۰ نفر

گفت و گوی اقتصادآنلاین با عضو کمیسیون امنیت ملی؛

ایران آمادگی از سرگیری مذاکرات را دارد / طرف مقابل برجام را به جنگ روسیه و اوکراین گره زده و مقداری از میز مذاکره فاصله گرفتیم

۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۳۶
کد خبر: 697888
ایران آمادگی از سرگیری مذاکرات را دارد / طرف مقابل برجام را به جنگ روسیه و اوکراین گره زده و مقداری از میز مذاکره فاصله گرفتیم

عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد: ما به دوستان عمانی گفتیم که از ناحیه ایران این آمادگی وجود دارد که مذاکرات برجام را از سر بگیریم.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد؛ فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب قطعنامه در پارلمان اروپا گفت: هیچ کشور و پارلمانی نباید به خودش اجازه دهد که ورود به حریم قانون اساسی کشور دیگری بکند. قانون اساسی هر کشوری براساس معیارهای خود آن کشور است، سپاه پاسداران نیز ریشه در قانون اساسی ما دارد. 

وی در ادامه توضیح داد: اینکه پارلمان اروپا مطرح کرده که سپاه را در لیست تروریستی قرار بدهند، تعجب بسیاری از جهانیان را بر انگیخت و بسیار حرکت شتابزده‌ای بود.  

مالکی تصریح کرد: از آنجایی که ما می‌دانیم مصوبات پارلمان اروپا ماهیت اجرایی ندارد، ما نیز در کمیسیون امنیت ملی جلسات فشرده‌ای داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که بر طبق واقعیت‌ها و به دور از احساسات برخورد کنیم. برهمین اساس ابتدا طرح متقابل را مطرح نکردیم و ابتدا بیانیه‌ای صادر کردیم که هشداری به اروپایی‎ها باشد. نباید بیشتر از این فضای میان ایران و اروپا خراب شود. 

این نماینده اظهار کرد که برخی کشورهای اروپایی نسبت به این تصمیم شتابزده پارلمان اروپا معترض بودند.

وی در مورد مذاکرات برجامی گفت: من چندی قبل در راس هیئت پارلمانی سفری به عمان داشتم. همانطور که می‎دانید عمانی‌ها نیز بین ایران و آمریکا واسطه‌گری نیز می‎کنند. برهمین اساس ما به دوستان عمانی گفتیم که از ناحیه ایران این آمادگی وجود دارد که مذاکرات برجام را از سر بگیریم.  

مالکی در پایان مطرح کرد: اما با این تاکنیک‌هایی که طرف مقابل ما یعنی اروپایی‌ها و حتی آمریکایی‌ها انجام دادند مقداری با میز مذاکره فاصله گرفته‌ایم. مثلاً آنها مذاکرات برجامی را به جنگ روسیه و اوکراین گره زدند. بعد از این اتفاق هم من و آقای امیرعبداللهیان در یک هئیت دو نفره به مسکو رفتیم و آنجا هم جلسات فشرده‌ای داشتیم. این کار پارلمان اروپا نیز علی‌رغم اینکه ماهیت اجرایی ندارد، اما بدون شک مواضع ایران را در میز مذاکره تغییر می‌‎دهد.