۰ نفر

رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در گفت و گو با اقتصادآنلاین؛

ترکیه برای حقابه کشورهای دیگر چراغ سبز نشان داده است / برای حل این موضوع باید از ظرفیت دیپلماسی استفاده شود

۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۱۳
کد خبر: 703765
ترکیه برای حقابه کشورهای دیگر چراغ سبز نشان داده است / برای حل این موضوع باید از ظرفیت دیپلماسی استفاده شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه تا امروز سد ایلیسو و سد آتاترک ساخته شده‌اند و این سدها به هر صورت برای کشورهای پایین دست مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ ۷ اسفند ماه اولین کنفرانس ملی دیپلماسی و چالشهای فرامرزی زیست محیطی در تهران برگزار شد. در این نشست علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشت.

علی سلاجقه در خصوص طرح سد سازی و پروژه GAP ترکیه در مصاحبه با اقتصادآنلاین گفت: ما اعتقاد داریم گفتمان محیط زیستی رهاورد مناسبی برای گفتگوهای سیاسی دارد. GAP طرحی است که به صورت سدسازی طرح ریزی شده که مسائل متعددی برای مباحث کشاورزی در آن دیده شده و کانال‎های انتقال این آب‌ها طراحی شده و باید برای حل این موضوع از ظرفیت دیپلماسی استفاده شود.

وی در ادامه مطرح کرد: متاسفانه تا امروز سد ایلیسو و سد آتاترک ساخته شده‌اند و این سدها به هر صورت برای کشورهای پایین دست مشکلاتی را ایجاد می‌کند. ما برای حل این موضوع تا اینجا با مقامات و وزرای مربوطه سوریه و عراق نشست‌های خوبی داشتیم.

سلاجقه گفت: نشست‌ها و همگرایی منطقه‌ای در حال شکل گرفتن است. با کشور ترکیه در نشست تهران صحبت کردیم و این نشست دستاوردهای خوبی داشت. فکر می‌کنم استمرار این نشست‌ها می تواند شرایط را اصلاح کند. در بحث حقابه‌های کشورهای پایین دست دجله و فرات کشور ترکیه چراغ سبز نشان داده و قرار است در این بخش کنار هم قرار بگیریم.