۰ نفر

وال استریت‌ ژورنال: آمریکا درحال بررسی ارسال تسلیحات ادعایی ایران به اوکراین است

۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۳۶
کد خبر: 701373
وال استریت‌ ژورنال: آمریکا درحال بررسی ارسال تسلیحات ادعایی ایران به اوکراین است

روزنامه آمریکایی وال ‌استریت‌ ژورنال گزارش داد ارتش آمریکا در حال بررسی طرحی است که به موجب آن تسلیحات ادعایی ایرانی که در راه ارسال به یمن توقیف‌ شده‌اند، به اوکراین ارسال شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این روزنامه آمریکایی روز سه شنبه به وقت محلی در مطلبی ادعا کرد: مقامات آمریکایی در حال بررسی ارسال تسلیحات مشکوک ایرانی به اوکراین برای کمک به این کشور هستند.

این رسانه آمریکایی به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد: ارتش آمریکا در حال بررسی ارسال هزاران سلاح توقیف شده و بیش از یک میلیون گلوله مهمات به اوکراین است که قرار بود به دست نیروهای مورد حمایت ایران در یمن برسد.

وال استریت ژورنال نوشت: این اقدامی بی‌سابقه است که می تواند به کی‌یف در جنگ با نیروهای روسیه کمک می‌کند.

مقامات آمریکایی و اروپایی گفتند که این کشور به دنبال ارسال بیش از ۵ هزار سلاح، ۱.۶ میلیون گلوله اسلحه کوچک، تعداد کمی موشک ضد تانک و بیش از ۷ هزار فیوز انفجاری هستند که در ماه های اخیر در سواحل یمن ضبط شده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در تداوم اتهام زنی غرب علیه ایران مبنی بر کشف قاچاق دهها هزار سلاح ایرانی به یمن در پی ناکامی در جنگ یمن و نیز هراس از تعمیق روابط تهران- مسکو، برای ایجاد شکاف میان دو کشور پیشنهاد داد: غرب باید ده ها هزار سلاح ضبط شده ایرانی را در اختیار اوکراین قرار دهد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز دوشنبه به وقت محلی در تحلیلی بر پایه ادعای کشف سلاح های مدعی شد: ماه گذشته، نیروهای دریایی آمریکا و فرانسه کشتی های باری حامل هزاران سلاح قاچاق از ایران به مقصد یمن را رهگیری کردند. تهران این محموله ها را در نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت ارائه تسلیحات به حوثی ها (انصارالله) ، شریک یمنی و نیروی نیابتی ایران در جنگ داخلی یمن، ارسال کرده است.

این رسانه آمریکای ادعا کرد: این دو کشتی به تنهایی هزاران تفنگ تهاجمی و مسلسل، ده ها موشک ضد تانک و بیش از نیم میلیون گلوله را به همراه داشتند. به همین ترتیب، تابستان گذشته، نیروی دریایی انگلیس یک کشتی ایرانی حامل موشک های زمین به هوا و موتورهای موشک های کروز را توقیف کرد.

واشنگتن پست سپس نوشت: به جای اینکه این تسلیحات خاک بخورند، واشنگتن باید آنها را به اوکراین بفرستد.

این رسانه آمریکایی در ادامه ادعاهایش افزود: این تسلیحات پس از بازرسی و ثبت توسط سازمان ملل به عنوان مدرکی دال بر نقض قطعنامه ۲۶۲۴ شورای امنیت توسط ایران، در تاسیسات نظامی امریکا در سراسر منطقه نگهداری می شوند.زمان آن فرا رسیده است که این سلاح ها را در خدمت یک هدف خوب یعنی حمایت از اوکراین قرار دهیم.

واشنگتن پست ادامه داد: به عنوان مثال، پنتاگون در تلاش است تا تولید گلوله های توپخانه خود را در عرض دو سال ۵۰۰ درصد افزایش دهد و در عین حال هزاران مهمات قابل استفاده ایرانی را در اختیار دارد.

این رسانه آمریکایی در حالیکه واشنگتن از تعمیق روابط دفاعی میان ایران و روسیه نگران است، چنین نتیجه گیری کرد: ارسال تسلیحات ایران به اوکراین برای استفاده علیه روسیه می‌تواند بین مسکو و تهران در زمانی که منافع آنها در حال نزدیک شدن است، شکاف ایجاد کند.

واشنگتن پست در ادامه ادعاهایش نوشت: استفاده از سلاح های ایرانی علیه روسیه ممکن است مسکو را برای فشار بر تهران جهت توقف قاچاق اسلحه به یمن به خصوص در شرایطی که محموله های بیشتری توقیف می شوند، ترغیب کند.

واشنگتن پست ادامه داد: انتقال این تسلیحات همچنین می تواند به جنگ اطلاعاتی اوکراین انرژی بدهد. دولت ولودیمیر زلنسکی استعداد فوق‌العاده‌ای برای عملیات اطلاعاتی نشان داده است و به راحتی می‌تواند راه‌های نوآورانه‌ای برای به کار گیری سلاح‌های ایرانی نه تنها جهت پیروزی‌ در میدان جنگ، بلکه جذب اذهان عمومی بیابد.

این رسانه آمریکایی اضافه کرد: دولت بایدن برای ارسال دارایی های توقیف شده میلیاردرهای روس به اوکراین جهت بازسازی این کشور از حمایت کنگره برخوردار شد. کنگره همچنین از فرصت استفاده از سلاح های ارزان ایران برای حمایت از اوکراین استقبال خواهد کرد و احتمالا به ضربه زدن به مسکو با دستان ایران علاقه خواهد داشت.

نیروی دریایی آمریکا ۲۰ دی ماه در بیانیه ای ادعا کرد که در ۶ ژانویه (۱۶ دی ماه جاری) یک کشتی ماهیگیری را در خلیج عمان رهگیری کرده که حامل دو هزار و ۱۱۶ سلاح کلاشنیکف و مشغول تردد در آب های بین المللی در مسیر دریایی ایران به یمن بوده است.

آمریکا مدعی است یک تیم نیروی دریایی این کشور از کشتی یو اس اس چینوک ابتدا این سلاح ها را با پشتیبانی کشتی یو اس اس مانسون و ناوشکن یو اس اس سالیوان کشف و توقیف کرد و خدمه کشتی توقیف شده ۶ یمنی بوده اند.در این بیانیه ادعا شده که ارسال یا فروش تسلیحات به انصارالله یمن به طور مستقیم و غیرمستقیم، ناقض قطعنامه شورای امنیت و قوانین بین‌المللی است.

شبکه خبری فاکس نیوز نیز ۱۲ بهمن ادعا کرد: نیروهای ویژه فرانسه هزاران تفنگ و موشک قاچاق ایرانی را دریک کشتی کشف و ضبط کردند.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: نیروهای ویژه فرانسه در این ماه با سوار شدن در یک کشتی قاچاق ایرانی که به مقصد یمن درحال حرکت بود و هزاران اسلحه و موشک ضد تانک را کشف کردند.