۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

سفر گروسی به تهران برای باز کردن گره کور هسته‌ای / پرونده برجام به مسیر احیا برمی گردد؟

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۲۱
کد خبر: 703676
سفر گروسی به تهران برای باز کردن گره کور هسته‌ای / پرونده برجام به مسیر احیا برمی گردد؟

مدیر کل آژانس انرژی اتمی عازم تهران است و از سوی دیگر هنوز مشخص نیست که قطعنامه‌ای علیه ایران در جلسه آتی شورای حکام علیه ایران صادر می‎شود یا خیر؟ باید این روزها نگران آخرین نفس‎های پرونده قطور احیای برجام باشیم.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد؛ همزمان با سفر حسین امیرعبداللهیان به ژنو برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر و کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد، احتمال سفر مدیر کل آژانس قدرت بیشتری گرفت.

روز گذشته لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در صفحه توییترش به گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران پرداخت و نوشت: تصور من این است که شانس قابل توجهی برای سفر رافائل‌گروسی به ایران در هفته آتی وجود دارد. همچنین از نظر من، گزارش پادمانی که همراه با گزارش فصلی [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] منتشر می‌شود، نیز تا اواخر هفته آتی و با توجه به نتایج سفر منتشر خواهد شد. اگرچه، تاکید می‌کنم که احتمال نمی‌رود توافقی گسترده در زمینه تحقیقات پادمانی درباره ذرات هسته‌ای اعلام‌نشده انجام شود. بیشتر احتمال دارد که شاهد تلاش گروسی برای افزایش دفعات بازرسی‌ها در فردو، نطنز و جاهای دیگر در بحبوحه نگرانی‌ها درباره سطوح بسیار بالای غنی‌سازی در ایران باشیم.

امروز نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به سفر اخیر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و گفتگوهای خوب انجام شده، از توافق برای سفر آقای گروسی به تهران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در صورت پرهیز از اعمال فشارهای سیاسی بر آژانس، پیشرفت‌های خوبی در خصوص مسائل فنی حاصل شود. ساعاتی بعد از سخنان وزیر خارجه، بهروز کمالوندی، سخنگو سازمان انرژی اتمی ایران این خبر را تایید کرد و گفت: این سفر در روزهای آینده انجام خواهد شد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که هفته آتی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‎شود. چهار ماه پیش روز ۲۶ آبان در وین، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایران صادر کرد. نزدیک شدن به نشست شورای حکام آژانس، بار دیگر موضوع پرونده هسته‌ای را در رسانه‎ها داغ کرده است و با سفر گروسی به تهران این خبر مورد توجه بیشتر قرار می‎گیرد. بسیاری سفر مدیر کل آژانس به تهران را راهی برای عدم تصویب قطعنامه جدی علیه ایران می‎دانند، ولی برخی این سفر را خیلی تاثیرگذار در روند پرونده‌ هسته‌ای ایران تلقی نمی‎کنند.

در هر حال سفر رافائل گروسی می‎تواند بار دیگر ایران را به زمین بازی مذاکراتی برگرداند، البته هنوز با قطعیت نمی‌توان از عدم صدور قطعنامه جدید علیه ایران در جلسه آتی شورای حکام سخن گفت. زیرا در هفته‌های اخیر ادعاهایی در رسانه‌های غربی از جمله غنی‌سازی اورانیوم ۸۴ درصد در ایران صورت گرفته که سرو صدای زیادی ایجاد کرده است و به نظر می‎رسد غربی‌ها سعی دارند افکار عمومی را برای صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران آماده کنند.

با این حال امروز نیز وزیر خارجه در ژنو دیدارهایی داشت که در آنها بار دیگر تاکید بر احیای برجام صورت گرفت و انتظار می‎رود دیدارهای بیشتری در این سفر در خصوص موضوع احیای برجام صورت گیرد. از سوی دیگر ویلیام برنز، رییس آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) چندی قبل در مصاحبه‌ای تاکید کرد که ارزیابی اطلاعاتی آمریکا این است که ایران هنوز تصمیمی برای تولید سلاح هسته‌ای نگرفته است. برخی کارشناسان این تحلیل را اینگونه ترسیم کردند که آمریکا سعی دارد راه مذاکره با ایران باز بماند.

این در حالی است که کشورهای منطقه از جمله عراق، قطر و عمان این روزها نقش پررنگی درمیانجی‌گری میان تهران و واشنگتن بازی ‎می‌کنند. چندی قبل نیز فواد حسین، وزیر خارجه عراق پیغامی از واشنگتن برای ایران داشته است و وزیر خارجه در این رابطه گفت: آقای فؤاد حسین که از سفر واشنگتن برگشتند حامل این پیام بودند که طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد، ما نیز همواره از مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال کرده‌ایم و از مذاکره فاصله نگرفته‌ایم. البته برخی بیان می‎کنند که مذاکرات مستقیم بدون شک روند را برای احیای برجام تسریع می‎بخشد.

آخرین روزهای زندگی پرونده برجام

این روزهای وضعیت اقتصادی کشور به دلیل تحریم‎ها و سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم هر روز بدتر می‎شود. اما هنوز بازار ایران نسبت به اخبار برجامی واکنش مثبت دارد و امروز هم بعد از اعلام سفر گروسی به تهران نیز بار دیگر شاهد کاهش کم در قیمت دلار بودیم.

بدون شک سفره مردم و اقتصاد ایران به برجام گره خورده است و این را در یک سال گذشته به خوبی می‎توان از شرایط اقتصادی فهمید. بی تردید مقامات دولت سیزدهم نیز به این موضوع واقف هستند که بدون لغو تحریم‎ها وضعیت اقتصادی ایران روز به روز بدتر می‎شود. این موضوع را از سخنان چند هفته اخیر مردان دیپلماسی کشور می‌توان نیز دنبال کرد که هر کدام به نوعی از آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات می‎گویند.

با این شرایط شاهد آخرین امیدها برای احیای پرونده برجام هستیم و باید دید آیا سفر گروسی به تهران می‎تواند روزنه‌ای برای احیای مذاکرات وین باز کند یا خیر؟