۰ نفر

ادعای یک خبرگزاری: آژانس علیه ایران قطعنامه توبیخی صادر نمی کند

۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۲۶
کد خبر: 705153
ادعای یک خبرگزاری: آژانس علیه ایران قطعنامه توبیخی صادر نمی کند

یک رسانه غربی به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از صدور قطعنامه توبیخی علیه ایران در نشست شورای حکام این نهاد بین‌المللی خودداری خواهند کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک رسانه غربی به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از صدور قطعنامه توبیخی علیه ایران در نشست شورای حکام این نهاد بین‌المللی خودداری خواهند کرد.

خبرگزاری فرانسه با گزارش این خبر به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت این تحول بعد از آن اتفاق افتاد که «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تضمین‌هایی مبنی بر نصب مجدد دوربین‌ها در چندین سایت هسته‌ای ایران دریافت کرد.

گروسی روز شنبه از سفری دو روزه از تهران به وین بازگشت.

دیپلمات‌های غربی در نخستین روز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی در وین، پایتخت اتریش به خبرگزاری فرانسه گفتند که هیچ قطعنامه انتقادی علیه ایران در دستور کار قرار ندارد.

یک دیپلمات غربی مدعی شد: «اما هنوز مشخص نیست که آیا موارد مورد توافق در تهران به پیشرفت واقعی منجر می‌شوند یا خیر.»

 رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه (ششم مارس) در کنفرانسی خبری بعد از نشست شورای حاکم آژانس گفت که تیم فنی این نهاد به زودی به تهران سفر می‌کند.

گروسی گفت که در مورد اجرای توافق جامع پادمانی در خصوص فردو، قبل از سفر اخیرش به تهران بر روی تعدادی از موارد توافق وجود داشت که باید مورد تثبیت قرار می‌گرفت.

او در پاسخ به سوالی در این خصوص که آیا ایران متعهد شده اجازه نصب مجدد همه تجهیزات نظارتی که تحت برجام نصب شده بود از جمله نظارت آنلاین را بدهد و آیا داده‌های تجهیزات نظارتی را ارائه خواهد کرد، گفت «احتملاً توجه کرده‌اید که در بیانیه مشترک شرایط خاصی وجود دارد که باید مورد توافق قرار بگیرد و این مورد مهمی است زیرا هرگز انتظار نداریم که این فرآیند یا ظرفیت‌های نظارتی قطع شود، آنطور که اتفاق افتاد، بنابراین باید در این خصوص و این که چطور انجام شود، گفت‌وگو کنیم».

وی افزود: ما نظراتی داریم و این بخشی از گفت‌وگوهای فنی است که قرار است بعد از سفر من و بیانیه مشترک پیگیری شود و تیم فنی به زودی برای این کار به تهران سفر خواهد کرد.

او درباره تحقیقات پادمانی گفت که «همانطور که قبلاً گفتم حرکت به سمت نتایج ملموس مد نظر است» و افزود: اولاً این ممکن است به عنوان بخشی از اجرای نرمال [توافقات] پادمانی بین یک کشور و آژانس که فقط مرتبط با ایران نیست، محرمانه باشد.