۰ نفر

رییس جمهور بلاروس وارد تهران شد

۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۰۴
کد خبر: 706272
رییس جمهور بلاروس وارد تهران شد

«الکساندر لوکاشنکو» رییس جمهور بلاروس دقایقی پیش در صدر هیاتی بلندپایه برای انجام سفری دو روزه وارد تهران شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رییس جمهور بلاروس که به دعوت رسمی «سید ابراهیم رییسی» به ایران سفر کرده، در بدو ورود به تهران در فرودگاه بین المللی مهرآباد مورد استقبال «سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان قرار گرفت.

قرار است مراسم استقبال رسمی از لوکاشنکو صبح فردا (دوشنبه) در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد برگزار شود.

پیشتر رییس‌ جمهور بلاروس در پیامی در روز ۲۲ بهمن به همتای ایرانی خود ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از تمایلش برای سفر به تهران گفت و اظهار امیدواری کرد که به زودی برای گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه و موضوعات روز بین‌المللی و منطقه‌ای به تهران سفر کند.

رییس جمهور بلاروس در این پیام نوشته بود: «از آنجا که ایران رشد سریع اقتصادی و رفاهی در شرایط پیچیده امروزی را نشان داده، این کشور یک بازیگر مهم در منطقه و عرصه بین‌المللی به حساب می‌آید».

سفر همتای بلاروسی رییسی به تهران به‌منظور توسعه همکاری‌های همه‌جانبه و دیدار با همتای ایرانی و انجام مذاکرات درباره طرح‌های صنعتی، کشاورزی و حمل و نقل و بررسی مسائل منطقه‌ای و جهانی است.

رؤسای جمهور ایران و بلاروس پیش از این شهریور ماه امسال در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، به وزراری خارجه دو کشور مأموریت دادند که برای تقویت و تعمیق مناسبات دوجانبه تلاش کنند.

به همین منظور اول آذر امسال نخست وزیر بلاروس در پی توافق‌های انجام شده در مذاکرات بین رؤسای جمهور ایران و بلاروس در حاشیه اجلاس مذکور، در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده بود.

این نهمین میزبانی رییس جمهوری اسلامی ایران از همتایان خود در سال ۱۴۰۱ است.

پیش‌تر هشتم آذر ماه امسال «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر جدید عراق پس از سی و دومین روز از حضورش در کاخ السلام در صدر هیأت بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و با دعوت رسمی رییس جمهور به تهران سفر کرده بود.