۰ نفر

سفر هیات فنی ایران به عربستان

۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۲۲
کد خبر: 710472
سفر هیات فنی ایران به عربستان

هیئت فنی ایران به منظور فراهم کردن شرایط و مقدمات بازگشایی سفارت‌خانه جمهوری اسلامی ایران در ریاض احتمالا سه‌شنبه به عربستان سفر می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، در پی توافق دو کشور ایران و عربستان به منظور از سرگیری روابط سیاسی و بازگشایی سفارت‌‌خانه‌های دو کشور، هیئتی فنی از ایران برای بازدید و فراهم کردن شرایط و مقدمات بازگشایی سفارت‌خانه ایران در عربستان به ریاض سفر می‌کند.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که این هیئت فنی احتمالا روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین به عربستان سفر می‌کند.

در روز شنبه ۱۹ فروردین ماه بود که یک هیئت فنی از عربستان با هدف بررسی سازوکارهای بازگشایی سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد وارد تهران شد.

ریاست هیئت سعودی را "ناصر بن عوض آل غنوم" به عهده دارد.

پس از توافق رسمی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، نوزدهم اسفند سال ۱۴۰۱ هجری شمسی برابر با دهم مارس ۲۰۲۳ میلادی برای ازسرگیری روابط دوجانبه در کشور چین، روز پنجشنبه هفدهم فروردین ۱۴۰۲، وزیران خارجه دو کشور در پکن برای اولین بار با یکدیگر دیدار کردند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و فیصل بن‌ فرحان وزیر خارجه عربستان بعد از نشست دوجانبه و گفتگو با یکدیگر در پکن، بیانیه‌ مشترکی را به امضا رساندند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: در سایه مفاد بیانیه سه‌جانبه مشترک جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، و جمهوری خلق چین مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ (۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی) در رابطه با از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و همچنین در چارچوب هماهنگی میان دو کشور در رابطه با اقدامات لازم برای از سرگیری فعالیت دیپلماتیک و کنسولی بین دو کشور، گفت­وگوهایی در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۱۵ رمضان ۱۴۴۴ هجری قمری مصادف با ۶ آپریل ۲۰۲۳ میلادی در شهر پکن میان جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، و جناب آقای امیر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی صورت گرفت.

دو طرف طی این گفت­وگوها بر اهمیت پیگیری اجرای توافق پکن و فعال‌سازی آن به نحوی که اعتماد متقابل و زمینه‌های همکاری را گسترش دهد و به ایجاد امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه کمک نماید، تأکید کردند.