۰ نفر

گروسی: تیم فنی آژانس به زودی به تهران سفر می کند

۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۰۴
کد خبر: 705091
گروسی: تیم فنی آژانس به زودی به تهران سفر می کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانسی خبری گفت که تیم فنی این نهاد به زودی به تهران سفر می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه (ششم مارس) در کنفرانسی خبری بعد از نشست شورای حاکم آژانس گفت که تیم فنی این نهاد به زودی به تهران سفر می‌کند.

گروسی گفت که قبل از سفرش به تهران بر روی تعدادی از موارد توافق وجود داشت که باید در دیدار با مقام‌های ایرانی مورد تاکید قرار می‌گرفت.

او در پاسخ به سوالی در این خصوص که آیا ایران متعهد شده اجازه نصب مجدد همه تجهیزات نظارتی که تحت برجام نصب شده بود از جمله نظارت آنلاین و ارائه داده‌ها را بدهد، گفت بر اساس بیانیه مشترک باید در این خصوص گفت‌وگو شود. وی افزود: ما نظراتی داریم و این بخشی از گفت‌وگوهای فنی است که قرار است بعد از سفر من و بیانیه مشترک پیگیری شود و تیم فنی به زودی به تهران سفر خواهد کرد.

وی درباره اجرای نظارت پادمانی در ایران گفت که «همانطور که قبلاً گفتم حرکت به سمت نتایج ملموس مد نظر است» و افزود: اولاً این ممکن است محرمانه باشد به عنوان بخشی از اجرای پادمانی نرمال بین یک کشور و آژانس که مختص ایران نیست.

گروسی در ادامه گفت که «وقتی تعاملات آغاز می‌شود و ما بازدید می‌کنیم و نمونه‌های محیطی از مواد و تجهیزات برمی‌داریم، این باعث دور دیگری از نشست‌ها و (بازدید از) مکان‌ها می‌شود پس تقریباً غیرممکن است که فهرستی با جزئیات از مکان‌ها و تاریخ‌های مرتبط با این روند وجود داشته باشد».

مدیرکل آژانس در ادامه سخنانش ضمن این ادعا که پاسخ‌های قبلی ایران معتبر نبوده، بار دیگر خواستار دریافت پاسخ‌های مشخص و ملموس از سوی ایران شد. او سپس ابراز اطمینان کرد که گفت‌وگوها با ایران ادامه خواهد یافت.

او در خصوص تفاوت سفر اخیرش به تهران با سفرهای قبلی گفت که تفاوت‌های زیادی وجود دارد و افزود: برای اولین بار توانستم گفت‌وگوی جدی با رئیس‌جمهور ایران داشته باشم.

گروسی ضمن مهم خواندن این گفت‌وگو گفت که در این دیدار، فرصت این را یافت تا نظراتش درباره شیوه‌ای که آژانس خواستار همکاری با ایران است را برای او (رئیس‌جمهور ایران) توضیح دهد. مدیرکل آژانس اتمی در ادامه گفت که در این سفر همچنین گفت‌وگویی اساسی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران درباره این مسائل داشت.

وی سپس ضمن اشاره به گفت‌وگویش با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که در سیاست بین‌المللی و به طور کلی در سیاست، گفت‌وگو با افرد تصمیم‌گیر در نتایجی که ممکن است به دست آید، تفاوت ایجاد می‌کند. گروسی در خصوص بیانیه مشترک با ایران که در پایان سفرش به تهران منتشر شد هم گفت که هر سه بخش آن قابل توجه است.

گروسی در ادامه گفت که این موارد فقط وعده نیست و توافقات مشخص است و تاکید کرد که باید به کار خود ادامه دهد و فکر می‌کند این گامی در مسیر درست بوده است.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارنظر اخیر نتانیاهو که وی را به دلیل «غیرقانونی خواندن هر گونه حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای» مورد انتقاد قرار داده و مدعی شده بود چنین اقدامی دفاع از خود است، گفت که به طور مشخص درباره سخنان وی نظر نمی‌دهد اما به طور کلی توضیح داد که چیزی که گفت جدید نبود و افزود: آنچه گفتم تکرار قوانین بین‌المللی، پروتکل ژنو ۱۹۴۹ بود که در چند قطعنامه‌ بعدی کنفرانس عمومی آژانس و شورای حکام تکرار شده مبنی بر این که حملات به تاسیسات هسته‌ای غیرقانونی و نقض منشور سازمان ملل است.

او در پاسخ سوالی درباره مسائل پادمانی باقیمانده با ایران مرتبط با سه مکان ادعایی و این که آیا تا نشست بعدی شورای حکام در ژوئن حل خواهد شد گفت که «روند حل آن با توجه به پس‌زمینه سیاسی نمی‌تواند به این شکل طولانی شود اما موضوع، سه مکان متفاوت با ویژگی‌های مختلف است، پس این روند جدی خواهد بود» و ابراز امیدواری کرد تا نشست بعدی حل شود.

گروسی در پاسخ به سوالی در این خصوص که آیا با ایران توافق کرده که به آژانس اجازه داده شود به داده‌های نظارتی قبلی ضبط شده توسط دوربین‌ها و داده‌های آتی دسترسی پیدا کند، گفت که چیزهای مشخصی وجود دارد که باید روشن شود.

وی سپس به مکانیزم قبلی اشاره کرد و گفت که طبق آن ایران این داده‌ها را تحت مهروموم آژانس حفظ می‌کند و افزود: این چیزی است که باید بنشینیم و درباره آن گفت‌وگو کنیم. آیا باید طبق همان منطق پیش برویم یا اصلاحاتی وجود خواهد داشت. این مورد فنی است.

او در خصوص ادعاها درباره غنی‌سازی حدود ۸۴ درصدی در ایران هم گفت که «ما چیزی را شناسایی کردیم که قطعاً جدی است اما باید قبل از نتیجه‌گیری، حقیقت را بیابیم».

گروسی: برای تداوم راستی‌آزمایی با ایران به توافق رسیدیم

رافائل گروسی امروز همچنین طی سخنرانی در آغاز نشست شورای حکام آژانس اتمی، درباره سفرش به جمهوری اسلامی ایران نیز صحبت کرد. گروسی با بیان اینکه به توافقی با ایران رسیده که به آژانس اجازه می‌دهد مراحل نظارت و راستی‌آزمایی را ادامه دهد، گفت: «من از تضمین‌های ایران مبنی بر اینکه مایل است فعالیت‌های راستی‌آزمایی بیشتری را انجام دهد، استقبال می‌کنم».

مدیرکل آژانس اتمی افزود مشتاقانه منتظر بحث‌های فنی بعدی و اجرای سریع و کامل تضمین‌های ایران و بیانیه مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است.

 وی در سفر چهارم به تهران در زمان دولت سیزدهم، با رئیس‌جمهور هم دیدار و توافق‌هایی درباره برخی مسائل پادمانی کرد و در مقابل ایران نیز از آمادگی برای ادامه همکاری خبر داد.