۰ نفر

شمخانی: تنش و درگیری در منطقه قفقاز به نفع هیچ کشوری نیست

۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۲۲:۲۷
کد خبر: 710573
شمخانی: تنش و درگیری در منطقه قفقاز به نفع هیچ کشوری نیست

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار همتای ارمنستانی با بیان اینکه هرگونه تغییر در جغرافیای قفقاز جنوبی اقدامی تنش زا و در جهت خواست دشمنان امنیت و ثبات منطقه است، تصریح کرد: تنش و درگیری در قفقاز به نفع هیچ کشوری نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان که پیش از ظهر امروز (یکشنبه) ۲۰ فروردین ماه وارد تهران شد، با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

علی شمخانی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور و پیوندهای فرهنگی بین دو ملت ایران و ارمنستان گفت: پایداری و ثبات در مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور از ویژگی‌های مهم مناسبات دوستانه ایران و ارمنستان است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، توسعه همکاری و تعامل با همسایگان را از اصول تغییر ناپذیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ ایران و از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم برشمرد و تصریح کرد: حسن همجواری و تلاش مشترک برای حل و فصل چالش‌های منطقه‌ای از روش‌های مسالمت آمیز، توصیه مؤکد جمهوری اسلامی به همه طرف‌هاست.

شمخانی با توجه به‌ افق مثبت تعاملات اقتصادی بین ایران و ارمنستان، افزایش مبادلات تجاری مشترک به میزان ۳ میلیارد دلار را هدفی قابل دستیابی برشمرد و گفت: قرار داشتن ایران و ارمنستان در دالان ارتباطی شمال - جنوب، چشم انداز روشنی را برای تعمیق مناسبات تجاری بین دو کشور رقم زده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه  تنش و درگیری در منطقه قفقاز به نفع هیچ کشوری نیست، تصریح کرد: هرگونه تغییر در جغرافیای منطقه قفقاز جنوبی اقدامی تنش زا و در جهت خواست دشمنان امنیت و ثبات منطقه است و باید گفت‌وگو و تعامل مستمر جایگزین هرگونه رویکرد سخت برای پایان دادن به چالش‌های منطقه ای شود.

شمخانی با اشاره به اینکه منطقه قفقاز شرایط حساسی را طی می‌کند، ابراز امیدواری کرد جمهوری آذربایجان و ارمنستان با خویشتنداری و تدبیر بتوانند تنش‌ها را مدیریت و حل و فصل کنند.

در این دیدار آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان نیز با اشاره به روابط دیرینه ایران و ارمنستان، توسعه و تعمیق همکاری‌‌های همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران را خواست دولت و ملت ارمنستان و از اولویت‌های کشورش در حوزه سیاست خارجی برشمرد.

دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در توسعه روابط بین کشورهای قفقاز جنوبی و تأمین امنیت منطقه دارد.

وی با تمجید از نقش بسیار موثر جمهوری اسلامی ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و تبریک توافق اخیر بین ایران و عربستان گفت: تنها راه پایان دادن به بحران‌های منطقه‌ای و جلوگیری از تنش و درگیری گفت‌وگو و تعامل بین کشورهاست.

دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان پروژه‌های انتقال برق بین دو کشور و سوآپ گاز ارمنستان و ترکمنستان را از موضوعات مهم در روابط دو کشور ذکر کرده و بر تسریع در اجرای پروژه‌های اقتصادی بین دو کشور تأکید کرد.