۰ نفر

پکن: آمریکا بیش از ۱۰ بالن جاسوسی وارد حریم چین کرده است

۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۵۵
کد خبر: 701101
پکن: آمریکا بیش از ۱۰ بالن جاسوسی وارد حریم چین کرده است

پس از اظهارنظر مقام‌های آمریکایی درباره ساقط کردن «شیء پرنده»، پکن ضمن اظهار بی اطلاعی در این باره اعلام کرد که واشنگتن طی یک سال اخیر بیش از 10 بالن جاسوسی وارد حریم هوایی چین کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، جنگ آمریکا با اشیاء ناشناس همچنان بر روابط این کشور با چین سایه افکنده و اظهارات اخیر مقام‌های واشنگتن در این باره واکنش پکن را به دنبال داشته است.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز دوشنبه (امروز) خود در جمع خبرنگاران، با سوالی درباره اظهارات مسئولان ارشد کانادایی و آمریکایی درباره ساقط شدن شی ٔ ناشناس مواجه شد.

رسانه‌های آمریکایی بامداد روز یکشنبه (دیروز) گزارش دادند که جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور یک شی ناشناس را این بار روی دریاچه هونور در ارتفاع بالا هدف قرار داده و ساقط کردند.

طبق گزارش‌ها، دستور ساقط کردن این هدف مستقیما توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا صادر شده است.

مرکز فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (نوراد) با اعلام کشف این شئ ناشناس، گفت هواپیماهای نظامی در حال عملیات در منطقه و نظارت بر آن هستند. همچنین «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا اعلام کرد جنگنده‌های کانادایی و آمریکایی این شیء ناشناس را ساقط کردند.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه (امروز) اعلام کرد که این کشور هیچ اطلاعاتی درباره اشیاء پرنده که توسط آمریکا و کانادا ساقط شده‌اند، ندارد.

اظهار بی‌اطلاعی این مقام پکن در شرایطی مطرح شده که به نوشته روزنامه واشنگتن پست، طی هشت روز اخیر تاکنون چهار مرتبه اشیائ پرنده و ناشناس سرنگون شده است.

بعد از ساقط شدن «شیء ناشناس» بر فراز دریاچه هورون، «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا اعلام کرد که واشنگتن اعتقاد دارد اشیاء پرنده‌ای که در چند روز گذشته بر فراز خاک آمریکا و کانادا سرنگون شدند بالُن بوده‌اند.

اظهارنظر مقام‌های آمریکایی و کانادای درباره اشیاء پرنده و ناشناس، از هشت روز قبل با اقدام واشنگتن در سرنگونی «بالن چینی» آغاز شد؛ بالنی که به ادعای آمریکایی‌ها برای جمع آوری اطلاعات وارد حریم هوایی آمریکا شده بود اما چین اعلام کرده که این بالن، بالن هواشناسی بوده و اشتباها وارد حریم هوایی آمریکا شده بود.

اقدام آمریکا در سرنگون کردن بالن چینی، هشدار مسئولان ارشد چین را به دنبال داشت و تنش‌های تازه‌ به روابط از قبل متشنج دو کشور اضافه کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست امروز دوشنبه خود در پکن درباره مشاهده شیء ناشناس بر فراز شه ساحلی «ریژائو» این کشور اظهارنظر کرد و از سابقه آمریکایی‌ها برای ارسال بالن جاسوسی خبر داد.

به گفته این مقام پکن، ایالات متحده آمریکا از ژانویه سال ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۱۰ بالن جاسوسی وارد حریم هوایی چین کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست که به جای هجمه و اتهام پراکنی علیه چین، «روش خود را تغییر دهد و به (اقدامات) خودش نگاه بیاندازد».