین رئیس جمهور برخوردارند. در دیدارها با مقامات عالی لبنان تأکید کردم جمهوری اسلامی ایران از توافق لبنانی‌ها در انتخاب رئیس جمهور حمایت خواهد کرد. 

وی درباره سفرش به عمان و لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران در اولویت سیاست همسایگی و همسایه محور گفت‌وگو و مشورت با همسایگان و کشورهای منطقه را در دولت آقای دکتر رئیسی در اولویت اساسی سیاست خارجی قرار داده است.

وزیر خارجه بیان کرد: سلطنت عمان و عراق نقش مهمی در رسیدن عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به توافق جدید و بازگشت روابط به حالت طبیعی ایفا کردند. سفرم به سلطنت عمان هم در چارچوب مشورت‌ها و رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. در ادامه سفرم به لبنان در چارچوب مشورت و رایزنی با مقامات لبنان در راستای توسعه مناسبات دوجانبه و پیگیری تحولات اخیر منطقه‌ای صورت گرفت.

* صفحات جدیدی در منطقه ما گشوده شده

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: با توجه به تحولات اخیر در روابط ایران و عربستان و در روابط منطقه‌ای سوریه، صفحات جدیدی در منطقه ما گشوده شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه لبنان شرایط ویژه و جایگاه مهمی در منطقه دارد، اظهار داشت: مقید هستیم در چارچوب مشورت‌های منطقه‌ای همواره با مقامات لبنان مشورت کنیم و طبعا دیدار با آقای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در چارچوب این مشورت‌ها و دیدارها هم مورد توجه است.

امیرعبدللهیان عنوان کرد: جایگاه لبنان در خط مقدم مقاومت نیز مورد توجه جدی ماست. 

* در یک توافق می‌توانیم مشکل برق در لبنان را حل کنیم، اما این نیازمند توافق لبنانی، قرارداد و همکاری مشترک است

وی همچنین اظهار داشت:  ما همواره دوست روزهای سخت لبنان بوده‌ایم. درک می‌کنیم که امروز شرایط اقتصادی در منطقه پیچیده است. در لبنان کاملا قابل درک و مشاهده است که دشمنان لبنان شرایط اقتصای را چگونه بر مردم سخت و پیچیده‌تر کرده‌اند. لبنان دارای امکانات فراوانی است و ظرفیت‌های بالایی را در اختیار دارد. در حوزه تجارت و اقتصاد، امکانات متنوعی در اختیار لبنانی‌هاست و از جمله در حوزه تولید برق، لبنانی‌ها سرمایه‌های زیادی را در داخل و خارج در اختیار دارند ما نیز در ایران از امکانات و توانمندی‌ها به ویژه در حوزه ارائه خدمات فنی و مهندسی و احداث نیروگاه‌های برق برخورداریم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در گفت‌وگوها با مقامات عالی لبنان از جمله نخست وزیر نجیب میقاتی در خصوص راه‌های توسعه همکاری‌ها در زمینه تجاری، اقتصادی، انرژی و از جمله برق گفت‌وگو کردیم.

وی همچنین بیان کرد: من به مقامات لبنان تأکید کردم در یک توافق می‌توانیم مشکل برق در لبنان را حل کنیم، اما این نیازمند توافق لبنانی، قرارداد و همکاری مشترک است. البته یکی از مشکلاتی که در این مسئله وجود دارد، فشار طرف آمریکایی و ترساندن برخی از موضوع تحریم است. اما بدانید که تحریم‌های آمریکا شکست خورده است.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در همین شرایط ما به برخی از کشورها برق و نفت صادر می‌کنیم از جمله عراق. عراقی‌ها برای حل مشکلات خودشان در حوزه گاز و برق و دریافت آن از سوی ایران در گفت‌وگو با آمریکایی‌ها کشورشان را از تحریم‌ها در این حوزه مستثنی کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: همکاری در حوزه برق و گاز با توجه به توانمندی‌های ایران، یک تجارت پرسود و دو طرفه است، هم برای لبنان و هم برای ایران و طبعا به رفاه مردم لبنان نیز کمک می‌کند. گفت‌وگوهای ما در این موضوع با مقامات لبنانی رو به جلو است و امیدوارم با تکمیل روند سیاسی و انتخاب رئیس جمهور بتوانیم گام‌های عملی برداریم.

* حمایت از توافق و انتخاب لبنانی

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتخاب رئیس جمهور لبنان بیان کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره از توافق و انتخاب لبنانی حمایت کرده و خواهیم کرد.حتما از ظرفیت خود برای کمک به تکمیل روند سیاسی در لبنان از طریق توصیه به دوستانمان در لبنان استفاده خواهیم کرد. براساس قانون اساسی لبنان هر فردی که از بین مسیحیان به عنوان رئیس جمهور آینده مورد توافق همه اطراف لبنانی باشد، مورد حمایت ایران خواهد بود.

وی افزود: اطیمنان داریم که لبنانی‌ها شایستگی لازم برای انتخاب رئیس جمهور و تکمیل روند سیاسی را دارند.

* توافق ایران و عربستان برای بازگشایی اماکن دیپلماتیک در روزهای آینده

وزیر خارجه با اشاره به توافق اخیرش با همتای سعودی در پکن اظهار داشت: در آخرین تماسی که در روز عید فطر بین وزرای خارجه ایران و عربستان انجام شد توافق کردیم در روزهای آینده سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها را بازگشایی کنیم. قبل از عید فطر دعوتنامه کتبی و رسمی را برای آقای فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی ارسال کردم. ایشان در تماس تلفنی گفتند دعوت شما را پذیرفتم و پاسخ خواهم داد. البته همتای سعودی دعوتی از اینجانب برای سفر به عربستان سعودی به عمل آورده است. من هم به دعوت ایشان پاسخ خواهم داد. زمان سفر را از طریق مجاری دیپلماتیک هماهنگ خواهیم کرد.

* مقاومت معادله را به ضرر صهیونیست‌ها تغییر داده است

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه رژیم جعلی صهیونیستی در ماه‌های گذشته تجاوزات فراوانی را در منطقه به ویژه در مناطقی از خاک سوریه انجام داد، گفت: اخیرا اتفاقاتی در جنوب لبنان رخ داد که در جریان اخبار آن هستید. در دیدار اخیرم با آقای نصرالله و زیاد نخاله رهبران مقاومت در لبنان و فلسطین مطلع شدم که مقاومت معادله را به ضرر صهیونیست‌ها تغییر داده است.

وی گفت: تصمیمات مقاومت برای تضمین ثبات و امنیت در منطقه و به عقب راندن صهیونیست‌ها از دیدگاه‌های بلندپروازنه آنها تصمیمی نافذ و موثر است.

* روابط راهبردی ایران و سوریه 

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری روابط ایران و سوریه را ممتاز، عمیق و راهبردی خواند و با بیان اینکه تلاش‌های زیادی در سال ۲۰۱۱ انجام شد که نظام سیاسی در دمشق دچار فروپاشی شده و سوریه تجزیه شود، یادآور شد:‌ اما بشار اسد رئیس جمهور، دولت، نیروهای مسلح و مردم سوریه با همبستگی در جنگ تروریستی مقاومت کردند، ایستادند و پیروز شدند.

وی افزود: مستشاران نظامی ایران به دعوت سوریه به این کشور در جنگ تروریستی کمک کردند. امروز همکاری‌های دو کشور ابعاد بسیار متنوعی را شامل می‌شود و در این چارچوب در آینده نزدیک برنامه‌ریزی سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به سوریه را خواهیم داشت.

* بروزرسانی صورتجلسه و توافق درباره تبادل زندانیان با آمریکا

وزیر خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا اظهار داشت: ما در خصوص تبادل زندانیان با طرف آمریکایی حدود ۱۳ ماه پیش توافق کردیم. آنها یک خانم دیپلمات انگلیسی را به عنوان نماینده خودشان به ما معرفی کردند. در خصوص چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع کاملا انسانی و مورد توجه ایران، صورتجلسه‌ بین نماینده فرستاده آمریکایی و طرف ایرانی امضا شد.

وی گفت: ما هیچ محدودیت زمانی برای انجام تبادل در سریع‌ترین زمان ممکن نداشتیم. اما به دلیل برخی ملاحظات طرف آمریکایی ماه‌ها اجرای این توافق و صورتجلسه به تعویق افتاد. 

امیرعبداللهیان ادامه داد: تا اینکه در هفته‌های گذشته قرار شد آن صورتجلسه مجددا بروزرسانی شود. بروزرسانی این سند در دستورکار ماست. موضوع زندانیان را یک مسئله کاملا انسانی می‌دانیم و بر انجام آن براساس توافقی که می‌شود، تأکید داریم.

*در جریان رویکرد نوین مقاومت برای تغییر معادله و تضمین امنیت و ثبات لبنان و منطقه قرار گرفتم

به گزارش فارس، وزیر خارجه درباره ابتکاراتی که گفته بود با مقامات لبنانی درباره آنها گفت‌وگو خواهد کرد نیز اظهار داشت: توسعه و تقویت همکاری‌های تجاری، اقتصادی و گردشگری از جمله موضوعات در دستورکارم در دیدار با مقامات کشور دوست و برادر لبنان بود. در دیدارم با سید حسن نصرالله در جریان رویکرد نوین مقاومت برای تغییر معادله و تضمین امنیت و ثبات لبنان و منطقه قرار گرفتم.

وی ادامه داد: با مقامات حکومتی لبنان در خصوص موضوعات مختلف گفت‌وگو کردیم که به تناسب پیشرفت و اجرای موضوعات آن را اعلام می‌کنیم.

* منطقه وارد صفحه جدیدی از گفت‌وگو و همکاری شده

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال دیگری با ذکر این نکته که منطقه وارد صفحه جدیدی از گفت‌وگو و همکاری شده است، بیان کرد: ما مخالف حضور نیروهای بیگانه به ویژه حضور وجود پایگاه‌های نظامی بیگانگان در منطقه هستیم.

وی اضافه کرد: تحولات جدیدی در نظم بین‌المللی در حال رخ دادن است. این تحولات سریع و دارای شیبی تند است و نیازمند ابتکاراتی مختلف از جمله ابتکارات منطقه‌ای جدید است. 

وزیر خارجه گفت: معتقدیم اهل منطقه این توان را دارند که در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای، ما منطقه‌ای پیشرفته، امن و با ثبات داشته‌ باشیم.