۰ نفر

گروسی: ارتباط در بالاترین سطح با ایران برای آژانس حائز اهمیت است

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۴۰
کد خبر: 704306
گروسی: ارتباط در بالاترین سطح با ایران برای آژانس حائز اهمیت است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران بر لزوم حفظ ارتباط با ایران در «بالاترین سطح» تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،  رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست جنبش عدم تعهد که در باکو برگزار می‌شود، در جمع خبرنگاران گفت که حفظ ارتباط و گفت‌وگو با ایران در عالی‌ترین سطح برای آژانس بسیار حائز اهمیت است.

بنابر گزارش ترند، گروسی مدعی شد: ما شاهد تغییرات نگران‌کننده‌ای در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در برخی نقاط هستیم. آژانس باید به این نقاط دسترسی مستقیم داشته باشد تا وضعیت موجود را بررسی کند و تردیدهایی را که اخیرا افزایش پیدا کرده را برطرف کند. این موضوع در دیدار ما با همکاران ایرانی‌مان هم مورد تاکید قرار گرفت.

اظهارات گروسی در پی درز یافتن اطلاعاتی از گزارش فصلی آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران در رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود. خبرگزاری رویترز  مدعی شد که طبق اطلاعات موجود در این گزارش، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۸ برابر حد تعیین شده در برجام رسیده است.

رویترز گزارش داد، آژانس تخمین زده است که تا ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در همه سطوح غنی سازی شده به ۳۷۶۰.۶ کیلوگرم رسیده باشد.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز نوشت که در گزارش جدید آژانس عنوان شده است، «نمونه‌برداری آژانس در تاریخ ۲۲ ژانویه ( ۲ بهمن) در ایران وجود ذرات اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۸۳.۷ درصد را نشان می‌دهد.»

پیش‌تر نیز شبکه بلومبرگ به نقل از دو منبع دیپلماتیک ناشناس گزارش داده بود که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته وجود اورانیوم ۸۴ درصدی غنی شده در ایران را کشف کردند که برای ساخت سلاح هسته‌ای کافی است.

این در حالیست که بهروز کمالوندی، سخنگوی‌ سازمان انرژی اتمی ایران چندی پیش در رابطه با ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم توسط ایران در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرده بود: وجود ذرات با غنای بالا در هر یک از روندهای غنی‌سازی امری طبیعی است. به عنوان مثال در روند غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد اورانیوم ۴۷ درصد هم دیده می‌شود و در روند تولید اورانیوم ۶۰ درصد اورانیوم با غنای بالاتر هم دیده می‌شود.

او با بیان اینکه این یک موضوع عادی است و ایران نیازی به پنهان‌کاری چنین موضوعی ندارد، گفت: حتی آژانس هم چنین موردی را گزارش نکرده است.

کمالوندی با تاکید بر این که «ایران تاکنون به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد مبادرت نکرده است»، چنین اخباری را با «اهداف سیاسی و سیاه‌نمایی» دانست و توضیح داد که آنچه آژانس با ایران مطرح کرده درباره وجود ذره (particale) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل برداشت محصول از طریق نمونه‌برداری‌های مرسوم و عادی است.