۰ نفر

ادعای موسسه انگلیسی: ایران قدرت تخریب پهپادهایش در جنگ اوکراین را افزایش داده است

۲۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۴۶
کد خبر: 700670
ادعای موسسه انگلیسی: ایران قدرت تخریب پهپادهایش در جنگ اوکراین را افزایش داده است

کارشناس موسسه که بخش انفجاری پهپاد را بررسی کرده گفت: «انگار به کلاهک انفجاری نگاه کرده اند و گفته اند چگونه می توانیم آن را جوری بسازیم که تخریب بیشتری ایجاد کند.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، یک موسسه در بریتانیا مدعی شده ایران در پهپادهای ارسالی برای روسیه، تغییراتی ایجاد کرده است تا این پهپادها از قدرت انفجار و تخریب بیشتری در جنگ اوکراین برخوردار شوند.

سی ان ان در خبری اختصاصی نوشت: براساس گزارش موسسه تحقیقاتی مستقر در بریتانیا، ایران در قدرت انفجاری هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) خود تغییراتی ایجاد کرده که هدف آن تخریب حداکثری در هدف بعد از اصابت است. این تغییرات در بخش انفجاری پهپادها ایجاد شده است.

این نوع از پهپادها، انتحاری هستند و بعد از اصابت به هدف، منفجر می شوند و تخریب و آسیب زیادی وارد می کنند.

این خبر را شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از موسسه (CAR)  Conflict Armament Research  (تحقیقات تسلیحات درگیری) مستقر در بریتانیا منتشر کرده است.

ایران قدرت تخریب پهپادهایش در جنگ اوکراین را افزایش داده است

نمایی از پهپاد شلیک شده از سوی روسیه در آسمان اوکراین - ارتش اوکراین می گوید این پهپاد ساخت ایران است

تحلیلگر موسسه گفت این تحلیل را براساس بررسی کلاهک منفجر نشده پهپاد ساخت ایران (شاهد ۱۳۱) تهیه کرده است. به گفته او این پهپاد ساخت ایران در استان اودسا در جنوب اوکراین در اکتبر ۲۰۲۲ به دست آمده است.

تحلیلگر موسسه اضافه کرد کلاهک انفجاری پهپاد که ۵۰ سانتی متر طول دارد با عجله و به طور نامناسب، لایه هایی از دهها قطعه فلزی ترکیب شده اند.  این قطعات در اثر اصابت، تا شعاع بزرگتری، پخش می شوند. همچنین ۱۸ خرج کوچک هم در بخش انفجاری قرار داده شده اند. براثر این تغییرات، کلاهک انفجاری پهپادها می تواند زره حفاظتی را سوراخ و تاثیر انفجاری ۳۶۰ درجه ای ایجاد کند.

به ادعای این خبر، این تغییرات می تواند توانایی کلاهک انفجاری را برای تخریب هدف ها از جمله ایستگاه های انرژی، شبکه های توزیع و خطوط انتقال انرژی و ترانسفورماتورهای پرقدرت افزایش دهد. این تغییرات همچنین باعث می شود تعمیرات بعد از تخریب، بسیار سخت تر شود.

دامین اسپلیترز Damien Spleeters کارشناس این موسسه که کلاهک انفجاری پهپاد را بررسی کرده گفت: "انگار به کلاهک انفجاری نگاه کرده اند و گفته اند چگونه می توانیم آن را جوری بسازیم که تخریب بیشتری ایجاد کند".

روسیه از ۵ اسفند ۱۴۰۰ جنگ علیه اوکراین را آغاز کرده و جنگ همچنان به شدت ادامه دارد. روسیه تاکنون ۴ منطقه شرقی اوکراین را اشغال و به خاک خود اضافه کرده است.

اوکراین مدعی است روسیه در این جنگ، از پهپادهای ساخت ایران استفاده می کند. اتحادیه اروپا و امریکا هم این موضوع را تایید می کنند.

ایران قدرت تخریب پهپادهایش در جنگ اوکراین را افزایش داده است

تصویری از بخش انفجاری پهپاد ساخت ایران (شاهد ۱۳۱) که در موسسه  (CAR)  Conflict Armament Research  بررسی شده است. منبع عکس نیز همین موسسه است.

در مقابل، روسیه به طور کامل این ادعا را رد می کند. ایران با رد این موضوع می گوید قبل از جنگ در قالب همکاری های دو طرفه، تعدادی پهپاد به روسیه ارسال کرده بود. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفته است در صورتی اثبات استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ علیه اوکراین، نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهد ماند.

اوکراین و کشورهای غربی از ایران خواسته اند ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ را متوقف کند اما تهران تاکید می کند چنین چیزی وجود ندارد.

  اتحادیه اروپا، بریتانیا و امریکا تاکنون تحریم هایی را علیه ایران در ارتباط با ماجرای پهپادها اعمال کرده اند اما ایران می گوید برای روسیه پهپاد ارسال نمی کند.

اوکراین به همین دلیل نیز سطح روابط با ایران را کاهش داد و سفیر ایران را اخراج کرد. اوکراین همچنین تهدید به قطع روابط با ایران کرده است.

قبل از این هم منابع غربی ادعا کرده بودند تهران و مسکو در حال برنامه ریزی برای ایجاد کارخانه ساخت پهپاد در خاک روسیه اند اما ایران و روسیه هر دو این موضوع را تکذیب کردند.