۰ نفر

اتحادیه اروپا وعده تحویل یک میلیون گلوله توپخانه را به اوکراین داد

۲۹ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۵۶
کد خبر: 707674
اتحادیه اروپا وعده تحویل یک میلیون گلوله توپخانه را به اوکراین داد

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر دوشنبه اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا توافق کردند که ظرف یک سال آینده یک میلیون گلوله توپخانه را به اوکراین تحویل دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وزرای خارجه و دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا طرح خرید ۲ میلیارد دلاری بورل را تصویب کردند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتر خود این تصمیم را تصمیمی تاریخی خواند و گفت: وزرای خارجه و دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا «طرح سه‌گانه» او برای تامین مهمات به اوکراین و افزایش تولید نظامی در اتحادیه اروپا را تصویب کردند.

وی گفت: به دنبال پیشنهاد من، کشورهای عضو موافقت کردند که یک میلیون گلوله مهمات توپخانه را ظرف ۱۲ ماه آینده به اوکراین تحویل دهند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه با طرح ۲ میلیارد یورویی بورل برای ارسال یک میلیون گلوله توپخانه به اوکراین طی سال آینده از ذخایر انبارهای تسلیحاتی خود و همکاری برای خرید گلوله‌های بیشتر موافقت کردند.

بر اساس این قرارداد، کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مهمات مورد نیاز فوری اوکراین را از انبارهای تسلیحاتی خود برای کی‌یف تامین و ارسال می‌کنند، از محل بودجه اتحادیه اروپا تا سقف یک میلیارد یورو (۱.۰۷ میلیارد دلار) منابع مالی برای جایگزین کردن این ذخایر تسلیحاتی دریافت خواهند کرد.

علاوه بر این و در قالب رکن دوم طرح سه‌گانه تصویب شده، اتحادیه اروپا یک میلیارد یورو دیگر را برای خریدهای مشترک تسلیحاتی از طریق آژانس دفاع اروپا اختصاص خواهد داد.

اتحادیه اروپا به عنوان رکن سوم این طرح، سفارشات خرید جدیدی را نیز به صنایع دفاعی اروپا به منظور سرعت بخشیدن به تولید و تکمیل ذخایر تسلیحاتی کشورهای عضو این اتحادیه، ارسال خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که با تشدید درگیری در شهر باخموت و برای تجهیز بیشتر نیروهای اوکراین در مقابل روسیه، واشنگتن ۳۵۰ میلیون دلار سلاح و تجهیزات در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.

به گفته این وزارتخانه، آخرین بسته کمکی آمریکا به اوکراین شامل مقدار زیادی از انواع مهمات سبک و سنگین و تعدادی کامیون تانکر سوخت و قایق خواهد بود.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت: در این بسته مهمات قابل توجهی برای سامانه‌های موشکی هویتزر، خودروهای زرهی بردلی، موشک‌های ضد تشعشع سریع (HARM) و سلاح‌های ضد تانک برای اوکراین ارسال می‌شود.

بلینکن در این بیانیه افزود: روسیه می‌تواند امروز به جنگ پایان دهد. تا زمانی که روسیه این کار را نکند ما همچنان از اوکراین حمایت خواهیم کرد.