۰ نفر

رابرت مالی: آماده مذاکره غیرمستقیم با ایران هستیم

۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۲۲
کد خبر: 698539
رابرت مالی: آماده مذاکره غیرمستقیم با ایران هستیم

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت: در عین حال که به محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعتقاد داریم، اما حاضریم به طور غیرمستقیم وارد مذاکره با ایران شویم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رابرت مالی، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با سرویس جهانی «بی.بی.سی» گفت که واشنگتن به دنبال تغییر حکومت ایران نیست.

مالی در این مصاحبه در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید آیا اعتراف می‌کند که تلاش‌های دیپلماتیک با ایران برای بازگشت به برجام شکست خورده است، گفت: «دیپلماسی هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد.»

وی در ادامه گفت: «ما، همزمان با گام‌های مختلف علیه ایران اعم از تحریم، فشار، مقابله با اقداماتشان در منطقه و بسیج جامعه بین‌الملل [علیه آنها] با آنها مذاکرات غیرمستقیم داشتیم.»

رابرت مالی در ادامه این مصاحبه تصریح کرد چنانچه مسیر دیپلماسی با ایران شکست بخورد همان‌طور که «جو بایدن»، رییس‌جمهور آمریکا گفته «همه گزینه‌ها روی میز است.» رابرت مالی گفت یکی از این گزینه‌ها، گزینه نظامی است، اگرچه بایدن گفته که از این گزینه به عنوان «آخرین راه چاره» استفاده خواهد شد.

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال جاری در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

رابرت مالی در این مصاحبه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه هیچ روشی در تقابل با ایران کارساز نبوده گفت: «یک چیز در گذشته کارساز بوده: فشار به علاوه تلاش واقعی و چندجانبه دیپلماتیک. این را نفی نمی‌کنم که این روش ممکن است دوباره هم کارساز باشد.»

رابرت مالی درباره اظهارات جو بایدن که چند وقت پیش گفته بود برجام مرده است گفت: «او هیچ وقت نگفت که دیپلماسی مرده است. هرگز نگفت احتمال تفاهم با ایران مرده است. در واقع ما دقیقا عکس این را گفته‌ایم. ما می‌توانیم با کلمات بر سر اینکه چه چیز مرده یا نه بازی کنیم. این وظیفه من نیست. من توسط رییس‌جمهور مأمور شده‌ام که در جستجوی یک راهکار دیپلماتیک باشم و این کاری است که دارم انجام می‌دهم.»

رابرت مالی درباره احتمال توسل به گزینه نظامی گفت: «این اولین گزینه ما نیست. شما مثل من می‌دانید که این گزینه‌ای بسیار دشوار و بسیار خطرناک است. او فقط در صورتی که لازم باشد از این گزینه استفاده خواهد کرد.»

رابرت مالی درباره رژیم صهیونیستی هم گفت: «اسرائیل منافع خودش و برداشت خودش را از ایران دارد. ما همیشه با یکدیگر بر سر تاکتیک‌ها توافق نداشته‌ایم، اگرچه در خصوص هدف هم‌نظریم.»

این مقام آمریکایی در بخش دیگری از مصاحبه ادعای مجری برنامه که مدعی شد آمریکا به اندازه لازم به «اعتراضات در داخل ایران» کمک نکرده را با برشمردن اقدامات کاخ سفید از جمله اعمال تحریم علیه ایران رد کرد، اما گفت که آمریکا به دنبال تغییر حکومت نیست.

او گفت: «ما در کار تغییر رژیم نیستیم و فکر می‌کنم ما به اندازه کافی تجربه غم‌انگیز در زمینه مهندسی کردن تغییر رژیم به ویژه در خاورمیانه داشته‌ایم. این وظیفه ما نیست. وظیفه ما ایستادن در کنار مردم ایران و انجام دادن کارهایی از جمله تحریم‌، بسیج جامعه بین‌المللی، قرار دادن ایران در کانون توجه و اطمینان از شنیده شدن صدای ایرانی‌ها است.»