۰ نفر

تمدید برخی از معافیت های تحریم هسته ای ایران

۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۲۳
کد خبر: 700090
تمدید برخی از معافیت های تحریم هسته ای ایران

طبق گزارش وبسایت "واشنگتن فری بیکن" وزیر امور خارجه آمریکا در ۳۱ ژانویه مجوز معافیت‌های تحریمی مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای ایران را صادر کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وبسایت "واشنگتن فری بیکن" روز دوشنبه خبری را مبنی بر اینکه دولت بایدن مجموعه‌ای از معافیت‌های تحریمی را که به ایران و روسیه اجازه می‌دهد همکاری‌های هسته‌ای خود را داشته باشند، تمدید کرد.

طبق اطلاعاتی که "واشنگتن فری بیکن" به دست آورده، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن ماه) مجوز معافیت‌ها را صادر کرد، اما کنگره تا اواخر ۳ فوریه (۱۴ بهمن ماه) از این تصمیم مطلع نشد. منابع ارشد کنگره گفتند که دولت بایدن در بحبوحه نگرانی‌های مجدد در مورد اتحاد نظامی ایران و روسیه، تلاش می‌کند تا معافیت‌های تحریم‌ها را تمدید کند.

"ریچارد گلدبرگ"، مدیر سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید برای مقابله با سلاح های کشتار جمعی درباره این معافیت‌ها گفت: «این معافیت‌ها به تهران و مسکو پیامی می‌دهد که واشنگتن همچنان می‌خواهد با توافق هسته‌ای ایران که توسط روسیه حمایت می‌شود، پیش برود. قراردادی‌ که در آن پوتین و حکومت ایران هر دو میلیاردها درآمد کسب می‌کنند.»

طبق گفته این وبسایت این معافیت‌ها علاوه بر قانونی کردن کار هسته‌ای در فردو، روسیه را قادر می‌سازد تا از نقش خود به‌عنوان متولی اصلی اورانیوم غنی‌شده ایران سود ببرد. ایران بخشی از این مواد هسته‌ای را در ازای اورانیوم طبیعی به روسیه ارسال می‌کند. همچنین روسیه می‌تواند به همکاری خود در نیروگاه هسته‌ای بوشهر ادامه دهد.

با این حال، دولت بایدن این بار تصمیم گرفت که تحریم‌های خاصی را در مورد ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید ایران توسط روسیه اعمال کند که احتمالاً اختلافات بر سر تسهیل همکاری ایران و روسیه را محدود می‌کند.