۰ نفر

حمله تند نیکی هیلی به بایدن و ترامپ

۲۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۱۶
کد خبر: 701837
حمله تند نیکی هیلی به بایدن و ترامپ

سفیر سابق دولت آمریکا در سازمان ملل که اخیرا نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را اعلام کرد، در سخنرانی به مناسبت شروع کارزار انتخاباتی‌اش عملا سلامت عقلی جو بایدن رییس جمهوری ۸۰ ساله فعلی آمریکا و دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق ۷۶ ساله آمریکا را زیر سوال برد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در دولت دونالد ترامپ در سخنرانی به مناسبت شروع کارزار انتخاباتی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا خواستار آن شد که بایدن، ترامپ و همه سیاستمداران متعلق به نسل آنها قبل از نامزد شدن برای سمت‌های دولتی با انجام آزمایش سلامت عقلی ثابت کنند که دچار زوال عقل نشده‌اند.

به نقل از روزنامه دالاس نیوز، هیلی که فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی آمریکا بوده به هوادارانش گفت: دوران اوج آمریکای ما هنوز سپری نشده است. مساله این است که دوران اوج سیاستمداران ما گذشته است. در آمریکایی که مد نظر من است یک سیاستمدار دائمی بالاخره بازنشسته خواهد شد. ما محدودیت دوره برای نمایندگی کنگره و آزمایش‌های الزامی برای صلاحیت عقلی برای سیاستمدران بالای ۷۵ سال خواهیم داشت.

این در حالی است که قانون مد نظر هیلی فورا شامل حال پنج نماینده تگزاس درکنگره آمریکا به ویژه کای گرانجر، رییس کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان که ۷۹ ساله است به علاوه دو نماینده دیگری که در زمانی افتتاح ریاست جمهوری احتمالی هیلی ۷۵ ساله شده‌اند خواهد شد.

در مجموع هیلی با این درخواستش برای روی کار آمدن نسل جدیدی از رهبران، به ۳۶ نماینده مجلس نمایندگان و ۱۶ سناتور کنگره آمریکا از جمله چاک گرسلی ۸۹ ساله توهین کرد.

دیان فاینستاین، مسن‌ترین نماینده کنگره آمریکا که یک دموکرات بوده و تنها سه سال از گرسلی بزرگتر است در روزهای اخیر اعلام کرد سال آینده میلادی به دنبال نامزدی مجدد برای کرسی‌اش نخواهد رفت.

احتمالا ۱۴ سیاستمدار بالای ۸۰ سال دیگر هم شامل این قانون نیکی هیلی می‌َشوند از جمله نانسی پلوسی ۸۲ ساله رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنای آمریکا که روز دوشنبه آینده ۸۱ ساله می‌شود. خود نیکی هیلی ۵۱ سال دارد.  آزمون صلاحیت عقلی معمولاً اشاره به یک ارزیابی با دستور دادگاه در مورد یک متهم و قابلیت عقلی او برای درک اتهامات و مراحل دادرسی اشاره داشته و می‌تواند به وکلا برای دفاع از متهم کمک کند.

اما منظور هیلی احتمالاً آزمایش عصبی-شناختی یا وضعیت ذهنی مانند آنچه قبلا رونی جکسون، نماینده جمهوریخواه بر روی ترامپ انجام داد است.