۰ نفر

اولیانوف: عدم صدور قطعنامه ای در شورای حکام گامی مثبت بود/متن توافق تقریبا آماده است

۱۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۲۸
کد خبر: 705647
اولیانوف: عدم صدور قطعنامه ای در شورای حکام گامی مثبت بود/متن توافق تقریبا آماده است

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین عدم صدور قطعنامه ای علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را گامی مثبت توصیف کرد و گفت که سفر اخیر رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی به تهران دریچه حل و فصل برخی مشکلات را گشود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین امروز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که عدم صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تحولی مثبت است که از تشدید تنش ها جلوگیری کرد.

وی گفت که سفر رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران موفقیت آمیز بود و دریچه حل برخی مشکلات را گشود.

اولیانوف خاطرنشان کرد که آمریکایی ها و اروپایی ها خودشان از بازگشت به توافق هسته ای ممانعت می کنند.

نماینده روسیه گفت که متن توافق تقریبا آماده است وتنها برخی سطور نیازمند مذاکرات هستند.

وی خاطرنشان کرد: فکر نمی کنم که آمریکایی ها به زودی به میز مذاکرات بازگردند.

اولیانوف گفت که بدون توافق خطر تنش بسیار زیاد است و این مساله ممکن است که منطقه را به درگیری بکشاند.

بر اساس این گزارش، آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران در پی سفر رافائل گروسی به تهران در بیانیه مشترکی اعلام کردند: در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده اعلام کرد.

در این بیانیه مشترک آمده است: ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار داشت که پنجره برای توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها (وین) همچنان باز است اما این پنجره برای همیشه باز نخواهد بود.

وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با سی ان ان اضافه کرد: با استفاده از واسطه ها، به صراحت به آمریکایی ها اعلام کرده ایم که همچنان در مسیر توافق قرار داریم. اما اگر مجلس ایران قانون جدیدی تصویب بکند ما باید از قانون پارلمان حمایت کنیم.لذا پنجره برای توافق همچنان باز است اما این پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند.