۰ نفر

اولیانوف: موضوع غنی سازی ۸۴ درصدی ایران حل و فصل شده است

۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۴۱
کد خبر: 704123
اولیانوف: موضوع غنی سازی ۸۴ درصدی ایران حل و فصل شده است

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از حل و فصل «موضوع غنی‌سازی ۸۴ درصدی ایران» خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با انتشار پیامی در توییتر نوشت که موضوع غنی‌سازی ۸۴ درصدی ایران با موفقیت حل و فصل شد.

اولیانوف در این توییت نوشت: مساله «غنی‌سازی ۸۴ درصدی در ایران» با موفقیت حل و فصل شده است. دیگر چیزی برای حدس و گمان وجود ندارد.

تارنمای خبری بلومبرگ آمریکا اخیراً در گزارشی ادعا کرده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا چگونگی غنی‌سازی اورانیوم تا ۸۴ درصد توسط ایران را بررسی کند.

در این گزارش به نقل از دو دیپلمات بلندپایه غربی ادعا شده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی در ایران هفته گذشته مقادیری از اورانیوم غنی‌شده کشف کردند که کمی کمتر از میزان مورد نیاز برای تولید یک سلاح هسته‌ای بود!

این دیپلمات‌ها همچنین با سیاه نمایی از فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران، این فعالیت‌ها را باعث ایجاد یک بحران جدید عنوان کرده‌ بودند!

در ادامه گزارش گفته شده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا مشخص کند که ایران چگونه اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد را تولید و انبار کرده است، چون این سطح از غنی سازی بالاترین سطح غنی سازی اورانیوم است که تا کنون در ایران کشف شده و غلظت آن فقط ۶ درصد کمتر از مقدار مورد نیاز برای یک سلاح است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که این نهاد در حال رایزنی با ایران در مورد منشأ ذرات اورانیوم غنی‌شده تا خلوص ۸۳.۷ درصد- بسیار نزدیک به درجه تسلیحات، - در تأسیسات هسته‌ای فردو است.

مطابق با این گزارش، ایران به آژانس اطلاع داده بود که «نوسانات ناخواسته در سطوح غنی‌سازی ممکن است در طول دوره انتقال در زمان تزریق فرآیند (۶۰ درصد) محصول (نوامبر ۲۰۲۲) یا حین تعویض سیلندر خوراک رخ داده باشد.»

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره ادعای بلومبرگ اعلام کرد: مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

وی با ذکر این نکته که مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است، یادآور شد: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی (particale) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه برداری متداول است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تأکید کرد: وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی سازی به معنی غنی سازی بالای ۶۰ درصد نیست.