۰ نفر

گرجستان ناآرام شد / تلاش معترضان برای ورود به پارلمان

۱۸ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۳۶
کد خبر: 705541
گرجستان ناآرام شد / تلاش معترضان برای ورود به پارلمان

معترضان در گرجستان چهارشنبه شب و برای دومین شب متوالی در اعتراض به تائید لایحه «عوامل خارجی» توسط پارلمان این کشور، ساختمان پارلمان را محاصره و برای شکستن در ورودی و ورود به آن تلاش کردند.

به گزارش اوسی مدیا، فشارها بر دولت گرجستان و محکومیت‌های بین المللی و اعتراضات محلی به تائید لایحه «عوامل خارجی» توسط پارلمان گرجستان کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رهبران معترضان گفتند که محاصره پارلمان تا زمانی که پیش نویس قانون پس گرفته نشود، ادامه خواهد داشت اما با این حال پلیس ضد شورش بلافاصله با استفاده از ماشین‌های آب پاش و گاز اشک آور ورودی‌ها را پاکسازی کرد.

روز گذشته (سه‌شنبه) نیز ده‌ها هزار نفر در مقابل پارلمان تفلیس تجمع کردند و تظاهرات مشابهی نیز در باتومی، کوتایسی، زوگدیدی، پوتی، آخالتسیخه، مارنئولی و گوری برگزار شد.

تظاهرات روز سه‌شنبه معترضان با پلیس ضد شورش مواجه شد که برای متفرق کردن معترضان از ماشین‌های آب پاش، اسپری فلفل و گاز اشک آور استفاده کرد.

طرح اولیه این لایحه روز سه‌شنبه در حالی تصویب شد که ده‌ها هزار معترض در بیرون پارلمان تجمع کرده بودند.

این لایحه بحث برانگیز که منتقدان آن را «قانون روسیه» می‌نامند، به دلیل شباهت آن به قوانین روسیه که ادعا می‌شود برای سرکوب جامعه مدنی در آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طور غیرمنتظره‌ای پس از اعلام قبلی برای روز پنجشنبه به جلسه عمومی ارسال شد.

به ادعای معترضان این طرح بیانگر حرکت کشور به سمت اقتدارگرایی و کاهش امید به عضویت آن در اتحادیه اروپا است.

یورونیوز گزارش داد، روز سه‌شنبه جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این قانون را تحول بسیار بدی برای گرجستان و مردم آن توصیف کرد.

وی افزود: اتحادیه اروپا از گرجستان می‌خواهد که به تعهد خود در زمینه ارتقای دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر پایبند باشد و حق مردم برای اعتراض مسالمت‌آمیز را محترم شمارد.

وزرای خارجه چندین کشور عضو اتحادیه اروپا هم از جمله کشورهای بالتیک، نگرانی‌ها در مورد قانون عوامل خارجی را تکرار کردند و از گرجستان خواستند از اصول دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر حمایت کند.

صبح روز چهارشنبه، وزارت کشور گرجستان اعلام کرد که در درگیری با معترضانی که به آتش زدن خودروی پلیس و پرتاب کوکتل مولوتف به ساختمان مجلس متهم شده‌اند، حدود ۵۰ افسر پلیس مجروح شدند. آنها همچنین از اتهامات جنایی مردی ۲۲ ساله به اتهام حمله به یک افسر پلیس در جریان درگیری خبر دادند.

به گزارش اوسی مدیا سه‌شنبه شب پس از اینکه پلیس شروع به استقرار نیرو کرد، اقلیتی از معترضان به سمت پلیس ضدشورش سنگ پرتاب و موانع حفاظتی مقابل پارلمان را پاره کردند.

در ادامه پلیس به استفاده از مقادیر زیادی گاز اشک آور علیه تعداد رو به کاهش معترضانی که تا ساعات اولیه صبح در خیابان روستاولی باقی مانده بودند، ادامه داد و در جریان این اعتراض‌ها ۶۶ نفر دستگیر شدند.

روز چهارشنبه ۱۰ گروه حقوق بشر گرجستان بیانیه مشترکی صادر و پلیس را به استفاده از نیروی نامتناسب و عدم تمایز بین تجمع عمدتا مسالمت آمیز از اقلیت خشن از شرکت کنندگان متهم کردند.

طبق گزارش‌ها، روز چهارشنبه خیابان روستاولی تنها برای چند ساعت باز ماند، زیرا در ساعت ۱۷ گروهی از دانشجویان و همچنین راهپیمایان به مناسبت روز جهانی زن به جمع معترضان در مقابل ساختمان پارلمان پیوستند تا دوباره محوطه بیرون مجلس را پر کنند.