۰ نفر

امیرعبداللهیان در آستانه سفر رییسی به چین: هر جا که منافعی برای ملت است، آنجا هستیم

۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۳۹
کد خبر: 701131
امیرعبداللهیان در آستانه سفر رییسی به چین: هر جا که منافعی برای ملت است، آنجا هستیم

وزیر امور خارجه در آستانه سفر رییس جمهور به پکن با بیان اینکه ایران و چین مصمم به اجرای کامل برنامه مشارکت جامع راهبردی هستند،‌ گفت: هر جا که منافعی برای ملت است، ما آنجا هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سفر آیت‌الله سید ابراهیم رییسی به چین او را همراهی می‌کند،‌ عصر امروز (دوشنبه)‌۲۴ بهمن ماه در توئیتر در این باره نوشت: همراه با رییس جمهور برای انجام سفر دولتی عازم چین هستیم. مناسبات متنوع دوجانبه، چند جانبه‌گرایی و پیگیری سیاست خارجی متوازن، در دستورکار است.

وزیر خارجه افزود: ایران و چین مصمم به اجرای کامل برنامه مشارکت جامع راهبردی هستند. هر جا که منافعی برای ملت است ما آنجا هستیم.

به گزارش فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان عصر امروز (دوشنبه) ۲۴ بهمن ماه و در پاسخ به دعوت رسمی «شی جین‌ پینگ» رییس جمهور خلق چین و در رأس هیأتی بلندپایه در سفری سه روزه عازم پکن می‌شود. گفتنی است رییسی نخستین مهمان ارشد رییس جمهور چین در سال نو چینی است.

براساس اعلام نهاد ریاست جمهوری، آیت‌الله رییسی در این سفر بعد از استقبال رسمی از سوی همتای خود، دیداری خصوصی با شی جین پینگ خواهد داشت و بعد از آن هم مذاکرات هیأت‌های دو کشور و مراسم امضای اسناد همکاری در حضور دو رییس جمهور برگزار می‌شود. حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین و دیدار با ایرانیان مقیم چین و همچنین گفت‌وگو با اندیشمندان چینی از جمله برنامه‌های حضور رییس جمهور در سفر به پکن است.

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز در پاسخ به سؤالی درباره سفر رییس جمهور به چین اظهار داشت: سفر آقای رییس جمهور در رأس هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به چین تحول بسیار مهمی در حوزه مناسبات دوجانبه ایران و چین است.نفس انجام سفر رییس جمهور از حوزه سیاسی و از منظر سیاسی حائز اهمیت ویژه است و نشانگر وجود فضای بسیار مناسب سیاسی در مناسبات دو کشور است و تأکیدی بر وجود عالی‌ترین اراده سیاسی نزد رهبران دو کشور برای گسترش مناسبات دوجانبه در حوزه‌های مورد علاقه با تأکید بر تامین منافع مشترک است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌ها بین دو کشور در حوزه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. ما برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت و ۲۵ ساله دو کشور را امضا کرده‌ایم و سفر رییس جمهور به چین می‌تواند جهش مناسبی را در اجرایی کردن برنامه‌ها و طرح‌های پیش بینی شده و مندرج در این برنامه ایجاد کند. این برنامه به منزله یک نقشه راهی است که مسیر کلی و افق بلندمدت همکاری‌های دو کشور را ترسیم کرده و در این ارتباط توافقات متعددی آماده شده و در دست نهایی شدن است و اسناد خوبی در چارچوب این سفر بین دو کشور امضا خواهد شد. برنامه جامع همکاری‌های دو کشور تا این مرحله نتایج خوب و ملموسی را به همراه آورده و جهش در حوزه مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور علیرغم تجریم‌های ظالمانه از سوی دولت آمریکا بر ملت و کشور ایران تحمیل شده بود، نتایج اولیه و مثبت خوبی را تا الان به همراه داشت و ما شاهد رشد ملموس همکاری‌‌های اقتصادی و تجاری دو کشور بودیم.

وی گفت: امیدواریم با انجام سفر آقای رییس جمهور و مذاکرات و اسناد امضا شده شاهد برداشتن گام‌های بلندتری به سمت جلو در تامین منافع دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌اقتصادی،‌ تجاری، فرهنگی و صنعتی بین دو کشور باشیم.

توییتر