۰ نفر

اسرائیل برای اولین بار روز ملی عربستان را تبریک گفت

۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۲۷
کد خبر: 702902
اسرائیل برای اولین بار روز ملی عربستان را تبریک گفت

وزارت خارجه اسرائیل در یک گام بی‌سابقه به‌شکل رسمی و علنی، نود و دومین سالگرد آنچه را روز ملی عربستان سعودی خوانده می‌شود، به حکومت این کشور تبریک گفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، حساب رسمی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در توییتر به زبان عربی نوشت: «به پادشاه، دولت و مردم عربستان سالگرد روز ملی این کشور را تبریک می‌گوییم و امیدواریم فضایی از صلح و همکاری و حسن همسایگی در خدمت ملت‌های منطقه وجود داشته باشد».

پیش از ایننیز «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی با «امکان پذیر» ارزیابی کردن عادی سازی روابط با عربستان سعودی، بار دیگر ادعا کرد که این اتفاق می‌تواند به درگیری در خاورمیانه پایان دهد.

از سوی دیگر، مقامات سعودی در مورد تبریک وزارت خارجه رژیم صهیونیستی یا اظهارات بنیامین نتانیاهو درباره عادی سازی «غیررسمی» اظهار نظری نکردند.

«شاحار بیردیشیفسکی» خبرنگار روزنامه صهیونیستی «معاریو» به نقل از «مارتین ایندیک» نماینده سابق آمریکا در مذاکرات سازش اعلام کرد که عربستان سعودی به طور فزاینده‌ای به طرفین آمریکایی و اسرائیلی اعلام کرده که برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در ازای تضمین‌های امنیتی واشنگتن برای ریاض آماده است.

وی تصریح کرد: سعودی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اسرائیل ممکن است به متقاعد کردن واشنگتن برای تامین خواسته‌های عربستان کمک کند و این محور تعیین کننده اصلی مسئله عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو است.

مجله آمریکایی «فارین پالیسی» نوشت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی معتقد است که آمریکا می‌تواند با حمایت از عربستان سعودی با فروش تسلیحات، این کشور را به سمت عادی سازی روابط با تل‌آویو سوق دهد.

عربستان سعودی روز به روز گام‌های بیشتری به‌سوی عادی‌سازی روابط با اسرائیل برمی‌دارد و اقداماتی را با هدف آماده‌سازی فضای سیاسی و عمومی برای پذیرش عادی‌سازی روابط با اسرائیل در عربستان و سایر کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس انجام می‌دهد.

این درحالی است که «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی اخیرا تاکید کرد که توافق بر سر ایجاد کشور فلسطین «پیش شرط برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل خواهد بود».

مسئولان ارشد سعودی نیز اعلام کردند که سازش این کشور با اسرائیل تنها مساله زمان است، اما جدیدترین و بارزترین شاخص در زمینه نزدیک شدن روابط عربستان و رژیم صهیونیستی، مصاحبه نتانیاهو با شبکه سعودی العربیه بود که طی آن نتانیاهو اعلام کرد به عادی‌سازی کامل روابط با ریاض تعهد دارد.

رسانه صهیونیستی معاریو اعلام کرد: اسرائیل اخیرا روند مذاکرات با عربستان برای عادی سازی روابط را تسریع کرده است و این روند با حمایت آمریکا انجام می‌شود.

شبکه آی ۲۴ نیوز اسرائیل در این چارچوب با انتشار گزارشی اعلام کرد که عربستان برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو منتظر است مدتی از آغاز به کار بنیامین نتانیاهو بگذرد. ناظران معتقدند عربستان و ولیعهد جوان آن که در دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا سعی کردند زمینه‌های آماده‌سازی افکار عمومی سعودی و کل کشور‌های عربی را به منظور امضای توافق سازش با صهیونیست‌ها آماده کنند، بازگشت نتانیاهو به قدرت را فرصت مناسبی برای تحقق این امر می‌دانند.

بر اساس نتایج نظرسنجی جدید بنیاد مطالعات آمریکایی واشنگتن، پیرامون مساله عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات، بحرین و عربستان، بیش از دو سوم مردم این کشور‌ها مخالفت خود را با توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند.

نتایج این نظرسنجی حاکی از مخالفت ۷۵ درصدی مردم عربستان با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر است.