۰ نفر

اولیانوف: غرب فاقد اراده سیاسی برای احیای برجام است

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۰۹
کد خبر: 704300
اولیانوف: غرب فاقد اراده سیاسی برای احیای برجام است

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با بیان اینکه تهران، مسکو و پکن اراده سیاسی لازم برای از سرگیری مذاکرات به منظور احیای برجام را دارا هستند، تاکید کرد: اما غرب در این خصوص دچار فقدان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، میخائیل اولیانوف  افزود: در این مرحله تنها چیزی که برای «احیای» توافق هسته‌ای نیاز است، بازگشت همه طرفین مذاکرات به وین و هدایت روند مذاکرات به سمت یک نتیجه مطلوب است.

به گزارش تاس؛  وی ادامه داد: با اراده سیاسی مناسب، این [احیای توافق هسته‌ای] ممکن خواهد بود. ایران، روسیه و چین این اراده سیاسی را دارند، اما کشورهای غربی فاقد آن هستند.

اولیانوف همچنین در رابطه با سخنان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی درخصوص پیام همتای عراقی مبنی بر اینکه طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق اعلام آمادگی کرده است، ‌ تصریح کرد: دلیلی برای تردید در مورد سخنان دیپلمات ارشد ایرانی ندارد.

وی تاکید کرد: در عین حال، مسکو هیچ نشانه‌ای از آمادگی از سوی طرف‌های غربی از جمله آمریکا و تروئیکای اروپایی (انگلیس، آلمان، فرانسه) برای از سرگیری مذاکرات وین مشاهده نمی‌کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه العالم اعلام کرده بود، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق که از سفر واشنگتن برگشتند حامل این پیام بودند که طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد، ما نیز همواره از مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال کرده‌ایم و از مذاکره فاصله نگرفته‌ایم.

اما در ادامه رویکردهای دوگانه واشنگتن، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات وزیر خارجه ایران، گفته بود که احیای برجام ماههاست در دستور کار قرار ندارد.

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره موضوع ادعایی غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۸۴ درصد در ایران که به بواسطه گزارش تحریک‌آمیز یک نشریه آمریکایی خبرساز شده بود، خاطرنشان کرد: این موضوع تمام شده است زیرا سطح واقعی غنی‌سازی در ایران از ۶۰ درصد فراتر نرفته است.

وی ادامه داد: ممکن است در طول فرآیند غنی‌سازی اورانیوم، مقدار ناچیزی از ذرات با درصدهای بالاتر از غنی‌ سازی منتشر شود اما سطح غنی‌سازی محصول نهایی از ۶۰ درصد فراتر نمی‌رود و این چیزی است که در رابطه با ایران اتفاق افتاده است.

در همین رابطه، اولیانوف روز گذشته نیز در رابطه با گزارش ادعایی بلومبرگ مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم ۸۴ درصد در ایران با انتشار پیامی در توئیتر نوشته بود: دیگر چیزی برای حدس و گمان وجود ندارد. این موضوع با موفقیت حل‌وفصل شده است.