۰ نفر

واکنش ها به توافق میان ایران و عربستان / اعراب استقبال کردند، اسراییل عصبانی شد

۱۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۱۰
کد خبر: 705805
واکنش ها به توافق میان ایران و عربستان / اعراب استقبال کردند، اسراییل عصبانی شد

کشورها و افراد مختلف واکنش های متفاوتی به اعلام از سرگیری روابط ایران و عربستان داشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. پس از اعلام رسمی این خبر کشورها و افراد مختلف واکنش های به این موضوع داشتند که برخی از آنها را در ادامه میخوانید. 

-وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرده توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط «یک پیروزی برای صلح» است. 

-وزارت خارجه عمان گفته امیدواریم که ازسرگیری روابط میان عربستان و ایران به تقویت پایه‌های امنیت و ثبات در منطقه کمک کند.

-وزارت خارجه ترکیه هم از توافق ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک استقبال کرد.

-وزارت خارجه عراق هم تصریح کرده از توافق به‌دست آمده میان ایران و عربستان استقبال می‌کنیم و آن را آغازگر صفحه جدیدی از روابط دیپلماتیک میان ۲ کشور می‌دانیم.

-بنت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی: احیای روابط میان ایران و عربستان سعودی تحولی جدی و خطرناک برای اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای ایران است.

- یک سخنگوی کاخ سفید به توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط واکنش نشان داد. یک سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه از گزارش‌ها درباره توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط مطلع است گفت آمریکا از هر گونه تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن استقبال می‌کند.

-«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن روز جمعه در پیامی به توافق ایران و عربستان سعودی واکنش نشان داد. وی گفت: «منطقه نیازمند بازگشت روابط عادی میان کشورهای خود بوده تا امت اسلامی بتواند امنیت از دست رفته خود را در نتیجه مداخلات خارجی به رهبری صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها احیا کند».

-شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای از ابتکارعمل چین و توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط میان دو کشور استقبال کرد.

-مارک دابوویتز، مدیر لابی ضدایرانی اف.دی.دی در توییتر نوشت: احیای روابط ایران و سعودی در نتیجه میانجی‌گری چین، باخت، باخت، باخت برای منافع آمریکا است.

-سید حسن نصرالله گفت: تحول مربوط به نزدیکی سعودی-ایرانی خوب بوده و به ضرر منطقه نخواهد بود بلکه بیشتر به سود آنها تمام می‌شود. اگر نزدیکی ایران و عربستان سعودی در مسیر عادی پیش برود، می‌تواند افق‌هایی را در منطقه و لبنان باز کند.

-وزارت خارجه مصر روز جمعه به توافق میان ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط واکنش نشان داد. در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: «امیدواریم که توافق از سرگیری روابط عربستان سعودی و ایران به کاهش تنش در منطقه کمک کند».

- رییس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره توافق ایران و عربستان: رابطه بهتر بین اسرائیل و همسایگانش برای همه بهتر است.  برخی از خبرنگاران کاخ سفید گفته‌اند بایدن احتمالاً به طور کامل سوال خبرنگار را نشنیده است.