۰ نفر

واکنش دیرهنگام وزیر خارجه آمریکا به توافق ایران و عربستان

۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۴۰
کد خبر: 706995
واکنش دیرهنگام وزیر خارجه آمریکا به توافق ایران و عربستان

وزیر خارجه آمریکا با گذشت چند روز از توافق میان تهران و اصلی‌ترین شریک واشنگتن در غرب آسیا به این توافق واکنش نشان داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا  در جریان یک کنفرانس خبری در دانشگاه «آدیس آبابا» در حین سفر به اتیوپی در خصوص ازسرگیری روابط تهران و ریاض ابراز خوشبینی کرد.

اما این ابراز خوشبینی با لفاظی‌هایی علیه ایران همراه بود. بلینکن بار دیگر شک و شبهاتی درباره پایبندی ایران به تعهداتش مطرح کرد و گفت: «اگر این توافق واقعاً محقق شود و به‌ویژه اگر ایران به تعهداتی که ظاهراً مطرح کرده،‌ عمل کند، باز هم مثبت خواهد بود».

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به نقش چین در از سرگیری روابط تهران و ریاض اشاره کرد و گفت: ««من فکر می‌کنم این ارزشمند است که کشورها در جاییکه می‌توانند، اقدام کنند و مسئولیت پیشبرد امنیت و پیشبرد روابط صلح‌آمیز را بر عهده بگیرند».

روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، بر سر از سرگیری روابط دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی توافق شد.