۰ نفر

کنعانی: آذربایجان به روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد

۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۲۵
کد خبر: 702311
کنعانی: آذربایجان به روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: برنامه ریزی برای سفر هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال انجام است و به محض تکمیل شدن مقدمات، این سفر می‌تواند انجام شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در آغاز نشست خبری امروزش با خبرنگاران داخلی و خارجی با توجه به در پیش بودن اعیاد شعبانیه فرا رسیدن روز پاسدار وجانباز را تبریک گفت.

وی در ارتباط با ادعاهای روز گذشته بلومبرگ در ارتباط با بحث غنی سازی ۸۴ درصدی از سوی ایران اظهار کرد: در این ارتباط شب گذشته آقای کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی موضع گیری کردند و مواضع ایران را مطرح کردند.

وی با تاکید بر اینکه ایران متعهد به NPT و پادمان است و همکاری حرفه‌ای جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک اصل مهم است.

وی با بیان اینکه ما انتظار داریم تا آژانس رفتار حرفه‌ای بر اساس چارچوب و وظایف خود داشته باشد، تصریح کرد: استفاده سیاسی از آژانس جایگاه حرفه‌ای این سازمان مهم بین‌المللی را مخدوش می‌کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه استفاده ابزاری از آژانس برای سوءاستفاده و اثرگذاری در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها را مردود می‌دانیم، گفت: چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه ایران و بازگشت مسئولانه تمامی طرف‌ها به تعهداتشان روشن است و ما امیدواریم که آژانس در چارچوب وظایف حرفه‌ای و تخصصی خود عمل کرده و نقش کمک کننده در این زمینه ایفا کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه اسرائیل مدعی شده که ایران پشت حمله به یک تانکر یونانی در دریای عرب قرار دارد و ایران متهم اصلی این موضوع است، گفت: ما قویا چنین اتهامی را رد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما بر موضوع حفظ امنیت و آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی تاکید داریم و ما به تلاش‌های خود برای حفظ امنیت کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: ما جزو کشورهایی هستیم که بر ضرورت ایجاد امنیت فراگیر برای همه کشورها در ارتباط با کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی تاکید داریم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این رژیم صهیونیستی که به صورت مستمر امنیت دیگران را به خطر می‌اندازد و به حفظ امنیت ملت‌ها پایبند نیست، گفت: بنابراین رژیمی که خود ملتزم به حفظ امنیت دیگران نیست و همواره نقش بی ثبات کننده دارد نمی‌تواند دیگران را مورد اتهام قرار دهد و ادعاهایش در این زمینه مسموع نیست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر انجام مذاکرات غیر مستقیم بین ایران و آمریکا با وساطت قطر و انگلیس برای تبادل زندانیان بین دو کشور و همچنین پرداخت بدهی کره به ایران گفت: همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم مذاکرات غیر مستقیم بین ایران و آمریکا در مورد تبادل زندانیان وجود دارد.

وی ادامه داد: موضوع مذاکرات بین ایران و آمریکا جهت تبادل زندانیان بین دو کشور با واسطه در شرف انجام بود ولی این موضوع با بدعهدی آمریکایی‌ها همراه شد.

کنعانی با تاکید بر اینکه آزادی شهروندان ایرانی از زندان‌های دیگر کشورها از جمله آمریکا که به خاطر اتهامات بی اساس از جمله دور زدن تحریم‌ها در زندان به سر می‌برند جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: نقش قطر در انجام این مذاکرات مثبت بوده و ما از آنها تشکر می‌کنیم.

وی افزود: تحقق موضوع مورد اشاره با برخی از مسائل فنی و تکنیکی مرتبط است و امیدوارم هر چه زودتر این تبادل صورت بگیرد.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه کره جنوبی باید مطالبات مالی مردم ایران را پرداخت کند و این جزو حقوق ملت ایران است در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا کره اقدام جبرانی لازم را در مورد اظهارات چندی پیش رئیس جمهور این کشور در امارات علیه ایران انجام داده است یا نه؟ تصریح کرد: متاسفانه هنوز دولت کره جنوبی اقدامات جبرانی لازم را در این زمینه انجام نداده است. این موضوع جزو مطالبات مردم ایران است و کره باید آن را جبران کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در چند روز گذشته اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه قرار بود وزیر خارجه برای شرکت در اجلاس رایسینا به هند سفر کند ولی به علت اینکه در ویدئو منتشر شده از این اجلاس تصاویری از اعتراضات و اتفاقات اخیر در ایران به نمایش گذاشته شده ایران اقدام به لغو انجام این سفر کرده است، گفت: برنامه‌های سفر وزیر خارجه این روزها برنامه‌های متراکمی است و به دلیل اهمیت برخی از سفرهایی که مد نظر است حقیقتا مجبور هستند که اقدام به اولویت و انتخاب برای انجام سفرها داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران و هند دو کشوری هستند که روابط دوستانه خوبی با یکدیگر دارند، تصریح کرد: روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف دو جانبه و چند جانبه ادامه دارد و مقامات عالی دو کشور در سطوح مختلف با یکدیگر تعامل و رایزنی دارند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حضور در اجلاس رایسینا یکی از برنامه‌های مد نظر و در حال بررسی برای وزیر خارجه بود و در حال بررسی و زمانبندی منطبق با برنامه‌های فشرده ایشان بوده، گفت: با کمال تاسف شاهد یک اقدام غیر حرفه‌ای از سوی برگزار کنندگان این اجلاس که یک سازمان خصوصی است، بودیم. آنها در تهیه کلیپ این اجلاس اقدامی غیر حرفه‌ای انجام دادند که این اقدام مورد انتقاد و اعتراض ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند قرار گرفت. ایران و هند دو کشوری هستند که در طول سالیان مختلف در چارچوب روابط دوستانه متعهد به عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر بودند و این اقدام غیر حرفه‌ای صورت گرفته از سوی برگزار کنندگان اجلاس مغایر با رویکرد دو کشور مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر بود.

وی با بیان اینکه تا کنون با توجه به فشردگی برنامه‌های وزیر انجام چنین سفری قطعی نشده است، گفت: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سفرهای دیگری در پیش رو دارد. ایشان در آینده بسیار نزدیک به عراق سفر خواهد کرد و احتمالا در ادامه سفر دیگری خواهد داشت و تا کنون برنامه ریزی برای شرکت در سفر مورد اشاره قطعی نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق که احتمالا در اواخر هفته جاری انجام می‌شود، گفت: سفر آقای امیر عبداللهیان در چارچوب روابط دو جانبه بین ایران و عراق و تکمیل رایزنی‌ها و مشورت‌ها بین دو کشور انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به رایزنی اخیر مقامات عراق و آمریکا در ارتباط با موضوع برجام آیا قرار است در جریان سفر آقای امیر عبداللهیان به عراق اتفاق خاصی صورت بگیرد، تصریح کرد: اگر دولت عراق اعلام کرده که در مورد موضوعات اختلافی بین تهران و واشنگتن با آمریکا مذاکره کرده و می‌کند ما از هر اقدام مناسبی که در راستای بازگشت تمام طرف‌ها به تعهدات خود باشد استقبال می‌کنیم و اگر طرف عراقی صحبتی در این زمینه با آمریکایی‌ها انجام داده باشد احتمالا در جریان این سفر مطرح می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با آخرین تحولات در مورد روابط ایران و عربستان گفت: تهران بارها اعلام کرده است که در صورت جدیت ریاض برای ادامه گفت‌وگوها ایران آماده استمرار گفت‌وگوها و انتقال گفت‌وگوها از سطح امنیتی به سطح سیاسی و وزارت امور خارجه دو کشور است. همچنین آماده تکمیل و نتیجه گیری از مذاکرات در راستای بازگشایی نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی دو کشور در تهران و ریاض است.

وی با تاکید بر اینکه بازگشت روابط ایران و عربستان به ریل طبیعی به نفع روابط دو جانبه و کل منطقه است تصریح کرد: ایران بارها تاکید کرده که دست دوستی که به سمتش دراز شود به گرمی می‌فشارد.

وی همچنین از نقش دولت عراق و استمرار این نقش در جریان مذاکرات ایران و عربستان تشکر کرد و گفت: ما از استمرار این نقش استقبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه مانعی در راستای تحقق موضوعات مورد اشاره در مورد روابط ایران و عربستان است، گفت: وقتی تمرکز بر روی تحقق منافع دو کشور باشد هیچ مانعی وجود ندارد و این نیازمند اراده سیاسی است و باید ببینیم که این اراده سیاسی شکل می‌گیرد یا نه؟

سخنگوی وزارت خارجه در بخشی دیگر از این نشست گفت: کنفرانس موسوم به کنفرانس امنیتی مونیخ، امسال به نام امنیت برگزار شده است، اما به  کام جنگ و جنگ طلبان تشکیل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با کنفرانس امنیتی مونیخ در سال جاری و عدم دعوت مقامات این کنفرانس از جمهوری اسلامی ایران و روسیه تصریح کرد: کنفرانس امنیتی مونیخ که در واقع به نام امنیت برگزار شده است امسال به کام جنگ و جنگ طلبان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه باید این کنفرانس فرصت برابر و مساوی به همه اعضای جامعه جهانی که دیدگاه‌ها و ارزیابی‌های خود را نسبت به فرصت‌ها و چالش‌های مرتبط با امنیت بین‌المللی، نظم جهانی و ساز و کارهایی که به تحکیم و تقویت ثبات و امنیت کمک می‌کند، ارائه می‌دهند بدهد گفت: ایران یکی از کشورهای مهم، تعیین کننده در تامین و تحکیم امنیت منطقه‌ای و از کشورهای موثر و کمک کننده در تحکیم امنیت بین‌المللی است.

وی با انتقاد از تصمیم مقامات این کنفرانس برای عدم دعوت از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و روسیه، گفت: این عدم دعوت به این معناست که آنها مانع طرح دیدگاه‌های متفاوت به ویژه دیدگاه‌های متفاوت با دولت آمریکا که به دنبال یکجانبه گرایی در عرصه بین‌المللی است شده‌اند و اتفاق رخ داده اشتباه فاحشی است که برگزار کنندگان این کنفرانس انجام دادند و به اعتبار خود با این تصمیم ضربه اساسی و جدی وارد کردند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه تصریح کرد: اشتباه دیگر برگزار کنندگان این کنفرانس این بود که بجای دعوت از جمهوری اسلامی ایران تریبون را به افراد معلوم‌الحال و بی هویتی دادند که نگاه ملت ایران به آنها روشن و واضح است. دعوت از فرزند یک دیکتاتور مخلوع و فراری از وطن دهن کجی به ملت ایران است و این بی اعتباری و رسوایی بزرگی برای کنفرانسی است که ادعای تاثیرگذاری در نظم امنیت بین‌المللی دارد.

وی با بیان اینکه دعوت از این افراد مداخله فاحش در امور داخلی یک کشور بزرگ است، گفت: ایران در طی این سال‌ها نقش بزرگی در مقابله با تروریست و ایجاد امنیت در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است و اشتباه فاحشی که برگزار کنندگان این کنفرانس و دولت آلمان انجام دادند این بود که آنها فرصت این اجلاس را به جنگ طلبان دادند و همچنین فرصت را در اختیار دولت آمریکا قرار دادند که تندروهای این کشور، دیدگاه‌های یکجانبه خود را از طریق این تریبون بیان کنند.

کنعانی تصریح کرد: امیدوارم که دولت آلمان و برگزار کنندگان این کنفرانس این اشتباه فاحش خود را در سال آینده جبران کند تا اعتبار از دست رفته خود را بتواند بازگرداند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با گفت‌وگوی شب گذشته امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اینکه توئیت‌های منتشر شده از سوی این دو در مورد این گفت‌وگوی تلفنی ادبیات متفاوتی داشته است، اظهار کرد: گفت‌وگوی شب گذشته بخشی از استمرار رایزنی‌ها بین ایران و مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بود و از طرف دیگر آقای بورل با توجه به مسئولیت‌شان مسئول انجام گفت‌وگو در خصوص مسائل جاری بین ایران و اتحادیه اروپا نیز هستند.

وی با بیان اینکه ایران ملتزم به حفظ فضای توام با آرامش و تمانینه برای انجام گفت‌وگو و استمرار آن در یک فضای آرام است، تصریح کرد: در انعکاس مطالب می‌توان با رویکردهای متفاوتی مطالب را منطبق با گفت‌وگوها منعکس کرد و اینکه ادبیات آقای بورل متفاوت است بستگی به رویکرد آنها دارد و ما همچنان به حفظ چهارچوب‌های سیاسی و رفتار حرفه‌ای برای استمرار و ثمربخش بودن گفت‌وگوها تاکید داریم و طرف مقابل را به این موضوع دعوت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین بار دیگر در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مطالب منتشر شده از سوی بلومبرگ در مورد میزان غنی سازی صورت گرفته از ایران، گفت: در چارچوب تعاملات بین ایران و آژانس اطلاعاتی بین دو طرف تبادل می‌شود و اینکه این اطلاعات به حوزه رسانه و مطبوعات ورود پیدا می‌کند سوالی است که آقای گروسی و آژانس باید پاسخگو باشد.

وی افزود: طرح موضوعات فنی و تخصصی و موضوعات در حال بررسی در رسانه‌ها و مطبوعات نشانگر این است که این مسائل از سوی یک مصدر رسمی به رسانه‌ها دست پیدا می‌کند و اینگونه اتفاقات حرفه‌ای نیست و کمکی به حل مسائل فنی بین ایران و آژانس نمی‌کند و آژانس باید به وظایف فنی خود پایبند باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ادعاهای مطرح شده از سوی بلومبرگ شب گذشته از سوی سخنگوی سازمان انرژی اتمی پاسخ داده شده است در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد زمان سفر آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گفت: گفت‌وگوها و ارتباطات ما با آژانس در سطوح مختلف برقرار است و مشکلی برای سفر هیات آژانس به ایران از منظر سیاسی وجود ندارد و قبلا نیز اینگونه سفرها انجام شده است.

کنعانی تاکید کرد: برنامه ریزی برای سفر هیات آژانس به ایران در حال انجام است و به محض تکمیل شدن مقدمات این سفر می‌تواند انجام شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شب گذشته در جریان گفت‌وگوی صورت گرفته بین آقای امیر عبداللهیان و بورل در مورد ادعای بلومبرگ نیز صحبت شده است، گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم ولی قطعا مسائل مرتبط بین ایران و آژانس یکی از محورهای گفت‌وگو بین طرفین بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا تحویل پرویز ثابتی یکی از شکنجه گران ساواک و استرداد آن به ایران از سوی آمریکا، از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیری می‌شود، گفت: این موضوع نیز یکی از فهرست مطالبات ایران از دولت آمریکا بابت ۴۴ سال دشمنی عمیق و کینه توزانه با ملت ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با ادعاهای اخیر الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران در ارتباط با حمله صورت گرفته به سفارت این کشور در تهران با اشاره به مواضعش در عصر روز گذشته در این زمینه گفت: امیدواریم طرف آذری به چارچوب و روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد و مسئله به وجود آمده را می‌توان در چارچوب روابط دوستانه، روش‌های دیپلماتیک و چهارچوب‌های فنی و حقوقی مورد حل و فصل و رفع سوتفاهم قرار بگیرد و از روش‌های غیر حرفه‌ای دوری شود. ایران به دنبال روابط دوستانه با همسایگان خود است و امیدواریم کشورهای همسایه نیز به این قضیه ملتزم باشند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد در طول چند ماه گذشته که شاهد فشارهای بین‌المللی علیه ایران بوده‌ایم سفارتخانه‌های ایران به خصوص در کشورهای اروپایی فعالیت چندانی نداشته‌اند و در این زمینه رویکرد خنثی داشته‌اند، گفت: ارزیابی شما در این زمینه دقیق نیست. در طول چند ماه گذشته سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور در سخت‌ترین شرایط تحمیلی از سوی کشورهایی که خود را به ظاهر متعهد به اجرای کنوانسیون وین می‌دانند، به رغم سختی شرایط، فعالیت‌های دیپلماتیک و کنسولی خود را انجام دادند و از فرصت‌های موجود برای انجام دیپلماسی عمومی و تبیین مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند.

وی با بیان اینکه کشورهای مدعی آزادی اطلاعات از تامین حداقل امکانات در این زمینه برای نمایندگی‌های ما دریغ کردند و اجازه طرح مواضع رسانه‌ای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران را ندادند و فضا را در این زمینه یکجانبه طراحی کردند، گفت: در واقع آنها به اصل گردش آزاد اطلاعات پایبند نبودند.

وی همچنین اظهار کرد: در خصوص برگزاری چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و فرا رسیدن روز ملی جمهوری اسلامی ایران در شرایط سختی که در برخی از کشورهای غربی مشخصا وجود داشت خوشبختانه با همت و تلاش سفارتخانه‌های ایران و به رغم برخی غوغاسالاری‌ها و فضای سنگین رسانه‌ای علیه کشور جشن‌های مربوط به این روز باشکوه برگزار شد و ما مشارکت خوبی را در حوزه دیپلماتیک، رسانه‌ای و احزاب در این عرصه شاهد بودیم و در کشورهای مختلف مقامات محلی در سطوح مختلف در این جشن‌ها شرکت کردند.

وی همچنین در این ارتباط گفت: البته باید به این موضوع توجه داشت که دنیا فقط محدود به چند کشور اروپایی نیست و آنها به هیچ وجه، جامعه بین‌المللی را نمایندگی نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شما در حال حاضر آماری از میزان تبادل زندانیان بین ایران و دیگر کشورها در اختیار دارید تصریح کرد: اکنون در این جلسه آمار دقیقی در اختیار ندارم ولی موضوع پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی در خارج از کشور و استرداد آنها به داخل کشور در صورت فراهم بودن شرایط از اولویت‌ها و ماموریت‌های وزارت خارجه است. ما با تعدادی از کشورها موافقتنامه انتقال زندانیان و تبادل محکومان را داریم که تا کنون تلاش‌های خوبی برای اجرای آن انجام شده، با برخی از کشورها اینگونه موافقتنامه‌ها را نداریم و در قالب پیگیری‌های کنسولی، گفت‌وگوهای کنسولی با این کشورها در مورد اتباع زندانی ایرانی داریم.

وی افزود: در همین چارچوب چندی پیش شاهد آزادی ۲۰ تن از زندانیان ایرانی در امارات بودیم و گفت‌وگوها با حسن نیت برای آزادی دیگر زندانیان ایرانی در این کشور ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی با تاکید بر اینکه اتهام زنی علیه ایران رویکرد و رویه دائمی رژیم صهیونیستی است در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مقامات رژیم صهیونیستی مدعی هستند که ایران عامل اخراج هیات رژیم صهیونیستی از نشست اتحادیه آفریقا بوده است، گفت: رژیم صهیونیستی به دلیل ماهیت جنایتکارانه و تروریستی خود از سوی دولت‌ها و ملت‌های مختلف در جهان مطرود است و اخراج هیات این رژیم از نشست اتحادیه آفریقا نشان دهنده این است که اکثریت اعضا حاضر به پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم مشروع در عرصه بین‌المللی نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی با تاکید بر اینکه ایران به رویکرد سازنده خود در چارچوب تنظیم روابط با کشورهای مختلف در حوزه‌های مختلف جغرافیایی مبتنی بر سیاست خارجی متوازن و پویا ادامه می‌دهد و در این رویکرد هیچکدام از کشورها نادیده انگاشته نخواهند شد، ادامه داد: توسعه مناسبات با شرق از جمله چین و روسیه به معنای نادیده گرفتن ظرفیت همکاری و تعامل با دیگر کشورها نیست.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست، گفت: اینکه برخی مانع حضور ما در نشست‌هایی مانند کنفرانس امنیتی مونیخ می‌شوند نشان می‌دهد که صدا و منطق جمهوری اسلامی ایران، صدا و منطقی قوی و مورد پذیرش و محل توجه در حوزه افکار عمومی دنیاست. ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی کشوری اثرگذار در حوزه تامین امنیت است و مناسبات آن با کشورهای مختلف در زمینه‌های مختلف برقرار است.