۰ نفر

توصیه سفیر ایران به اروپا: در شکل گیری نظم جدید بین الملل مسیر خود را اصلاح کنید

۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۳۰
کد خبر: 706032
توصیه سفیر ایران به اروپا: در شکل گیری نظم جدید بین الملل مسیر خود را اصلاح کنید

سفیر ایران در اتریش در پی توافق ایران و عربستان به طرف‌های اروپایی توصیه کرد که در روند شکل‌گیری نظم جدید بین‌الملل مسیر خود را اصلاح کنند.

به گزارش اقتصادآنلای به نقل از ایرنا، «عباس باقرپور» با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: درحالی که نقش غرب در روند شکل گیری نظم جدید بین المللی رو به کاهش است، حرکات خلاقانه و هوشمندانه قدرت های نوظهور تعیین کننده است.

وی افزود: اروپا می تواند کاستی‌های خود را از طریق تنوع بخشیدن به شرکا، وابستگی کمتر به ایالات متحده و اجتناب از ادامه محاسبات اشتباه اصلاح کند.

سفیر کشورمان ضمن بازنشر خبر درباره توافق ایران و عربستان تصریح کرد: امیدواریم اروپا با دور شدن از رویکرد موجود، مسیر درست را انتخاب کند!

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پی ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته، برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رییسی به پکن، امیر دریابان علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

روایت پشت پرده توافق ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه، نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است. واقعیت این است که انعقاد دو توافق مهم میان ایران با آژانس اتمی و عربستان سعودی در عرض یک هفته گذشته، اروپایی‌ها را به ویژه در پی شکست پروژه ایران‌هراسی در نشست شورای حکام، ناگزیر به تعدیل مواضع ضد ایرانی و اعتراف به اهمیت گام‌های ثبات‌زای ایران کرده است.